Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-18, 10:19
Nhtnht Nhtnht är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard Avgift

Om man har ett par medlemmar som ofta är sen med att betala avgiften, ofta betalas den två veckor för sent tillsammans med påminnelseavgift. Ibland är styrelsen tvungen att skicka påminnelse mejl/sms för att avgiften ska betalas.

Att avgiften betalas två veckor för sent påverkar ju egentligen inte men skulle alla göra samma sak så kan det ju leda till likviditet och planeringsutmaningar för föreningen.

Sedan ska ju inte Styrelsen behöva lägga tid på denna typ av aktiviteter.

Kan ovanstående vara skäl till att förverka en borätt? Förstår att första steget kan vara att skicka en skriftlig varning,
Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 13:47
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Helt rätt att du reagerar på detta - dina synpunkter är egentligen riktigt bra medicin att framföra direkt till de berörda. Ett telefonsamtal helt enkelt.

Sedan juridiken. Ja - att upprepade gånger vara sen med sin månadsavgift är skäl förverkande av bostadsrätten. Detta upplyser man om skriftligen genom en anmodan. ”Anmodan om att betala månadsavgift i tid”. Görs efter ovanstående tel samtal om samtalet inte ger förbättring eller direkt om personerna det rör inte går att prata vett med.

Finns lite regler kring hur anmodan skall författas samt delges behöver du hjälp med det skicka ett PM eller kontakta en jurist själv men då kostar det en slant.
Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 16:57
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nhtnht Visa inlägg
Om man har ett par medlemmar som ofta är sen med att betala avgiften, ofta betalas den två veckor för sent tillsammans med påminnelseavgift. Ibland är styrelsen tvungen att skicka påminnelse mejl/sms för att avgiften ska betalas.

Kan ovanstående vara skäl till att förverka en borätt? Förstår att första steget kan vara att skicka en skriftlig varning,
Jag har svårt att tro att en domstol kommer att förverka en lägenhet under dessa premisser. Man kan alltid hota men i praktiken kommer den alltid att återvinnas. Kvar blir då att minimera det jobb styrelsen behöver utföra för att få in dessa pengar samt effekten av likviditetstappet.

Steg ett är att aktivera förseningsavgifter. Man har lagstadgad rätt till 60kr per försenad betalning efter 10 dagar. Sedan kan man ju göra en A4-mall där man endast fyller i dagens datum och lägger i deras brevlåda om de är sena. Att gå in med inkasso tar mer jobb och resurser. Jag anser att plocka dom där 60 kronorna räcker oftast och fyll sedan brevlådan med den färdiga mallen. Till slut så trillar nog polletten ner.

Det blir minimalt med jobb och dessa 60kr blir ju 720kr över hela året om de är sena varje gång.

Likviditetsmässigt så får man helt enkelt se till att skapa en extra buffert på 10tkr till. Man måste kunna klara likviditetstapp även under längre tid. Tråkigt men jag anser att man i styrelsen måste rigga förutsättningarna för den ekonomiska förvaltningen så att arbetsinsatsen minimeras.
Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 18:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

En del goda tankar i ditt inlägg - ett par kommentarer:
Citat:
Jag har svårt att tro att en domstol kommer att förverka en lägenhet under dessa premisser. Man kan alltid hota men i praktiken kommer den alltid att återvinnas.
Det här er en vanlig missuppfattning om förverkandeprocessen. Man inleder extremt sällan ett förverkande med målet att lägenheten skall säljas och innehavaren flytta ut. Man använder funktionen för att ligga rätt juridiskt samt kicka igång ett antal mekanismer som är ämnade till att få vederbörande att börja göra rätt.

Jag har förverkat rätt många lgh genom åren men endast en har tvingats flytta - och detta helt frivilligt egentligen då vederbörande hade gått under jorden.

Förverkandet föregås eller följs upp (lite beroende på case) av att innehavarens bank får besked om att dennes låntagare är sen med månadsavgiften /er. Detta meddelande skall föreningen (förvaltaren) alltid skicka till banken om dröjsmålet är 14 dagar. Detta är ett mycket effektivt ”vapen” eftersom banken alltid följer upp och också börjar jaga innehavaren. Och eftersom ”kreditvärdighet” är ner värdefullt än faktisk förmögenhet så brukar de flesta rätta in sig i ledet snabbt.

Sedan gäller likabehandlingsprincipen i föreningen. Det betyder att om Karlsson upprepade gånger tillåts vara sen med sin månadsavgift ja då kan alla börja betala in sent. Och då räcker inga 10 000 kr i buffert längre utan nu är bollen i rullning på riktigt (finns aktuella exempel från verkligheten - folk kommer en efter en att sluta betala helt enkelt).

Sedan är det inte någons skyldighet i en brf att täcka upp för någon annan medlem. Detta är en grundprincip och gäller allt från pengar till försäkringar till arbete eller undersökningsplikt. Var och tar sitt och du går bli medlem endast om du också följer stadga och regler som gäller alla. (Årsavgiftens betalning är reglerad i stadga).

Till sist om att vara snäll: Beteendet med att slira med inbetalningen av månadsavgiften kan ju bero på att man är en slarvepelle, men det kan också så klart vara en signal om att denna familjen håller på att få ekonomiska problem på riktigt. Ett sådant hushåll behöver verkligen tydliga och korrekta åtgärder snabbt för det triggar även andra system. Som att socialförvaltningen blir informerad tex och de facto ofta går in och räddar hushållet från att hamna i hemlöshet. Så mjäka inte, var tydlig och korrekt är mitt absoluta råd!

Inkasso? Nej aldrig. Använd bostadsrättslagen så hjälper du både förening och medlem på ett betydligt bättre sätt!
Svara med citat
Gammal 2022-01-18, 22:49
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Här kommenterar man ett rättsfall där bostadsrätten förverkades på grund av dröjsmål med avgiftsbetalningen.
Då hade det dock varit hela 44 betalningspåminnelser och då hjälpte det inte att medlemmen hade betalat inom återvinningsfristen varje gång.

https://zacharias.se/systematiskt-oc...ttsforeningen/
Svara med citat
Gammal 2022-01-19, 11:44
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Domen ovan motsvarar mina förväntningar på lagen och hur den praktiskt tolkas.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Förverkandet föregås eller följs upp (lite beroende på case) av att innehavarens bank får besked om att dennes låntagare är sen med månadsavgiften /er. Detta meddelande skall föreningen (förvaltaren) alltid skicka till banken om dröjsmålet är 14 dagar. Detta är ett mycket effektivt ”vapen” eftersom banken alltid följer upp och också börjar jaga innehavaren. Och eftersom ”kreditvärdighet” är ner värdefullt än faktisk förmögenhet så brukar de flesta rätta in sig i ledet snabbt.

Sedan gäller likabehandlingsprincipen i föreningen. Det betyder att om Karlsson upprepade gånger tillåts vara sen med sin månadsavgift ja då kan alla börja betala in sent. Och då räcker inga 10 000 kr i buffert längre utan nu är bollen i rullning på riktigt (finns aktuella exempel från verkligheten - folk kommer en efter en att sluta betala helt enkelt).

Sedan är det inte någons skyldighet i en brf att täcka upp för någon annan medlem. Detta är en grundprincip och gäller allt från pengar till försäkringar till arbete eller undersökningsplikt. Var och tar sitt och du går bli medlem endast om du också följer stadga och regler som gäller alla. (Årsavgiftens betalning är reglerad i stadga).
Att gå på folks kreditvärdighet ger ju lite mer krut i bössan. Men man måste oftast blanda in förvaltaren och den tiden kostar pengar. I princip väger jag alltid LEF 1kap §4 mot andra lagar. I detta fall så anser jag fortsatt att endast nyttja styrelsens tid är den mest kostnadseffektiva lösningen.

Sen så ser jag inte riktigt att man på något sätt tillåter någon att vara sen bara för att man inte förverkar lägenheten. Att en åtgärdsprocess blir lite olika beroende på boende omständigheterna ser jag som rimligt. Man kanske låter saken bero en månad pga semestrar osv. Men om någon alltid betalar efter att påminnelsen har gått ut så kanske man skall göra något mer efter halvår än bara lappar i brevlådan.

Allt kokar ju egentligen ner till hur mycket tid/resurser styrelsen har att lägga på föreningen. För mig skulle pengar som kommer in lite för sent lite då och då vara lågt prioriterat. Skadan i praktiken blir ju då i praktiken den förlorade räntan på transaktionskontot. Då de flesta inte har någon ränta alls så faller ju den ekonomiska skadan bort.

Men jag får revidera min process något baserat på Haralds kommentarer (som håller hög klass som vanligt), jag skulle fortsätta med mina lappar i brevlådan men texten skulle innehålla något om att om inte bättring sker så kan eventuellt den boendes bank meddelas med möjlig påverkan av kreditvärdigheten. Det finns ingen bättre motivation än när det börjar kännas i plånboken.
Svara med citat
Gammal 2022-02-01, 20:19
P2222 P2222 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2021
Standard

I min förening sker ibland lite sena betalningar, normalt 1-2/månad, ca 60 lgh.

Jag brukar dela in dessa i fyra olika kategorier;

1. Den ärlige.
En person som alltid brukar betala i tid men nu är sen, nästan alltid ett misstag. Dessa betalar omgående efter första påminnelsen.

2. Slarvern.
Inga problem med likviditeten, men bara slarv. Efter ett tag lär man sig vilka namn som dyker upp gång på gång. En liten tillsägelse räcker oftast.

3. Likviditetsbrist
Någon som har dåligt med pengar. Om personen brukar betala i tid och framförallt om denne hör av sig till styrelsen, brukar vi acceptera detta om det sker enstaka gånger. Annars låter vi förvaltaren ta pucken.

4. Testaren
Den som hela tiden testar gränserna, hur länge kan jag dra på betalningen? Tyvärr finns det alltid någon/några sådana. Här gäller det att vara stenhård, bevaka och håll koll! Påminnelser och hot om förverkande brukar fungera.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avgift för tilläggsytan? Fredriksskans Bostadsrättsforum 1 2015-02-19 12:03
Vad har ni i avgift? Rickard1982 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 15 2014-03-23 16:57
Insats och avgift i brf Brorson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-02-17 17:44
Retroaktiv avgift i brf Rogerk Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 14 2010-03-25 08:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare