Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-03, 14:36
Mittander Mittander är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Frikostigt godkännande av andrahandsuthyrnning i brf

Hej!

Passar på att som nytillkommen medlem skriva av mig lite, är väldigt irriterad...

Det är som så att jag bor i en BR och trivs bra med det, men har i perioder haft besvär av störningar från hyresgäster som bott i systematiskt andrahandsupplåtna lägenheter, just intill min lägenhet.

Lägenheterna är små och tyvärr plågsamt lyhörda; man hör normala diskussioner mellan väggarna mellan vuxna manspersoner med normal basstämma och spolande och susande i vattenledningar och toaletterna.
I längden är det (iaf f mig...) påfrestande att jämt och ständigt behöva bli påmind om att du bor med en massa andra människor, jämt och ständigt, även om jag förstod det när jag köpte lyan.

Styrelsen godkänner alltför lättvindigt andrahandsuthyrningarna, som jag ser det.
Och ekonomichefen på HSB centralt har, vad jag förstår, alltid sista ordet i om en uthyrning godkänns eller ej?

Rätta mig annars!

I flera fall har lägenheten under mig bytt ägare och denne har sedan bott där ngr månader eller två, och sedan rest utomlands längre tider och då hyrt ut sin lägenhet till andra.

Jag vet att det har blivit enklare och mer lukrativt att hyra ut sin bostad, men jag menar också, utan att extrem-kverulera......, att jag som äger rätten att bo o verka i min BR inte ska behöva lida för att de som flyttar in o hyr missköter sig och stör?

Likväl var det jag som åkte på en varning för ngr år sedan.

Historien är farsartad och jag vill inte gå in på detaljer, men jag är en rätt stor kille och tränar Krav Maga. Under mig flyttade en späd tjej in och hon fick det till att det var jag (!!...) som trakasserade henne och hon fick mig tom polisanmäld för det...

Det rann ut i sanden med det, men kontentan av mitt inlägg vill jag få till att:

#Styrelsen och Hsb har tagit parti för dem som hyr lägenheterna, jag har fått två varningar och känner att jag kämpar i motvind för det här med deras så vansinnigt generösa godkännande av sekundäruthyrningar...

# Jag har inte råd att betala en jurist för såna här skitgrejor egentligen, jag har faktiskt viktigare angelägenheter och bestyr än att ligga i delo med Styrelsen och Kärringen (ursäkta språket) på HSB som hela tiden godkänner uthyrningarna och som inte gillar mig... (Jag är inte så mjuk i rösten och tonen alltid när jag lägger fram mina synpunkter och "litanior", men jag får ju säga som jag känner det, väl..?)

Jag sitter heller inte med i styrelsen och eftersom ordföranden inte hyser verkar uppskatta mig så har jag heller inte bemödat mig med att vara aktiv i styrelsen och deras beslut. Snart årsstämma, så tänker råda bot på det då...

Kan jag göra något för att verkligen dra i bromsarna nu angående de här frikostiga andrahandsuthyrningarna?

Och hur annullerar jag två snedvridna, överdrivna varningar?

Är inte juridiskt skolad för ett uns och är ganska så rådvill, så svar och konstruktiv kritik mottages tacksamt!
Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 15:12
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ta tjuren i hornen

attack är bästa försvar. texterna du skriver känns så väl igen, några klagar de som skriker högst t¨blir trodda av många, HSB förvaltar föreningarnaoch styrelserna sitter som nickedockor och tycker som förvaltarna HSB vill ha det.

Gå till valberedningen och övertala dem att du är ett blivande ämne till styrelseledamot.

Absolut bästa sättet att få en inblick och kunna påverka sitt boende och sin situation.
Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 21:04
Tom1980 Tom1980 är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2010
Standard

Som Tette säger försök gå med i styrelsen.

Vi har haft ett flertal klagomål på andrahandsuthyrning i våran förening. Nu har vi tillämpat att kraven för att få ett godkännande av en andrahandsuthyrning krävs det att medlemmen uppvisar arbetsintyg på annan ort, studieintyg på annan ort eller intyg om värnplikt. Om inget sådant visas upp så godkänner vi i styrelsen inte förfrågan för andrahandsuthyrning. Detta har lett till att vi har fått bort alla oseriösa andrahandsuthyrningar med personer som inte respekterar sina grannar.
Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 02:26
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Varningavt r

Jag skulle vilja börja med att ge dig ett positivt besked. Att styrelsen elle HSB utfärdar varningar är helt befängt. Dessa varningar har ingen som helst effekt vid en rättslig tvist mellan dig och föreningen. Om det skulle var så att du eller någon annan inom föreningen på något sätt vid någon tidpunkt utsätter annan för störning, då bör detta dokumenteras genom någon typ av bevisning, som ljudinspelning eller liknade för att vara hållbart vid en rättslig tvist.

För att driva en fråga om störning inom en brf bör följande genomföras. Styrelsen bör utfärda en skrivelse där vederbörande anges tillse att störning upphör. Vederbörande bör vid detta tillfälle åtgärda problemet omgående eller dementera störningen skriftligt till styrelsen. Genom att vederbörande dementerar störningen skriftligt till styrelsen ligger hela bördan på styrelsen.

Att föreningen/styrelsen accepterar andrahandsuthyrning på lösa grunder kan regleras genom att man/du upprättar motion som anger vilket förhållningsätt som föreningen skall ha för medgivande av andrahandsupplåtes. Det bör även tilläggas att lagen ger ett vist skydd för de medlemmar som önskar upplåta bostaden i andrahand.

Som medlem har man makt att påverka. I en HSB förening finns det en mörk makt som har till uppgift att motverka medlemmar som inte faller inom ramarna.
Gammal 2011-02-05, 13:01
Mittander Mittander är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

TRötter: Dem som klagat på mig i sin tur är uteslutande de löss som hyrt i andra hand och spökar runt i sina lånelägenheter.

Eftersom den ena kverulanten var en späd tjej verkar hennes ord och upplevelser varit stärkta och jag är den "store Satan" som trakasserade henne...

Jag är inte direkt på god fot med ordföranden i föreningen som indirekt tagit parti för de andra, mot mig. Låter som jag spelar martyr måhända, men dem som hyr/hyrde i 2hand har ju inte fått ngr varningar; det är det jag som fått...! Så bara det...

Jag tänker iaf ta mark i styrelsen nu ( under stämman snart) och markera mitt missnöje med de här uthyrningarna. Ordentligt.

Vad gäller varningarna: vem är det som annulerar och ogiltigförklarar dem?

Hsb :s ordförande är jag också i delo med... det är ju hon som har sista ordet i om ngn får hyra ut eller inte...

Jag har taskig ekonomi just nu, så juristhjälp vet jag inte....kostar ju skjortan...

Ibland är det som om man skulle kunna pissa på hela HSB och Styrelsen...

Blir så förbannad....

Tack för alla svar o råd iaf!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Godkännande av medlem i brf realtor Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-10-09 19:21
Kan man ta bort besittningsrätt av lgh utan hyresnämndens godkännande? Nella Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-10 21:58
Godkännande av ny medlem i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-02-03 19:51
Godkännande av dagordning.... tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2008-05-14 17:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare