Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-08, 21:54
capricornus capricornus är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2011
Fråga Problem vid takläggning

Vi är en brf vars förra styrelse beslöt byta hela vantilationssystemet därför
att besiktningen underkände detta.
Kontrakt skrevs med ett företag som påbörjade arbetet.
Efter en kort tid fick vi indikationer på att allt inte stod rätt till med tak-pappen.
Besiktning av taken visade att det läckte in vatten på ett par ställen.
Detta åtgärdades och samtidigt ansågs det att allt papp måste bytas ut trots att underhållsplanen visa att vi har flera år kvar innan byte måste ske.
Således gick man ut efter offerter på nytt tak och fick in TVÅ stycken.
I sammanhanget skall sägas att förra styrelsen gav en konsult uppdraget att
införskaffa offerterna. Denna konsult redovisas i protokollen som "vår konsult"
och ingen vet hur denna konsult upphandlades och inte heller när.
Konsulten förordade ett av företagen, ett företag som han förordat i ett par andra fall också. Dessa andra fall handlade om fuktskador.
Det ska också sägas att detta företag som konsulten förordat går att finna under rubriken "Rivningsföretag".
Den gamla styrelsen antog offerten per capsulam därför att man ansåg ärendet oerhört brådskande. I offerten står att läsa bl.a att arbetet bedöms ta 2,5 månader och att företaget har för ändamålet utbildad personal.
Efter att arbetet påbörjats har någon i föreningen på eget initiativ frågat takläggarfirmor om ett pris mellan tummen och pekfingret. Det pris man så fick fram låg på 50 - 60 procent av det som styrelsen antagit.
Flera besluts togs per capsulam tillsammans om ca 2,5 miljoner, inget av dessa beslut protokollfördes, således var det aldrig meningen att vi skulle känna till detta.
Dock påbörjades arbetet på taket med pappen och ventilationsarbetet stannade därför av.
Arbetet med takpappen påbörjades direkt i maj och pågår fortfarande.
Det som skulle ta 2,5 månader är nu uppe 6,5 månader och fortfarande inte klart. Det visar sig den tidigare styrelsen inte skrivit kontrakt med företaget,
det finns således endast offerten. Denna offert säger ingenting om vad som ska hända om arbetet inte blir klart i tid. Betalningsplanen visar också att arbetet var tänkt avslutat i juli.
Ventilationen stängdes av tidigt i våras enligt våra protokoll.
Vår lägenhet börjar nu mögla i fönstren och min fråga är om någon som orkar
läsa detta har något tips eller egna erfarenheter av något liknande.
Vad gör man som bostadsrättsinnehavare? Jag skrev till dagens styrelse men
de svarar inte på mailet.

Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 22:26
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Begär att styrelsen sammankallar en extra stämma, där ärendet är att de ska redogöra för en handlingsplan för att avsluta pågående arbeten och återsätta ventilationen i drift.

Regler för att sammankalla en extrastämma, är att 10 % av medlemmarna skall begära den, begäran görs hos styrelsen. Kallar de inte inom en vecka, så vänder ni er till länsstyrelsen.
Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 20:54
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Granskning ..fukt och mögel i samband med takproblem...

Hej capricornus,

Förutom problem med styrelsens beslut osv (se Haralds inlägg om extrastämma), vill jag mena att det är väldigt allvarligt med skadorna på byggnaderna.
För-besiktningen och upphandlingen ska kritiseras.

Jag föreslår att ni tillsammans eller var och en för sig till kommunen stadsbyggnad skriver och begär "Tillsyn enligt Miljöbalken och PBL".
I er begäran om Tillsyn redogör ni för skadorna, antal lägenheter mm. Begär att kommunen utfärdar vite.
Jag undrar om styrelsen förstått att det som skett kan vara straffbart om detta har hanterats felaktigt. Okunnighet eller mygel, det bör utredas.

Det som skett kan ge er allvarliga skador. Mögel är livsfarligt.
Jag föreslår att ni också tittar på Socialstyrelsen sidor om skador för hälsan m h t fukt och mögel, alltså ventilationsproblem,

Här ni teknisk förvaltare? Om svar ja, göra skadeanmälan.

Med vänliga hälsningar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-07-23, 22:44
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Hej capricornus,

Förutom problem med styrelsens beslut osv (se Haralds inlägg om extrastämma), vill jag mena att det är väldigt allvarligt med skadorna på byggnaderna.
För-besiktningen och upphandlingen ska kritiseras.

<snip>
Jag är mer nyfiken hur ärendet avslutades. Det var över 1½ år sedan han bad om hjälp.

Och professionell takläggning i Stockholm är nog knappast intressant för Capricornus eftersom han bor i Lund?

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med affärsidkare i brf Kiton Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2011-03-01 13:21
Problem med ordförande i brf Attol Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-10-14 15:12
Sekreterare i brf, problem! huebner Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-09-08 16:03
Dax för årsstämma och mer problem... spender Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2009-06-03 14:41
Problem i Uppsala ChristianP Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2008-12-12 12:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare