|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Ansökan om medlemskap har inkommit till styrelsen. Underlaget är mäklarens standardblankett men inget överlåtelseavtal.
Vi har inte så många överlåtelser i vår brf och detta är den första sedan jag fick plats i styrelsen. Eftersom min åsikt är att styrelsen ska se överlåtelseavtalet innan medlemmen godkänns ringer jag HSB för att fråga efter det samma. Där ställer de sig helt frågande till varför styrelsen ska ha överlåtelseavtalet (eller kopia), det finns ju hos HSB. De understryker också att inga andra föreningar frågar efter överlåtelseavtalet. Dessutom påpekar de att om styrelsen ska ha en kopia på köpekontraktet så ger det merarbete för HSB, detta uppfattar jag som att de då kommer att ta ut arvode för detta av föreningen. Min fråga blir. Hur gör ni därute?
|
|||
|
|||
![]() Tack Admin
Det var precis så jag resonerade men det är alltid tryggt att få bekräftelse. Vi kommer att sträva efter att frigöra oss men eftersom jag är ny i styrelsen och inte har synpunkt på en sak utan snarare allt, speciellt efter att ha lusläst detta forum, så får jag ta ett steg i taget. Det är mycket som behöver uppdateras, ändras på och skapas rutiner för. En annan fundering jag har på HSB:s hantering av saker och ting är deras förmåga att ta betalt för diverse extra. Det står i vårt avtal följande: "Besvara externa förfrågningar om brf, från mäklare och ev. köpare, och interna frågor från boende under kontorstid". Det innebär enligt min mening att en del av det som föreningen betalar går till detta. Om en mäklare vänder sig till HSB för att få information inför en försäljning får de betala för detsamma, i vårt område 500 kr för stadgar och 500 kr för årsredovisning, utdrag ur lägenhetsregistret är jag lite osäker på. Som jag tolkar det tar HSB betalt ur två "plånböcker" för samma sak.
|
||||
|
||||
![]() :9Kul, och trevligt att det finns styrelser som vågar gå sin egen väg och tänka sunt, dvs ej gå i ledband hos HSB som endast leder åt ett håll, det finns otalaiga exempel på detta i det här professionella forumet!
Du har dessutom helt klart för dig när du påtalar att HSB formligen på ett felaktigt sätt tar ut extra avgifter, eller dubbelfakturerar men så länge ingen säger något utan de flesta styrelser bugar och bockar, och blir nöjda med en biobiljett så är ju allt bra, det är ju ett tecken på hur kompetensen är i en del styrelser, det är så HSB överlever och är deras taktik, tyvärr förstår inte många detta. Vi som förstår hur HSB arbetar och påtalar detta är som som känt icke att se som populära varken i HSB-ledet eller dess korrupta styrelser ute i föreningarna. Så lycka till med ert arbete att ta Er ifrån HSB ! ![]() Senast redigerad av Admin: 2011-10-10 klockan 00:05. Anledning: Tagit bort felaktigt citat |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Medlem som hotar annan medlem i brf | Admin | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 30 | 2011-04-12 11:01 |
Frikostigt godkännande av andrahandsuthyrnning i brf | Mittander | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2011-02-05 13:01 |
Kan man ta bort besittningsrätt av lgh utan hyresnämndens godkännande? | Nella | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 6 | 2010-10-10 21:58 |
Godkännande av ny medlem i brf | tractors | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 6 | 2009-02-03 19:51 |
Godkännande av dagordning.... | tractors | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 1 | 2008-05-14 17:02 |