Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-13, 09:03
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Ytterdörrens låscylinder?

Eftersom vicevärden anser att jag som lägenhetsinnehavare skall stå för utbyte av låscylinder i min ytterdörr så funderar jag på:
1. Får jag sätta in vilken typ av cylinder jag vill då?
2. Måste jag lämna en nyckel till styrelsen?

Är det lagstadgat vilket ytterdörrens nyckel system skall följas, eller är det bara en praxis när föreningen står för cylindrarna?

Se bl a;
Nycklar och lås i bostadsrätt - Faktabanken

Senast redigerad av Admin: 2014-10-06 klockan 13:12. Anledning: Lagt till länk
Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 10:42
oyvinds oyvinds är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
1. Får jag sätta in vilken typ av cylinder jag vill då?
2. Måste jag lämna en nyckel till styrelsen?
Det står inte något specifikt om cylinder i lagen. Du svarar tydligen för cylinder själv, något som är vanligt.

1. Du kan sätta in egen cylinder.
2. Du behöver inte lämna nyckel till styrelsen.

Styrelsen i min BRF gillar att gå in med huvudnyckel och "inspektera" precis när det passar dem, läs http://kristinehamnk1.livelyblog.com/ , om du bor i en förening som min är det extra viktigt att ha egen cylinder i dörren.

> Styrelsen har aldrig lov å gå in i din lägenhet utan din tillstånd, så det är ingen grund till å giva styrelsen en nyckel
> Många i styrelser förstår inte att dom inte kan gå in i din lagenhet utan din tillstånd, så det är grund till å inte giva styrelsen nyckel.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare