Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-30, 19:19
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Kallelse till stämman behörigen skett?

Vad gör man om styrelsen inte vill ha med en viss medlem på årsstämman och därmed inte sätter upp en lapp om tid och plats för årsmöte i den personens trappuppgång, samt underlåter att lägga en kallelse i den personens brevlåda?

Givetvis gör en sådan åtgärd att personen missar mötet som kanske var viktigt för den personen. Hur går man tillväga i ett sådant fall?
Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 21:32
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Självklart ska man inte med flit underlåta att gå ut med kallelse på rätt sätt för att undvika att en viss medlem deltar på stämman.

Den som pga detta missar stämman kan inom tre månader klandra ett stämmobeslut i domstol med hänvisning till att kallelse inte skett på rätt sätt.
Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 22:04
Mega medlem

Standard

Jag är den medlem som är utesluten (och trakasseras) av styrelsen. Förra året ville jag gå med i styrelsen för att kunna påverka. När alla i stämman skulle rösta in mig i styrelsen reser sig ordföranden upp och skriker att "Om hon röstas in i styrelsen så avgår jag!". Det blev knäpptyst och ingen vågade säga något. Alla sänkte sina händer och jag blev inte inröstad. I år har ordföranden suttit sin period och en granne till mig har lämnat en skrivelse till styrelsen där han vill att jag ska väljas som ny ordförande i föreningen.

Jag har sedan jag fick veta detta gått och väntat på att få en kallelse till styrelsen med anledning av detta, men det har jag inte fått. Jag har även väntat på en kallelse till stämman men har inte fått någon sådan heller.

När jag talade med en granne fick jag veta att stämman redan varit och att styrelsen glömt att sätta upp lappar i porten, men "de har ju skickat ut lappar i alla postfacken". Jag har inte fått någon lapp i mitt postfack så jag antar att man gjort detta med flit för att manövrera ut mig ur en för styrelsen besvärlig situation.
Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 23:37
Yotta-medlem

Standard

Ja det där låter ju inte kul. Då får man nog vänta till nästa årsstämma, såvida man inte vill försöka få till en extrastämma med misstroendevotum mot någon styrelsemedlem som man tror medvetet hindrat att alla ska få kallelsen till stämman.
Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 23:40
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Maris Visa inlägg
När jag talade med en granne fick jag veta att stämman redan varit och att styrelsen glömt att sätta upp lappar i porten, men "de har ju skickat ut lappar i alla postfacken". Jag har inte fått någon lapp i mitt postfack så jag antar att man gjort detta med flit för att manövrera ut mig ur en för styrelsen besvärlig situation.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Självklart ska man inte med flit underlåta att gå ut med kallelse på rätt sätt för att undvika att en viss medlem deltar på stämman.
Den som pga detta missar stämman kan inom tre månader klandra ett stämmobeslut i domstol med hänvisning till att kallelse inte skett på rätt sätt.
Det beror väl på hur kallelsen ska ske enligt stadgarna, såvida det inte är någon situation enligt lagen om att skicka kallelsen som kräver att kallelsen ska skickas skriftligt.

Även om stadgarna eller omständigheterna skulle innebära att skriftlig kallelse är ett krav så föreligger ett tämligen hopplöst bevisproblem.
Det är föga sannolikt att styrelsemedlemmarna skulle erkänna för en domstol att de inte har delat ut kallelsen till en viss person.
Om styrelsen hävdar att de delat ut kallelsen så lär det vara i princip omöjligt att bevisa motsatsen, eller hur skulle det kunna bevisas?
Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 23:59
Yotta-medlem

Standard Stämmobeslut om ändrade andelstal förklarades ogiltigt

Det finns ett rättsfall från 2010 där kallelse inte skickats till en medlem som för tillfället var bosatt i Luxemburg varför ett stämmobeslut om ändrade andelstal förklarades ogiltigt.

Men i detta fall fanns tydligen inget stämmobeslut att överklaga och då kanske det enklaste är att vänta nästa årsmöte och försöka bli invald då.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 20:00.
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 01:24
Tomass avatar
Yotta-medlem

Standard

Jag tror inte det är självklart att stämman skulle kunna ogiltigförklaras, även om det mot förmodan gick att bevisa att Maris inte fick en kallelse (se citat nedan från rättsfallet som Gusten hänvisade till).

Citat:
Det finns ett rättsfall från 2010 där kallelse inte skickats till en medlem som för tillfället var bosatt i Luxemburg varför ett stämmobeslut om ändrade andelstal förklarades ogiltigt...
Tack för tipset om det vägledande avgörandet i Svea hovrätt med målnummer T3509-08.

Rättsfallet var intressant då jag alltså tolkar det som att det inte alls är självklart att en stämma blir ogiltig för att kallelsen inte skickats till alla, om det inte är tydligt att något stämmobeslut skulle ha påverkats.

Här är några citat från Hovrättens resonemang i ovan nämnda mål:
Citat:
...
Ett formellt fel i kallelseförfarandet blir inte ogiltigt eller klanderbart om det, som tingsrätten har redovisat, är tydligt att felet inte har påverkat utgången av stämmobeslutet. Enligt hovrättens mening måste vid bedömningen av felets betydelse hänsyn tas även till karaktären på både det aktuella stämmobeslutet och det aktuella felet.
...
Ett beslut om ändrad beräkning av årsavgifter i föreningen kan ha ingripande betydelse då det kan påverka de enskilda medlemmarnas privata ekonomi. Det är därför angeläget att sådana frågor grundligt övervägs och diskuteras av medlemmarna
...
Vidare ligger det i sakens natur att en medlem som deltar i diskussionen på en stämma också skulle kunna påverka utgången av stämmobeslutet. Vid sådana förhållanden måste, enligt hovrättens mening, den enskilde medlemmens intressen av att få del av kallelsen till en stämma där frågan om stadgeändring avseende årsavgifternas beräkning ska behandlas väga mycket tungt...
I det aktuella fallet handlade det alltså om ett viktigt stämmobeslut om att ändra årsavgifterna.
Hovrätten upphävde besluten om att anta nya stadgar och nya andelstal.

Citat:
Men i detta fall fanns tydligen inget stämmobeslut att överklaga och då kanske det enklaste är att vänta nästa årsmöte och försöka bli invald då.
Jag uppfattade inte av Maris inlägg vilka stämmobeslut som fattades förutom att det var en årsstämma med val av ledamöter.
Valet av ledamöter är ett viktigt stämmobeslut och kanske skulle det kunna väga tillräckligt tungt för att ogiltigförklara valet av ledamöter pga att en av medlemmarna inte fick kallelse.
Det kan man dock inte veta säkert vad en domstol skulle tycka, om det inte finns något sådant prejudikat?
(Sannolikt finns det inget sådant prejudikat eftersom det torde vara en sällsynt situation att kunna bevisa att kallelse inte skickats till en viss medlem.)
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 01:34
Mega medlem

Standard

Självklart finns det inte något att göra! Hur ska jag kunna bevisa att jag inte fått kallelsen? Jag kanske kan bevisa att "ingen lapp satts upp på lämpligt ställe i fastigheten", men det gör knappast någon skillnad! Jag är totalt rättslös!

Stadgar:

Kallelse till stämma
§ 16
Styrelsen kallar till föreningsstämma.
Kallelse till stämma skall innehålla uppgift om de ärenden som skall förekomma på stämman.
Kallelse får utfärdas tidigast fyra veckor före stämman och skall utfärdas senast två veckor före ordinarie och senast en vecka före extra stämma. Kallelse utfärdas genom anslag på lämplig plats inom föreningens fastighet. Skriftlig kallelse skall dock alltid avsändas till varje medlem vars postadress är känd för föreningen om...
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 03:02
Tomass avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Självklart finns det inte något att göra! Hur ska jag kunna bevisa att jag inte fått kallelsen? Jag kanske kan bevisa att "ingen lapp satts upp på lämpligt ställe i fastigheten", men det gör knappast någon skillnad! Jag är totalt rättslös!
Ja vi är många som upplever att situationen är hopplös med styrelser som kan göra hur de vill utan konsekvenser, inte ens den naturliga konsekvensen att olämpliga ledamöter (t ex sådana som medverkar till att inte skicka kallelse till alla medlemmar) blir bortröstade från styrelsen.

Ett problem är att rättssamhället utgår felaktigt från att den ekonomiska föreningens demokrati ska kunna fungera i en bostadsrätt.

Det har tydligen även du upplevt att den inte gör, bl.a. med medlemmar som låter sig påverkas av en skrikande ordförande:
Citat:
Förra året ville jag gå med i styrelsen för att kunna påverka. När alla i stämman skulle rösta in mig i styrelsen reser sig ordföranden upp och skriker att "Om hon röstas in i styrelsen så avgår jag!". Det blev knäpptyst och ingen vågade säga något. Alla sänkte sina händer och jag blev inte inröstad.
Jag tror att du hade kunnat slippa problemet med att inte bli kallad till stämman om det hade funnits en oberoende statlig ledamot i styrelsen eftersom en sådan person vanligtvis inte borde ha något incitament för att samarbeta med övriga ledamöter för att frysa ute en medlem, t ex med att inte skicka kallelse.
(Men helt säker kan man naturligtvis aldrig vara, då även en sådan person skulle kunna bli för mycket kompis med de andra i styrelsen.)
En sådan person skulle lämpligen även ansvara för att se till att alla medlemmar blir kallade till stämmorna.
Den åsikten har jag dock inte fått mycket medhåll om.

Jag tror tyvärr det finns risk att Silva kan komma att få rätt i sin pessimistiska framtidssyn angående vad som kommer att krävas för att väsentliga förändringar ska komma till stånd angående vanliga medlemmars rättigheter gentemot småpåvarna i styrelsen:
(citat från annan tråd)
Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
...Jag tror tyvärr att politiker bara kommer att reagera mot det rådande kaoset och vilda väst klimatet som råder i BRF när någon bli fysisk misshandlad eller någon blir dödad. Det är bara en tidsfråga. Då kommer politiker att säga som vanligt när det redan är ett faktum "det här får inte hända i Sverige"...
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 10:51
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Ja vi är många som upplever att situationen är hopplös med styrelser som kan göra hur de vill utan konsekvenser, inte ens den naturliga konsekvensen att olämpliga ledamöter (t ex sådana som medverkar till att inte skicka kallelse till alla medlemmar) blir bortröstade från styrelsen.
Tyvärr är det nog så att något allvarligt som ett dödsfall skall inträffa för att någon förändring ska ske. Jag blev misshandlad. fick skador på ansiktet, en ryggkota, revben, mm. Jag gjorde en polisanmälan som lades ner. Den som misshandlade mig erkände detta men sa att "det inte hade varit mening att skada". Det lades ner pga att det inte fanns uppsåt. Brottsofferjouren försökte hjälpa och överklagan gick ända till JO utan resultat. Brottsofferjouren sa att detta beteende inom bostadsrättsföreningar blir allt vanligare och att BOJ möter allt fler personer som utsätts får sådant här i HSB-föreningar, utan att något händer.

Styrelsen svarade på min polisanmälan med att skicka ut tre hot om vräkning via HSB. Jag gjorde en anmälan mot föreningen om "falsk tillvite" som gick samma väg som anmälan om misshandel.

I dessa anmodan om rättelse (hot om vräkning) stod bl a att jag kan komma att vräkas pga att jag "ställer upp ett fönster i trapphuset", "fotograferar ordföranden", "städar inte i tvättstugan". Allt detta är ren lögn. Jag skulle aldrig fota ordföranden, varför skulle jag det? Jag använder inte tvättstugan då jag har egen tvättmasin, osv.
Det enda jag lyckats med var att få JO att utreda HSB's jurist (som för örvrigt inte är advokat). Vilket gjorde att alla brev från HSB tvärt slutade komma. Nu vill flera i föreningen få bort denna korrupta ordförande men med hela HSB och polisen mm bakom sig är det inte lätt ens för ett större antal medlemmar att åstadkomma någon skillnad.

Jag kan tillägga att det finns folk som blir vräkta av föreningen bara för att de puttar lite på en person i styrelsen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlem vill i efterhand ogiltigförklara stämma p.g.a. fel i sätt som kallelse skett Steffe B Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2013-05-28 12:16
Fråga om kallelse behörigen skett Evlys Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2013-02-26 11:04
Kallelse till extrastämma FRÅGVIS SÖKER SVAR Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2012-11-16 14:55
Kallelse till extrastämma Malin78 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2011-03-22 16:15
Kallelse till extrastämma Snuffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2010-08-03 20:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare