Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-14, 19:20
Krax Krax är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2014
Standard En eller två röster på stämman

Har läst lite på hur det är med antal röster om man äger flera lägenheter. Dock så har jag inte hittat något som svarar på min fråga.
Jag och min fru har köpt två lägenheter där vi båda äger 50/50. Lägenheterna sitter ihop men har två olika lägenhetsnummer och vi har två olika avgifter för dessa.

Har vi tillsammans en eller två röster på en stämma?

Här finns ett utdrag från föreningens stadgar.

"§38
Vid föreningsstämman har varje medlem en röst. Om flera medlemmar innehar bostadsrätt gemensamt, har de dock tillsammans endast en röst.
Medlem får utöva sin rösträtt genom ombud. Ombudet skall förete en skriftlig, dagtecknad fullmakt, ej äldre än ett år. Endast annan medlem, make eller närstående, som varaktigt sammanbor med medlemmen får vara ombud. Ingen får såsom ombud företräda mer än en medlem."

Senast redigerad av Admin: 2014-05-27 klockan 14:05.
Svara med citat
Gammal 2014-05-14, 19:39
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

En röst.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Samla in röster till plats i styrelsen. Michael011 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2012-09-20 08:13
Se vem som röstat för eller emot ett förslag på stämman tette Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2012-03-11 14:18
Har HSB 1 eller 2 röster i HSB-föreningarna? Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2011-11-02 16:43
Lagen, stämman, styrelsen eller medlemmen? Mr Magoo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2011-04-18 11:44
Antal röster i en brf str3303 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2009-01-09 13:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare