Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-29, 06:56
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Men föreningen kan rekommendera att cylinder/lås sparas eller lämnas till styrelsen i det fall nästkommande medlem ska få möjlighet att återmontera. Det är en olägenhet för föreningen om man byter ut lås av ex C10-system utan att detta spåras. Folk blir rätt irriterade när nycklar inte passar till allmänna utrymmen längre.
Vi har en nyckel till lägenheten och en annan nyckel till allmänna ytrymmen. Fungerar det också.
Hos er borde det kunna lösas så att den som byter lås behåller nyckeln som passar till allmänna utrymmen.
Svara med citat
Gammal 2014-09-29, 08:13
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Vi har en nyckel till lägenheten och en annan nyckel till allmänna ytrymmen. Fungerar det också.
Hos er borde det kunna lösas så att den som byter lås behåller nyckeln som passar till allmänna utrymmen.
Det fungerar inte alltid. Dessutom är det så att de som inte vet om att tidigare ägare bytt lås tror att de har cylindrar med huvudnyckelfunktion, villket gör att de missar att service/underhåll på utsatt dag. Det skapar betydligt mer irritation hos medlemmarna än faktumet att det finns en huvudnyckel.

Thomas
Svara med citat
Gammal 2014-09-29, 08:37
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det fungerar inte alltid. Dessutom är det så att de som inte vet om att tidigare ägare bytt lås tror att de har cylindrar med huvudnyckelfunktion, villket gör att de missar att service/underhåll på utsatt dag. Det skapar betydligt mer irritation hos medlemmarna än faktumet att det finns en huvudnyckel.

Thomas
Antag att man ska in i lägenheterna för att utföra något arbete och därför meddelar att låsen ska ställas om till serviceläge:
Om låset har bytts ut av en tidigare medlem, kommer inte den nuvarande då att upptäcka att låset inte går att ställa om till serviceläge?
Svara med citat
Gammal 2014-09-29, 10:03
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Antag att man ska in i lägenheterna för att utföra något arbete och därför meddelar att låsen ska ställas om till serviceläge:
Om låset har bytts ut av en tidigare medlem, kommer inte den nuvarande då att upptäcka att låset inte går att ställa om till serviceläge?
Om de bytt till samma C10 system betyder inte att det är samma huvudnyckel. För traditionella huvudnyckelsystem är det bökigare. Även om information går ut att ni troligen har ett annat system om ni har andra nycklar till gemensamma utrymmen (en del har inte ens det...) så missas det vilket skapar enorm frustration hos medlemmarna och tvister mellan entrepenörer/medlemmar/styrelse.

Onödigt om du frågar mig.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 01:05
Bamsefar Bamsefar är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: May 2014
Standard

Men har ni läst era försäkringsvillkor?

Det gjorde jag i samband med något annat, och i mina villkor står klart och tydligt att jag inte får låna ut nycklar. Det innebär också att någon huvudnyckel inte får passa i mina lås. Alltså krav i praktiken på byte av cylinder.

Om det gör att jag bryter mot någon lag, att jag hindrar styrelsen från att komma in - so be it. Dom har fan inget att göra i min bostad utan min tillåtelse.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 01:20
oyvinds oyvinds är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Bamsefar Visa inlägg

Det gjorde jag i samband med något annat, och i mina villkor står klart och tydligt att jag inte får låna ut nycklar. Det innebär också att någon huvudnyckel inte får passa i mina lås. Alltså krav i praktiken på byte av cylinder.

Om det gör att jag bryter mot någon lag, att jag hindrar styrelsen från att komma in - so be it. Dom har fan inget att göra i min bostad utan min tillåtelse.
Som jag har poängterat över igen och igen utan att alla här klarar å fatta det:

Styrelsen kan ALDRIG lagligt låsa sig in i dig lägenhet utan din tillstånd. Om dom vill/skal in får dom banka på dörren och vänta till du öppnar. Om du inte öppnar så får dom gå iväg. Om någon i styrelsen sätter en huvudnyckel i din dör och låser upp och går in så begår dom hemfridsbrott.

Det är bara å byte cylinder. Det finns ingen lag emot det.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 07:03
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av oyvinds Visa inlägg
Som jag har poängterat över igen och igen utan att alla här klarar å fatta det:

Styrelsen kan ALDRIG lagligt låsa sig in i dig lägenhet utan din tillstånd. Om dom vill/skal in får dom banka på dörren och vänta till du öppnar. Om du inte öppnar så får dom gå iväg. Om någon i styrelsen sätter en huvudnyckel i din dör och låser upp och går in så begår dom hemfridsbrott.

Det är bara å byte cylinder. Det finns ingen lag emot det.
Snälla, läs Admin ovan. Det finns visst stöd i lagen om bostadsrättshavaren vägrar tillstånd till att gå in för tillsyn etc:

Det finns inget stöd i lagen för en brf att gå in i en bostadsrätt utan bostadsrättshavarens uttryckliga tillstånd, såtillvida det inte sker med stöd av kronofogdemyndigheten eller polis/brandkår.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 07:10
Yotta-medlem

Standard

Citat:

C10-lås är godkända av försäkringsbolagen.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 17:54
Bamsefar Bamsefar är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: May 2014
Standard

C-10 kanske är godkänt. Men att dela ut nyckel är INTE godkänt, och dit räknas C-10 eftersom huvudnyckeln inte får lämnas ut. Lite moment-22 över det hela kanske - men så är det.
Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 19:23
Yotta-medlem

Standard

Citat:
C-10 kanske är godkänt. Men att dela ut nyckel är INTE godkänt, och dit räknas C-10 eftersom huvudnyckeln inte får lämnas ut. Lite moment-22 över det hela kanske - men så är det.
Det påstående skulle jag vilja ha en direkt källa för från försäkringsbolagen. I så fall skulle låset inte vara godkänt, vilket det är.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Redovisning av depositioner för nycklar qada Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2012-06-05 09:40
Dom om tvättstugestök överklagas - elektroniska nycklar i brf j.a Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-06-06 11:30
Nycklar och lås i bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-12 17:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare