Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-19, 17:50
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! HSB Malmö erkänner fel på årsstämman 2008 !!!

Mitt klander avseende HSBs årsstämma 2008 slutade idag 2009-05-19 med en överenskommelse enligt nedan:
  • Jag åtar mig att begränsa mina motioner till såväl antal som omfång.
  • HSB Malmö Ek. För. åtar sig å andra sidan att verka för att motioner ska behandlas enligt gängse normer.
Jag försökte få gängse normer definierat genom att föreslå följande exempel på vad gängse normer betyder (baserat på de fel som begåtts av HSB Malmö och dess fullmäktige):
  • Alla motioner från olika motionärer ska behandlas lika.
  • Styrelsen ska besvara varje motion.
  • Rekommendation till stämman från styrelsen ska innehålla en konsekvensanalys (dvs avslag/bifall på sakliga grunder).
  • Om motion avslås på en stämma är motionären fri att återkomma med motionen till framtida stämma.
  • HSB Malmö åtar sig att behandla motioner enligt gängse principer (individuellt).
Rådmannen, såväl som HSB Malmös företrädare Blanka Kruljac med sin medhjälpare Mats Eriksson, ansåg dock att dessa bitar var självklara och därför inte behövde ingå i formuleringen. Detta innebar således att jag kunde gå med på denna överenskommelse.

Eftersom såväl rådman som representanterna för HSB Malmö agerade enligt ovan betyder detta att HSB Malmö erkänner att man tidigare inte behandlat mina motioner enligt gängse normer.
Nu har man förbundit sig att göra detta. Jag kunde därför med gott samvete gå med på denna överenskommelse.

Vi kom också överens som att var och en står för sina rättegångskostnader, vilka för HSB Malmö så här långt uppgår till runt 130.000 kr enligt Blanka Kruljac (detta alltså för prestationen att skriva 7 A4-sidor, varav de första fyra sidorna innehållande i princip enbart rena kränkningar av mig, troligen var författade av HSB Malmös styrelse).

Mer info kommer senare (som jag lovar kommer att vara särskilt intresssant för den som vill veta hur rutinerna är på tingsrätten).

Se även;

Stämmoprotokoll, HSB Malmö, 2011

Stämmoprotokoll, HSB Malmö, 2010

Stämmoprotokoll, HSB Malmö, 2009

Stämmoprotokoll, HSB Malmö, 2008
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 20:00.
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 10:46
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Resultat av klander av årsstämma

Det lönar sig alltså att klandra stämmor. Man kanske inte får precis som man vill, men ett erkännande om att HSB Malmö gjort fel och ett löfte om förbättringar i motionshanteringen i framtiden är inte så illa det.

Bara lite tråkigt att detta inte kunde lösas utan tingsrättens inblandning och utan att medlemmarna i HSB Malmö behövde belastas med 130.000 kr (förmodligen mer) helt i onödan, i samband med att jag (till HSB Malmös styrelse) efterfrågade en dialog om just detta innan jag lämnade in klandret.

Jag hade ingen som helst personlig vinning av klandret, utan klandret var för HSB:s samtliga medlemmar. Men i sådana här frågor, där stämmor misskötts, är det kanske fler medlemmar som måste ta avstånd från. Inte så roligt att oftast föra en ganska ensam kamp för demokratisering av HSB.

Eftersom jag nu dessutom funderar på att gå ur HSB, eftersom jag har lite svårt att se någon medlemsnytta med HSB där medlemmarna saknar inflytande, så är detta klander nu dessutom av underordnad betydelse för min egen personliga del.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 17:51
Goran Goran är inte inloggad
Tera-medlem

Standard Kanske en väckarklocka

Det är ju alldeles uppenbart att HSB Malmö och dess styrelse haft fel redan från början. Man har nu kastat ut över 130000:- till advokater bosatta i Stockholm. Vad kostar bara rese, övernattningskostnader och traktamente med mera.
Det är lätt att ta pengar ur andras plånböcker.

Om man förstått att man haft fel från början så hade man ju inte nu behövt betala dessa kostnader med medlemmarnas pengar.

Alla som var på stämman vet ju att den inte följde de regler som finns för en föreningsstämma. Vad drar styrelsen för slutsats av denna överenskommelse. För att använda Åke Perssons vokabulär : Har ni lärt er något nu ?

Och ännu viktigare : Står ni för konsekvenserna av ert handlande och lämnar era platser till förfogande åt personer som står för det självklara nämligen att värna om medlemmarnas bästa sett inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv.

Och hur känner sig de fullmäktigeledamöter som var närvarande på stämman 2008 ? Förresten var det inte bättre på årets stämma.
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 14:14
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Genom att åta sig att framgent behandla motioner enligt gängse normer där gängse normer förtydligats enligt Admin: s inlägg erkänner HSB Malmö att man tidigare inte förfarit enligt just gängse normer. Detta innebär ju ett erkännande att klandret var rätt och att man för detta lagt ut 130 000 kronor för något som alla sunt tänkande varelser kunde inse omedelbart.

Så tänker man uppenbarligen inte på HSB Malmö det är ju bara OPM other people´s money.
I detta fall är det medlemmarnas dvs. ägarnas och kundernas pengar som man kastat i sjön.

Man kan däremot gratulera Admin till en storslagen seger över mastodontmaskineriet HSB Malmö som ju efter sju sorger och åtta bedrövelser

1. Erkänner att man tidigare gjort fel
2. I framtiden skall hantera motioner på ett korrekt sätt
3. I domstol accepterat detta
4. Och för detta betalat 130 000 kronor.

En fantastisk prestation i första hand av Admin men också av HSB Malmö som betalat 130 000 kronor för något som man kunde fått gratis.

BRAVO!
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 15:21
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Denna kostnad på 130 000 kr.

Finns det inte möjlighet att driva en process mot styrelsen och åter kräva kostnaden på 130 000 kr av styrelsen som uppenbarligen inte har utfört sitt arbete enligt tingsrätten?
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 15:28
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Glad

Det låter som en lyckosam förhandling där tydligen båda parter blev nöjda.

Nu har jag endast läst det som Tryggve skriver här om överenskommelsens innehåll, men jag tolkar den ändå annorlunda än vad han och ni andra som skrivit här verkar ha gjort.
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 17:37
Fredde Fredde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Henric Lellky tolkar.....

Det är säkert ingen som är förvånad över att du tolkar det annorlunda än andra som skrivit om detta på forumet. Förvåningen hade väl varit ännu större om du haft samma åsikt. Du har ju dock suttit i HSB Malmös styrelse och där lärt dig att tolka, tolka och åter tolka. Alltid till fördel för tolkaren.(HSB Malmö)

Det finns dock en stor skillnad när det gäller öppenheten att publicera denna för medlemmar i HSB Malmö mycket viktiga överenskommelse. Här informerades det samma dag som förhandlingen ägde rum. På HSB Malmös hemsida lyser informationen med sin frånvaro.

Men det tycker säkert inte Henric Lellky är något konstigt. Han har ju erfarenhet av utebliven information. För honom är det normalt. Det är skillnaden.
Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 08:52
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg

Rådmannen, såväl som HSB Malmös företrädare Blanka Kruljac med sin medhjälpare Mats Eriksson, ansåg dock att dessa bitar var självklara och därför inte behövde ingå i formuleringen. Detta innebar således att jag kunde gå med på denna överenskommelse.
Bra admin, men
"Självklara bitar" den ena dagen, kan uppfatas på ett annat ett ett år senare, när viljan för samarbete svallnat. Jag tycker att ni borde skrivit ner detta ändå, det skadar inte att skriva ner "självklara bitar".
Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 06:05
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Överenskommelsen om att HSB nu ska behandla motioner normalt

Jag kommer att skriva ner det som sades vid förhandlingarna på tingsrätten som en motion, så det kommer att dokumenteras för framtiden där.

Det blir svårt för HSB Malmö att förneka det som överenskommelsen byggde på eftersom det fanns vittnen (inte bara tingsrättsnotarien).

Märk väl att inte bara HSB:s ombud utan även domaren var rörande överens om att bl.a. följande punkter ingår i hur motioner ska behandlas;
  • Alla motioner från olika motionärer ska behandlas lika.
  • Styrelsen ska besvara varje motion.
  • Rekommendation till stämman från styrelsen ska innehålla en konsekvensanalys (dvs avslag/bifall på sakliga grunder).
  • Om motion avslås på en stämma är motionären fri att återkomma med motionen till framtida stämma.
Så även om de fyra ovanstående punkterna inte finns uttalat med i den skriftliga överenskommelsen så har dessa punkter alla, utan minsta invändning, av såväl HSB som domaren ansetts ingå i dessa gängse sätt som motioner ska behandlas på.

Om HSB Malmö skulle bryta överenskommelsen och fortsätta på den tidigare inslagna vägen med särbehandling och överkörning av motioner så blir det naturligtvis ett nytt klander (och då kanske inte bara av mig). I sådant fall (vilket vi får hoppas inte inträffar) finns det ovanpå allt annat dessutom denna överenskommelse att vila klandret på, tillsammans med den bevittnade grunden för överenskommelsen.

Henric Lellky, jag vet inte om HSB Malmö blev särskilt nöjd. Det är väl snarare så att HSB Malmö inte hade något alternativ... hade de haft detta så hade de naturligtvis valt den vägen i stället, när HSB Malmös styrelse nu satsat allt de kunde på att bemöta mitt klander.
Om du har en annan "tolkning" av vad HSB åtagit sig att göra i framtiden, varför vill du då inte dela med dig till oss andra av denna tolkning?
Det skulle vara mycket intressant att höra.
Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 22:49
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Arg

Citat:
Ursprungligen skrivet av Fredde Visa inlägg
Det är säkert ingen som är förvånad över att du tolkar det annorlunda än andra som skrivit om detta på forumet. Förvåningen hade väl varit ännu större om du haft samma åsikt. Du har ju dock suttit i HSB Malmös styrelse och där lärt dig att tolka, tolka och åter tolka. Alltid till fördel för tolkaren.(HSB Malmö)

Det finns dock en stor skillnad när det gäller öppenheten att publicera denna för medlemmar i HSB Malmö mycket viktiga överenskommelse. Här informerades det samma dag som förhandlingen ägde rum. På HSB Malmös hemsida lyser informationen med sin frånvaro.

Men det tycker säkert inte Henric Lellky är något konstigt. Han har ju erfarenhet av utebliven information. För honom är det normalt. Det är skillnaden.
Fredde >>
Du skriver ner mig istället för att skriva ett normalt & respektfullt inlägg riktat till mig?!

Jag försöker visa respekt mot andra på detta forumet oavsett om de har samma uppfattning som mig, så jag hoppas att alla andra också kan vara civiliserade nog att visa respekt även mot de med annorlunda uppfattning.

Nu till själva sakfrågan:

Tryggve/Admin >>
Vad jag menar är att det har gjorts en överenskommelse där du har gått med på att minska omfång och antal motioner (en konkret åtgärd) och där HSB Malmö har gått med på att verka för att motioner ska behandlas enligt gängse normer (vilket är en något mer abstrakt åtgärd).

Jag har ju sedan tidigare uppfattningen att HSB Malmö både inför och under årsstämman 2008 har behandlat motioner och motionärer enligt gängse normer och med precis den respekt som efterfrågas. Sen vet jag att såväl Tryggve som en del andra inte tycker samma som jag. Jag vet också att stämman kan fatta egna beslut som kanske inte alltid är perfekta, ibland på grund av känslor men också på grund av en önskan att stämman ska flyta på och vara praktisk och rimligt effektiv att genomföra. Jag menar att bakgrunden till att stämman fattar sådana beslut inte ska ringaktas utan man måste istället förstå bakgrunden till varför man fattar sådana beslut och inse att detta är själva poängen med demokrati (att "alla" ska få vara med och besluta oavsett hur välgrundade besluten än må vara).

Alltså är min tolkning av överenskommelsen att HSB Malmö har gått med på att göra något som man gör redan idag, medan Tryggve har gått med på att minska ner antalet motioner och omfånget i dessa.

Oavsett denna "min tolkning" så tycker jag att det är bra att det nåddes en förlikning så att ärendet blev avklarat.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Häktad man erkänner lägenhetssvindel Admin Senaste Nytt 0 2009-05-08 02:36
Motion till årsstämman MrStax Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2009-04-06 14:01
HSB Malmös svar på klander av årsstämman 2008 Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 9 2009-02-21 20:30
Rapport från en stämma i HSB Malmö 2008 Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-05-02 17:03
HSB Malmös två mest engagerande frågor på årsstämman 2008 Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-05-02 08:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare