Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-22, 12:06
paragrafryttaren paragrafryttaren är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2016
Olycklig Ordförande och sekreterare vägrar införa mina reservrationer i protokollet

Hej

Jag har en liten delikat situation. Som jag gärna skulle vilja har lite tankar kring

1. Vid årstämman våren 2015 valdes en ytterligare suppleant in i styrelsen. Dock anser majoritet i styrelsen att en ändringsanmälan till bolagsverket inte behöver skickas in med argumentet att suppleanter inte har attesteringsrätt. Jag reserverar mig trotts att jag blir otrevligt bemött.

2. Vi antog helt nya stadgar vid dårstämman våren 2015 och extrastämman hösten 2015. Tyvärr råkade sekreteraren ut för ett datorproblem och således förlorade word-dokumentet med stadgarna. Istället för att skicka in en utskriven kopia som alla i föreningen fått valde sekreteraren att skriva av stadgarna manuellt vilket tyvärr föranledde det finns skillnader i text och att de ser olika ut. Dessa nya är registrerade trots jag fann vissa osäkerheter i dess giltighet. Jag reserverade mig och otrevligheter uppstår.

3. Inga av mina reservationer läggs till styrelseprotokoll trots uppmaning.

4. Inget av ovanstående framkommer heller i årsredovisningen.

Tyvärr är det en klassisk liten förening där några dominerar och resten är tysta. De som har annan åsikt blir mycket otrevligt bemöta och så har skett sedan jag flyttade dit. Och min tanke var i alla fall att vi skulle följa svenska lagar mm.

Vad ska man göra. Vi har årsstämma snart. Jag känner ett stort ansvar som förtroendevald men vill inte heller tar juridiska konsekvenser för ovanstående.

Kan jag i årsredovisningen skriva dit mina reservationer när jag ska skriva under som ledamot. Är som sagt orolig för min situation då situationen är "hotfull"...

???
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 12:34
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Om du inte tillåts skriva reservationerna då kontaktar du revisorn med alla dina avvikande meningar, lägger till i årsredovisningen att du anmält avvikande mening till revisorn och att de kommer att bifogas i separat bilaga. Bilagan kan du dela ut i brevlådan till alla.
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 12:47
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Om du inte tillåts skriva reservationerna då kontaktar du revisorn med alla dina avvikande meningar, lägger till i årsredovisningen att du anmält avvikande mening till revisorn och att de kommer att bifogas i separat bilaga. Bilagan kan du dela ut i brevlådan till alla.
Vi har bara en internrevisor och jag är inte säker på att hen gör det trotts att jag gett informationen. Jag har inget hört ännu och årsstämman är imorgon.
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 13:03
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Om inget framkommer via revisor som är den normala vägen, ser jag ingen annan möjlighet att öppet reservera sig på mötet med förklaring och att tala om detta för styrelsen innan mötet. Det kan bli otrevligt och ingen gillar att få byxorna nerdragna dra ner men görs inget händer inget.
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 13:17
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Om inget framkommer via revisor som är den normala vägen, ser jag ingen annan möjlighet att öppet reservera sig på mötet med förklaring och att tala om detta för styrelsen innan mötet. Det kan bli otrevligt och ingen gillar att få byxorna nerdragna dra ner men görs inget händer inget.
Jo. Det är ju så jag troligen får göra. Det är väl lämpligen att göra det när man går igenom årsredovisningen eller revisorns berättelse.

Otrevligt är det redan tyvärr.

Problemet är ju också att jag behöver få in det i ett protokoll då det kan uppkomma problem om någon lyfter frågorna juridiskt avd gäller suppleanten eller stadgarna...
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 14:30
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Tycker det verkar logiskt att även suppleanter ska registreras hos Bolagsverket eftersom suppleanten kan
rycka in och delta i riktiga styrelsebeslut om någon ordinarie är frånvarande.

Är suppleanten inte registrerad hos Bolagsverket så riskerar man nog att ett styrelsebeslut där "suppleanten" har deltagit, blir ogiltigt.
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 16:23
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av paragrafryttaren Visa inlägg
Vi har bara en internrevisor och jag är inte säker på att hen gör det trotts att jag gett informationen. Jag har inget hört ännu och årsstämman är imorgon.
Räknas inte intern som jäv?
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 17:20
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Tycker det verkar logiskt att även suppleanter ska registreras hos Bolagsverket eftersom suppleanten kan

Är suppleanten inte registrerad hos Bolagsverket så riskerar man nog att ett styrelsebeslut där "suppleanten" har deltagit, blir ogiltigt.
Det verkar ju vara lite drastiskt. Vet du något mera om det eller är det mera en spekulation?
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 17:21
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Räknas inte intern som jäv?
Det är ganska vanligt bland små föreningar att man bara har internrevisor har jag förstått. Vilket är synd för huset med allt kan ju vara vår 100 miljoner ändå...
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 21:49
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg

Citat:
Ursprungligen skrivet av paragrafryttaren Visa inlägg
Det verkar ju vara lite drastiskt. Vet du något mera om det eller är det mera en spekulation?
Gusten har rätt.

LEF 6:9

9 § Styrelsen är beslutför, om mer än hälften av hela antalet styrelseledamöter eller det högre antal som föreskrivs i stadgarna är närvarande. Beslut i ett ärende får dock inte fattas, om inte såvitt möjligt samtliga styrelseledamöter har fått tillfälle att delta i ärendets behandling och erhållit tillfredsställande underlag för att avgöra ärendet. Om en styrelseledamot inte kan komma och det finns en suppleant som skall träda in i hans ställe, skall suppleanten ges tillfälle till det. Suppleant för arbetstagarledamot, som har utsetts enligt lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda, skall dock alltid få underlag och ges tillfälle att delta i ärendets behandling på samma sätt som en styrelseledamot.
Om inte stadgarna föreskriver en särskild röstmajoritet, gäller som styrelsens beslut den mening för vilken mer än hälften av de närvarande röstar eller, vid lika röstetal, den mening som ordföranden biträder. Är styrelsen inte fulltalig, skall de som röstar för beslutet dock utgöra mer än en tredjedel av hela antalet styrelseledamöter, om inte annat föreskrivs i stadgarna.
Handlingar som enligt denna lag skall undertecknas av styrelsen skall skrivas under av minst hälften av hela antalet styrelseledamöter. Lag (1987:1247).

Information från bolagsverket:
http://www.bolagsverket.se/fo/foreni...orening-1.1848
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Införa valberedning i föreningen Glader Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2012-03-29 14:32
Ordförande vägrar lämna ut papper på att vår köpare är godkänd i förening magnus80a Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-03-09 11:31
Ordförande & sekreterare vid medlemsmöte Hallmat Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2010-09-15 15:01

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare