Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-30, 02:05
miiki miiki är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Offentliggöra protokoll även fast det bryter mot stadgarna

Jag har lyckats driva igenom att vi ska ha offentlig protokoll och lägga upp dessa på vår hemsida.

Men i våra stadgar står det
Citat:
"Styrelsens protokoll är tillgängliga endast för ledamöter,
suppleanter och revisorer.
"
Kan vi i styrelsen komma runt det genom att att lägga ut utdrag från styrelseprotokoll. Tills vi har fått till en ändring av stadgarna ?
Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 14:59
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Förbud i stadgar mot att visa offentliga protokoll

Jag brukar säga att stadgar ska följas, hur galna de än är, men självklart kan ni komma runt dessa helgalna stadgar genom att bara lägga ut utdrag av styrelseprotokollen.

Sedan är det så att man inte kan kan lägga in vad som helst i stadgar. T ex sådant som bryter mot lag, då har lagen företräde. Dessa stadgar mot att medlemmarna inte har rätt att se styrelseprotokollen kanske inte direkt bryter mot lagen, men om man analyserar frågan lite närmare skulle man säkert komma fram att stadgeparagrafen om att styrelseprotokoll endast är tillgängliga för styrelseledamöter, suppleanter och revisorer strider mot svensk lag.

Så om jag hade varit som ni hade jag inte lagt ner arbete på att försöka stympa protokollen (om det inte finns sakliga skäl för detta). Lägg ut protokollen som de är
.

Och när ni ändå ändrar stadgarna, passa på att se över era stadgar och förbättra dem även i övrigt. Utgå gärna från förslag på stadgar.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 18:47
miiki miiki är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Jag brukar säga att stadgar ska följas, hur galna de än är, men självklart kan ni komma runt dessa helgalna stadgar genom att bara lägga ut utdrag av styrelseprotokollen.

Sedan är det så att man inte kan kan lägga in vad som helst i stadgar. T ex sådant som bryter mot lag, då har lagen företräde. Dessa stadgar mot att medlemmarna inte har rätt att se styrelseprotokollen kanske inte direkt bryter mot lagen, men om man analyserar frågan lite närmare skulle man säkert komma fram att stadgeparagrafen om att styrelseprotokoll endast är tillgängliga för styrelseledamöter, suppleanter och revisorer strider mot svensk lag.

Så om jag hade varit som ni hade jag inte lagt ner arbete på att försöka stympa protokollen (om det inte finns sakliga skäl för detta). Lägg ut protokollen som de är
.

Och när ni ändå ändrar stadgarna, passa på att se över era stadgar och förbättra dem även i övrigt. Utgå gärna från förslag på stadgar.
Hej Admin,

Det var dina argument som fick mig att vilja ha öppna protokoll.

Jag har med i verksamhetsplanen för nästa år att styrelsen ska lämna förslag till revidering av stadgarna. och då har jag tänkt att utgå delvis från förslag på stadgar från detta forum.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Behöver styrelsen inte följa stadgarna? Micki Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2012-10-14 14:03
Medlem bryter mot stadgarna i brf om andrahandsuthyrning Kiton Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 13 2011-11-06 23:32
LEF överordnad stadgarna för bostadsrättsföreningen? delphi Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2010-05-20 23:33
Fel i SBC-stadgarna för brf jämfört med lagen - Hur rätta upp? tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-03-10 13:37
Nu granskas även HSB:s leverantörer stephan Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-12-17 16:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare