Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-15, 16:40
toka toka är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Fråga Ekonomisk/Teknisk förvaltning från SBC

Här kommer ett långt inlägg med diverse frågor och funderingar kring rutiner i en brf...

Som styrelseledamot i en relativt nybildad förening förvånas jag över medlemmarnas ointresse av att engagera sig i sitt boende. Vi har svårt att få medlemmar till styrelsen och få verkar intresserade av att engagera sig öht.

Kanske är det så att det är just nu i början som det är väldigt mycket att göra? Huset är gammalt och underhållet eftersatt, vilket innebär att det är en hel del som ska "dras igång", många tjänster som ska upphandlas osv. Som styrelseledamot blir jag orolig, eftersom vår ordförande själv hanterar alla fakturor osv. Dessa ligger i olika små högar, utspridda i hans lägenhet och jag vågar inte riktigt lita på att han har kontroll på allt...

Jag har nu börjat kolla upp vilka möjligheter som finns att köpa in en större andel av det ekonomiska, tekniska och administrativa arbetet. SBC erbjuder tjänster som spontant låter intressanta, men jag blir samtidigt ganska orolig att vi inte ska ha något att säga till om själva längre. Finns det någon här i forumet som har erfarenhet av dessa tjänster från SBC?
Jag upplever att jag som styrelseledamot skulle få en bättre överblick över föreningens ekonomi om vi köpte in exempelvis fakturahantering. Dessutom känner jag att den ekonomiska och till viss del även tekniska kompetensen saknas i styrelsen och jag blir orolig för hur vi ska lyckas upprätta budget, underhållsplaner osv.

Hur ser det ut i andra föreningar? Hur mycket gör ni själva, hur mycket köper ni in? Hur mycket tid lägger styrelsemedlemmarna ner på sitt arbete och vilken kompetens besitter de?
Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 18:37
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Har flera års erfarenhet av SBC, intrycket är att det mycket ojämn kvalitet mellan kontoren och enskilda anställda. Det i sin tur bedömer jag beror på dålig organisation och kvalitetskontroll. Detta gäller SBC:s förvaltningsbolag, själva SBC Ekonomisk förening med bl a juridisk rådgivning m.m. har jag upplevt som mycket kompetenta.

Kan dock noteras att det finns flera andra förvaltare som är billigare och har modernare rutiner och teknisk utrustning. SBC har stora problem med sina IT system vilket går ut över kunderna t ex vad gäller fakturahantering. Vi har för vår del bytt förvaltare och dessutom lämnat SBC ek förening (det senare av andra skäl).
Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 18:55
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hej,

mitt spontana tips är att ni ska akta er för de stora drakarnas förvaltningstjänster (SBC, HSB, Riksbyggen).

Deras affärsidé har kommit att bli att sälja på föreningarna diverse olika tjänster, vilket gör att styrelsen hålls tillbaka från att lära sig även de enklaste uppgifterna. Dålig förvaltning blir det oftast, eftersom deras system bygger på en "genomsnittsmodell" av en förening, och inte tar hänsyn till varje förenings egna unika förutsättningar.

Känner ni att ni saknar massa kunskap, så kan det vara en idé att ta hjälp av ett mindre konsultföretag/förvaltningsbolag eller allra hellst, en ekonom som kör bokföring i eget företag. Då får ni en nära, bättre anpassad tjänst till just er.

Var inte så oroliga för att ni har kunskapsluckor nu när ni är nya. Som brf-förening är man ju fastighetsägare, flera personer äger en kåk (flera?) tillsammans. Inte konstigare än att en villaägare är novis i början, och får lära sig efter hand. Villaägaren lär sig snabbt att för att det ska bli en boendeekonomi som är attraktiv, gäller det att fixa mycket själv, exakt lika är det med Brf:en. Ju mer ni lär er, desto mindre kostar det, och avgifterna kan hållas nere.

Alla dessa tjänster och förvaltningsdrakar är orsaken till att bostadsrätten inte skiljer mer i hyra mot hyresrätten!!

Vi har tagit hem all förvaltning själva, bokföring, avier, elavläsning, panter, lägenhetsregister etc. Men vi köper fortfarande den tekniska förvaltningen, för att vi vill det, vi vill ha ett bekvämt boende. Många bostadsrättsinnehavare har ju valt bort villan, för att man vill slippa gräsklippning och yttre underhåll.
Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 20:12
Katten Georg Katten Georg är inte inloggad
Zetta-medlem

Standard

Har mycket goda erfarenheter av SBC: s ekonomiska förvaltning liksom deras juridiska och andra medlemstjänster som är av spetskvalitet.
Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 20:42
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Hej
Vi hade Riksbyggen som ekonomisk och teknisk förvaltare. Vi gjorde en upphandling (SBC var en som offererade) och valde en lite mindre förvaltare: MBF.
I motsatsen till Harald har vi valt bort den tekniska förvaltningen (teknisk förvaltning kan innehålla lite olika saker, men inte gräsklippning och inte yttre underhåll, tror jag).
Vi har en vice-värd som tar hand om trasiga lampor, trasiga lås, mm

Det finns kurser att gå på för att lära sig. Ett bra tips (som jag kör själv) är att träffa andra styrelse i området och dela erfarenhet av varandra. Mycket givande, tycker jag. De flesta styrelse blir glatt överraskade att bli kontaktade och ställer gärna upp för ett sådant möte.

Angående teknisk förvaltning kan jag berätta följande:
- 1999 målade vi om fastigheten (70 lägenhet, parhus, radhus). Riksbyggen stod för entreprenaden. De valde en egen entreprenör, godkänt av dem. De tog 10-15% i pålägg (på arbetstid och material) för att de var totalentreprenör. Helt ok att de tog betalt för ett arbete de har gjort. Men de tog också en årsavgiften för teknisk förvaltning separat. Alltså ingick inte denna entreprenadsarbete i den tekniska förvaltningen. man betalar extra för det.
- 2010 målade vi om. Då hyrde vi en konsult som gjorde upphandling, löpande kontroll samt besiktning. Han kostade en del, men vi slapp i alla fall nån årsavgiften till den tekniska förvaltningen.

Fakturor: för 6-7 år sedan godkände ordföranden alla fakturor. Sen bad jag att kolla upp dem också (och hittade flera konstigheter). Sen dess är vi alltid 2 i styrelsen som godkänner alla fakturor, oavsett belopp.

Underhållsplan: för att göra en bra sådant, borde ni ha en byggexpert som "går runt" fastigheten och kollar allt. Grannstyrelsen (kanske med likadant hus) kan kanske visa sin underhållsplan..

Ni sköter avier också? Vet ni hur ni ska göra om nån inte betalar och ni behöver "sätta igång" med kronofogden?
Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 23:43
toka toka är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard

Tack för intressanta svar! Vi har i nuläget en ekonomisk förvaltare i form av en mindre redovisningsfirma. Jag vet inte om det är deras avtal (var inte med i styrelsen när det skrevs) eller vår ordförande som gör det hela rörigt. I nuläget skickas alla räkningar m.m. direkt till vår ordförande och jag antar att han sedan skickar dem vidare till redovisningsfirman. Ordföranden och en ledamot är firmatecknare och skriver under alla fakturor, men fakturorna skrivs på rutinmässigt när ordföranden säger till. Tveksamt om det blir någon direkt kontroll av vad som betalas.

Det jag tyckte lät praktiskt med SBCs tjänster var just deras IT-lösningar, men om de inte fungerar bra vet jag inte om det är värt det. Finns det andra företag som erbjuder något liknande?

Vi har också någon form av fastighetsskötare, men även här känner jag att denne borde kunna bidra med mer.

Det som främst saknas i styrelsen/föreningen är nog inte kunskap, utan snarare tid. I dagsläget lägger jag själv närmare 10 timmar/vecka på att kolla upp olika saker, begära in offerter för olika tjänster och skriva ihop olika typer av informationsmaterial till medlemmarna samt protokoll. Jag tror att ordföranden lägger mer tid än så. Styrelsemötena är långdragna, ingen vill ta på sig arbetsuppgifter, ingen vill engagera sig. Därför känner jag att det vore bra om vi kunde avlasta styrelsen lite, men jag vet inte riktigt hur. Det som lockade med SBC i det här fallet var att vi då inte behöver bekymra oss om att ta in anbud på flera olika tjänster, utan att vi får "allt" på en gång.

Dessutom är det svårt att övertyga ordföranden om att vi ska göra något som öht kostar pengar, vilket jag till viss del kan hålla med om. Samtidigt tycker inte jag att det är särskilt rättvist att vissa lägger ner otroligt mycket tid för att övriga i föreningen ska kunna betala låga avgifter utan någon arbetsinsats alls.
Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 23:47
Yotta-medlem

Standard

Administrativ förvaltning: All ekonomi, avier, panter, lägenhetsförteckning, bokföring, bokslut, skatter etc

Teknisk förvaltning: Fastighetsservice, gräsklippning, snöröjning, trapphusstädning, felanmälan etc.

Underhållsplan: Kan man ha/göra eller köpa in, de flesta förvaltningsbolag säljer tjänsten.

Projektledning: Byggledning, upphandling, förfrågningsunderlag, besiktningar. Avser specifikt avdelat projekt, ofta störrer underhålls- eller ombyggnadsprojekt och har ingenting med den LÖPANDE TEKNISKA FÖRVALTNINGEN att göra.

Ett årsavtal med Intrum justitia för inkassoservice kostar 1 700 kr ink moms. Efter en påminnelse skickar jag grejjerna dit, och brukar få betalt inom 3-4 dagar.
Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 00:06
Yotta-medlem

Standard

Vill tillägga att jag också har en del riktigt goda erfarenheter från SBC:s telefonhjälp, vilken man får tillgång till om man som förening söker medlemsskap där, kostnad ca 5 000 kr/år. Detta kräver INTE att man köper övriga förvaltningstjänster från dem.

Tycker man kan ifrågasätta förvaltningsbolagens fakturabetalningsservice. Det funkar (nu får någon rätta mig om jag har fel, men så här är det hos HSB i varje fall, och även SBC tror jag) så här:

1) Fakturorna skickas direkt till förvaltaren. (HSB, SBC etc)
2) Fakturorna sorteras, scannas och mejlas till resp. förening
3) Ett mejl kommer till ansvarig i föreningen
4) Ansvarig startar förvaltarens betalprogram (heter Webbfaktura hos HSB), plockar fram fakturan, konterar denna (anger vilket konto som ska belastas "bokför" alltså)
5) Förvaltaren för in konteringen i bokföringen och betalar fakturan.

Den som betalar sina fakturor själv:
1) Fakturorna skickas till föreningen
2) Två gånger i månaden bokför och betalar man dessa på föreningens internetbank. (så mycket som möjligt ligger på autogiro, då blir det endast bokföring)
3) För att skydda föreningen så har man tecknat kontot så att alla betalningar måste göras av två olika personer med var sin inloggning, d v s en annan i styrelsen loggar också in på internetbanken då och då och klickar "ok" på de registrerade fakturorna.
3) Fakturorna sätts in i en pärm

Tala nu om för mig vilket som är det effektivaste sättet att betala på? Förvaltningsbolagens envisa vägran till autogiro, och att manuelt scanna varje faktura, är endast ett sätt att skapa ett jobb som egentligen inte finns och sedan ta duktigt betalt av BRF:ena för detta. Och enklare är det ju knappast för föreningen, det är ju föreningen som konterar ändå!

Fråga en HSB förening som har webbfaktura om de vet hur mycket kontanta medel de har på banken idag, så kan de troligen inte svara. I webbfaktura är det extremt krångligt och väl dolt....
Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 09:32
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Så funkar det hos oss:

- leverantörerna skickar fakturorna till ordföranden
- ordföranden och en till kontrollerar och skriver under fakturan
- ordföranden skickar fakturan till vår ekonomisk förvaltare
- förvaltaren betalar och lägger en kopia på hemsidan (bara för styrelsen)
Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 12:31
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Så funkar det hos oss:

- leverantörerna skickar fakturorna till ordföranden
- ordföranden och en till kontrollerar och skriver under fakturan
- ordföranden skickar fakturan till vår ekonomisk förvaltare
- förvaltaren betalar och lägger en kopia på hemsidan (bara för styrelsen)
Vi har samma ordning hos oss (vi har SBC). Jag som ekonomiansvarig följer löpande upp att konteringen ser rätt ut hos SBC.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avtal med ekonomisk förvaltare delphi Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2010-03-27 11:20
Teknisk förvaltare i brf - erfarenheter & rekommendationer Munin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-02-21 13:42
Ekonomisk plan för brf Trötter Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2009-06-02 10:12
Helhetsåtagande eller delad förvaltning - vad är praxis i brf? Erni Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2008-12-13 20:23
Fastighetsförvaltning - ekonomisk förvaltning för bostadsrättsförening Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2008-09-18 14:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare