Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-01, 11:39
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Arg kallelse..

"Lagtrots" är begreppet för det som skett och sker överallt. Lagtrots är straffbart. Finns det protokollfört, vittnen på det som ordförande sa?

Vad är folk rädda för? De har vräkt medlemmar som petat på styrelsen. Det sker inte utan juridiska motiv? Fanns det ingen som protesterade?

Styrelsen är inte problemet, problemet är de som låter Faust styra.
(Se Fausisk BoBättre i ett inlägg här.)

Ja, frågorna hopar sig här hos mig.

Jag tror inte på någon annan statlig kontrollant. Jag tror på att föreningens medlemmar gör vad de ska enligt påskrivet avtal: kontrollerar styrelsen, och står upp för det!

Den enda som utifrån kan förändra är ifall banken ställer krav på minskade lån och högre ränta. Det skulle tvinga folk att samlad ställa krav på varandra och på styrelserna.

Du har ju erbjudit dig till styrelsen och tydligen fått stämman med dig. Vad med dessa namn?

Finns det någon som kan föreslås gå före dig till valbar plats i styrelsen? Valberedningen, vad gör den? osv...Revisor...?
Du är tydligen både envis och stark, men var är resten av medlemmarna?

Som sagt jag undrar.. Med vänlig hälsning korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 12:03
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

En granne till mig frågade om jag var intresserad av ordförandeposten eftersom vår nuvarande ordförande tydligen har samarbetsproblem och inte ställer upp för de boende i området. Jag sa att jag visst är intresserad och personen lämnade en skrivelse till valberedningen där jag föreslogs bli ny ordförande i föreningen. Denna skrivelse har dock helt nonchalerats.

Sedan har man haft årsmötet i största hemlighet utan att sätta upp varken lappar med information om mötet eller där valberedningen gett sig till känna (som brukligt är och som alltid varit tidigare). Jag har inte fått någon kallelse i brevlådan heller så jag missade årsmötet. I stadgarna står det att kallelse ska sättas upp i lämplig lokal och att det ska skickas en kallelse till varje hushåll.

Dessutom ska valberedningen sätta upp lappar med kontaktuppgifter. Det har alltså inte skett.
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 12:18
Mega medlem

Standard

Citat:
"Lagtrots" är begreppet för det som skett och sker överallt. Lagtrots är straffbart. Finns det protokollfört, vittnen på det som ordförande sa?
Vad spelar det för roll? Tror du att styrelsen låter mig se vad som är protokollfört? Tror du att polisen bryr som om att lagtrots är straffbart när de lägger ner en utredning om misshandel trots att det finns ett erkännande?

Sanningen är att folk här är så rädda att de inte vågar göra något. Vad som kommer att hända med den stackare som vågade föreslå mig som ordförande vågar jag inte ens tänka på. Att vara rädd är inte så konstigt när styrelsen är allsmäktig och har både HSB, polis och hela domstolsväsendet samt regeringen i ryggen. DE KAN INTE GÖRA FEL!
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 13:15
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Arg kallelse..

Vad är folk rädda för? De har vräkt medlemmar som petat på styrelsen. Det sker inte utan juridiska motiv? Fanns det ingen som protesterade?

Styrelsen är inte problemet, problemet är de som låter Faust styra.

Jag tror inte på någon annan statlig kontrollant. Jag tror på att föreningens medlemmar gör vad de ska enligt påskrivet avtal: kontrollerar styrelsen, och står upp för det!

Den enda som utifrån kan förändra är ifall banken ställer krav på minskade lån och högre ränta. Det skulle tvinga folk att samlad ställa krav på varandra och på styrelserna.

Du har ju erbjudit dig till styrelsen. Finns det någon som kan föreslås gå före dig till valbar plats i styrelsen? Valberedningen, vad gör den? osv...Revisor...?
Du är tydligen både envis och stark, men var är resten av medlemmarna?

Här hos mig har de gett upp, men vi fick in en som är bra, så blev en till och ja, men det de tidigare gjort är brottsligt. Men som hos dig så lade Polis och Åklagare ner.

Jag, med flera, hade också lämnat in polisanmälan. Polisen som gjorde brottsutredningen ville ha in åklagare, helt klart olagligt m a o, men chefen hos Polisen lade ner, sa: du kan ta det lugnt, du bor jo hos HSB. Jaha sa jag, har de gräddfil hos Polisen? Nej, det har de inte, men vi vet att HSB inte gör fel.????? Jag frågade: är ni inte läskunniga? Har du inte läst om HSB Malmö, HSB Värmland, HSB osv.. Luren lades på i örat på mig.
Lagtrots där också!

Jag skickade in min överklagan till Åklagarmyndigheten, 2 gånger. De lade också ner, 2 gånger. Nu har jag letat dokument som jag inte hade då, men nu vill ingen advokat ta saken, för att de vågar inte gå mot.

Vi måste samla oss och göra nåt annat!
Kräva att BRL skrotas. Då blir HSB och andra förvaltare onödvändiga. BRL gjordes om 1991. Kanske vi kan hävda att lagen missgynnar oss?

Huff vad svårt allt blev...
Ja, de har förstört ventilationen, kommunen bryr sig inte de heller...
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 18:43
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Rättsväsendet är ett stort skämt! Det finns verkligen vidriga människor. Detta ska de inte få komma undan med! Du är verkligen tuff! Varför misshandlades du?

Om ny styrelse ännu ej registrerats hos bolagsverket råder jag dig att skicka in en protest om att kallelse ej skett i behörig ordning, därefter skriver du ett personligt brev till alla medlemmar, kanske inte ordföranden, bifogar en kopia på polisrapporten samt din protest, ange dina kontaktuppgifter, målet är att få med sig 10% av alla medlemmarna och begära ny stämma. Medveten om att det är en svår uppgift, eftersom de flesta medlemmarna är passiva.
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 19:02
Mega medlem

Standard

Citat:
Varför misshandlades du?
Det har jag aldrig fått veta. Det fans ingenting i situationen som motiverade något sådant. Vi råkade bara mötas på området och jag blev påhoppad. Antagligen har människan problem med att kontrollera sin ilska. Kanske bråkat med någon annan innan, jag vet inte.
Svara med citat
Gammal 2013-10-18, 17:39
Minkowski Minkowski är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: May 2011
Standard

Vad blev advokatkostnaden? Sådana mål är inte FT mål.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlem vill i efterhand ogiltigförklara stämma p.g.a. fel i sätt som kallelse skett Steffe B Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2013-05-28 12:16
Fråga om kallelse behörigen skett Evlys Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2013-02-26 11:04
Kallelse till extrastämma FRÅGVIS SÖKER SVAR Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2012-11-16 14:55
Kallelse till extrastämma Malin78 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2011-03-22 16:15
Kallelse till extrastämma Snuffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2010-08-03 20:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare