|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej
Har lämnat motion om att styrelsearvode skall fastställas till var och en av ledamöterna enl lag 2018 för ek föreningar. I våra stadgar står ej att arvodet skall fördelas av ledamöterna. Styrelsen vägrar följa nya lagen om att fastställa arvode åt var och en på stämman. Jag funderar på att lämna in klandertalan till Tingsrätten för att få rättelse så att styrelsen måste följa gällande lag. Jag tycker det är ganska glasklart att Tingsrätten borde besluta så. Har jag rätt ? Vill gärna ha något utlåtande. Zerro |
|
||||
|
||||
![]() Vilket lag syftar du på?
Menar du att det är olagligt för styrelsen att bestämma fördelningen? |
|
|||
|
|||
![]() Tingsrätten kommer nog hålla med men vad jag ser finns det ingen sanktion vid avvikelse från denna lag. Men vad lämnade styrelsen för kommentar till er motion?
Iaf så tycker jag att du skall lämna en motion för stadgeändring så att styrelsen kan fördela arvodet internt istället för att de bryter mot lagen som nu. Jag tycker man skall väga allvarligheten i missförhållandet innan man börjar klandra stämman. Min rekommenderade "gräns" är vid grava ekonomiska oegenheter som riskerar föreningens ekonomi. I detta fall antas att arvodet skulle vara det samma även om man följde lagen varvid en klandertalan inte leder föreningen framåt. Jag är övertygad att min föreningen inte riktigt uppfyller lagens alla krav, men arbetet går mot att alltid bli bättre. Vilket leder till en bättre styrelse och förening. |
|
|||
|
|||
![]() Hej avser lag om ekonomiska föreningar 2018:672 7kap $ 26 Zerro
|
|
|||
|
|||
![]() Styrelsen svar = vi har alltid låtit styrelsen fördela.
|
|
|||
|
|||
![]() Bostadsrättslagen 9 kap, 12 §, säger följande:
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Ja det har jag ej sett, men det förutsätter att stämman väljer att tillämpa denna regel att införa i stadgar tror jag.
|
|
|||
|
|||
![]() Nope.
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Rösta om Styrelsearvode | zerro | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 14 | 2018-07-08 23:57 |
Styrelsearvode | tjejen | Bostadsrättsforum | 3 | 2013-12-03 18:11 |
Styrelsearvode | Durchen | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 13 | 2013-10-07 16:24 |
Kan man villkora styrelsearvode? | skanke | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 5 | 2013-04-29 11:40 |
Modell för styrelsearvode | balis | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 14 | 2013-03-17 15:32 |