Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-24, 14:22
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard Kolla upp en brf inför kommande köp - Hur?

Vilka myndigheter eller instanser kan man vända sig till för att få mer information om en bostadsrättsförening som kan ha stor betydelse inför kommande bostadsköp? Vi ser olika på vad som är av stor betydelse, men alla förslag, och då menar jag alla förslag är av stor betydelse. Nu talar vi inte om de saker som en besiktningsman kan se på plats.

Ex: Det är många som klagar på oljud/störningar p.g.a dåligt ljudisolerande väggar. Detta är ingenting man får reda på som spekulant om grannarna inte är hemma. Den som har den kunskapen kan kontakta miljö och hälsa för att kolla upp vilka ärenden som inkommit.

Senast redigerad av Mirre11: 2014-05-24 klockan 17:44.
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 17:41
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Glad Utbudet magert gällande myndigheter

Mig veterligen så är det bara Miljö- och Hälsoskyddsnämnd som ser till att det
utförs radonmätning av flerfamiljsfastighet. Om radonhalten i kåken är intressant så kan du vända dig till dom.
Övriga frågor besvaras ur årsredovisning, av styrelse eller ring och fråga de som bor i fastigheten.

Senast redigerad av Pannrummet: 2014-05-24 klockan 17:49. Anledning: Formuleringskråka
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 17:48
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Man kan kontakta hyresnämnden och kolla vilka ärenden som hamnat där. Det tycker jag säger en del också. Lite sådana tips tänkte jag.

Senast redigerad av Mirre11: 2014-05-24 klockan 18:05.
Svara med citat
Gammal 2014-05-24, 21:30
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Kolla upp före

1. Jag skulle ligga på mäklaren att från styrelsen få redovisning av vad säljaren har ändrat i lägenheten, samt skulle jag be att får se bevis för att utföraren är gk.
Vet de inte då har de ingen koll på läget.

2. Jag skulle också läsa senaste (1-3) årsredovisningar med fokus på ombyggnader och renoveringar.
Många avslag eller inga motioner alls är tecken på en jättedålig stämning i föreningen. Likaså har antalet närvarande på stämman betydelse. Fast då måste du få se protokollet.

Men varför inte ligga på. Om en börjar kan det leda till förändring.
Väldigt bra fråga tycker jag. Att vara lite före är alltid rätt.
Hjärtligt lycka till.
Svara med citat
Gammal 2014-05-25, 17:12
Doktorn Doktorn är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2011
Standard

1. Kolla de två-tre senaste årens balansräkningar. Hur är det med likviditeten i föreningen? Hur stora lån har man?
2. Vilka räntenivåer ligger man på (vid större lån)? Allt över 4 % i snittränta är minst 1 % för mycket.
3. Progressiv eller linjär avskrivning? Vilket har tillämpats fram till nu? Om progressiv avskrivning tillämpats - räkna med högre borättsavgifter. Detta eftersom Bokföringsnämnden beslutat förbjuda den modellen.
4. Hur ser underhållsplanen för fastigheten ut? Står man inför dyra renoveringskostnader?
Summa summarum: stressa inte när det gäller köp av en bostadsrätt. Det kan i så fall stå dig dyrt.
Svara med citat
Gammal 2014-05-25, 19:15
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
2. Jag skulle också läsa senaste (1-3) årsredovisningar med fokus på ombyggnader och renoveringar.
Många avslag eller inga motioner alls är tecken på en jättedålig stämning i föreningen. Likaså har antalet närvarande på stämman betydelse. Fast då måste du få se protokollet.
Det är lurigt med många eller få motioner. Antingen betyder det att styrelsen gör det som medlemmarna önskar = motioner blir färre. Det kan också så att om styrelsen anses göra ett bra jobb = färre har behov av att komma till stämmorna.
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 12:23
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Kolla upp en brf före köp

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Det är lurigt med många eller få motioner. Antingen betyder det att styrelsen gör det som medlemmarna önskar = motioner blir färre. Det kan också så att om styrelsen anses göra ett bra jobb = färre har behov av att komma till stämmorna.
Javisst är det lurigt, men frågor som rör flera ska upp på stämma. Det är syftet med br. (förening)
Jag menar därmed att antalet motioner, inte enbart från en utan från flera, indikerar hur viktigt det anses vara att aktivt delta i vård och förbättringar av det gemensamma ägandet. Inget är ju gratis.
Svaret på motionerna säger en hel del om hur styrelsen lyckats med föreningen. DE FINNS FAKTISKT OCH HÄR ÄR KÖPLÄGE!

Få eller inga motioner är absolut ett tecken på att nåt är riktigt snett. T ex kanske att styrelsen anser sig så utvald att de är viktigare än "de andra", motioner är inte pop där.
Det kan också vara så (det vanliga) att folk anser sig köpt en flådig bostad och menar därmed att de köpt all service. De fixar kanske de sina frågor hos styrelsen bakom ryggen på grannarna. Det menar jag skapar konflikter. Ett Ökänt fenomen!

Sen - har läst, men inte förstått....som orsak ja det i sin tur är en fråga för bostadsmaffian. (en ny tråd.)

Jag menar givetvis att allt detta är en avvägning som är köparens ansvar. Det är f ö väldigt olika storlekar på brf, vilket också är en variabel.

Thomas_A, ..visst är det lurigt, men ingen gillar att bli lurt, eller hur?
TS, Tack för frågan.
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 21:31
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Det är som sagt inte säkert att många motioner speglar en aktiv förening. Kan lika väl vara så att många motioner tyder på att styrelsen låter motioner vara den enda kanal som medlemmarna kan använda för att påverka. En styrelse som aktivt och löpande kommunicerar med medlemmarna med enkäter, dialoger och informationsmöten kan ge både mer och bättre information om vad medlemmarna önskar, vilket ger styrelsen mandat för att arbeta fram underlag för stämmobeslut.

Gränsdragning för stämmobeslut kan också diskuteras. Exempel: En vildvuxen häck som är svår att komma åt att sköta om utan att personalen får åla sig igenom. Den är föremål för ändring där delar av häcken ersätts med gräs för att komma åt att ansa den och jordförbättra. Det drabbar vissa medlemmar som kanske vill ha en maffig/buskig grönska framför balkongen, insynsskydd mm. Men som samtidigt försvårar en adekvat skötsel. Stämmobeslut? Underhåll? Informera om förslag till ändring till dem som är berörda och ta in synpunkter?
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 14:20
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Bo rätt i bostadsrätt

Det finns brf som har mycket höga avgifter samtidigt som det skyltas i Årsredovisningen med alla kostnadsintensiva, nödvändiga underhållåtgärder som är att vänta inom en snar framtid. Bara av denna anledning är det bara att dra snabbt som en avlöning. Till detta kommer annat som ändrade avskrivningsmetoder, ändringar av insats etc. Finns det verkligen någon som till slut vill sätta sig i en bostadsrätt?

Det kommer att gå åt h-e för många föreningar.
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 05:56
Faustisk för BoBra Faustisk för BoBra är inte inloggad
Duktig medlem

Standard Köp av bostadsrätt

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Vilka myndigheter eller instanser kan man vända sig till för att få mer information om en bostadsrättsförening som kan ha stor betydelse inför kommande bostadsköp? Vi ser olika på vad som är av stor betydelse, men alla förslag, och då menar jag alla förslag är av stor betydelse. Nu talar vi inte om de saker som en besiktningsman kan se på plats.

Ex: Det är många som klagar på oljud/störningar p.g.a dåligt ljudisolerande väggar. Detta är ingenting man får reda på som spekulant om grannarna inte är hemma. Den som har den kunskapen kan kontakta miljö och hälsa för att kolla upp vilka ärenden som inkommit.
Tips: besök brfporkala.com så erhåller du ideer viket du tycker du skall erhålla transparens.

Innan köp fota vitvaror så det som finns i lgh verkligen finns kvar efter du accepterat köpet.
Städning: Kolla avlopp, lägg hande bak vattenbaljan på toalettstolen - de förekommer många gröna gräsmattor när det inte är torkat.
Är det rent runt spisen: Drag fram spisen, kontrollera, spiskåpan är den ren från fett?
Kontrollera hörnen på golvet är de rena?
Kontrollera bak möbler: Hur ser väggar ut? Lister? Taket o vägg
Kontrollera att eluttag fungera korrekt.
Badrum: Är det fackmannamässigt gjort? Begär kvitto. Är det nyligen gjort skulle jag reservera mig.
OVK: se brfporkala.com (Teknik Ventilation) Fungera inte ventilationen kan ljudet bättre fortplanta sig mellan lgh.
Komman stamrenovering? Är stammar filmade, rengjorda VILKET År?
Begär information inte enbart muntligt utan skriftligt.
När du köper lgh betalar du för nyckeln och förmånen att byta tapeter hur du vill.
Du är också delägare i en förening där du betalar en avgift?
Vad har styrelsen gjort i föreningenm.m
Läs brfporkala "sitter styrelsemedlemmarna i knäna på paraplyorganisationen"
eller arbetar de för föreningmedlemmemmarna.
Viktigt att du ser till vilka stadgar som gäller kolla detta med bolagsverket.
Sedan lagen du kan klicka dig fram på brfporkala.
Avskrivning av byggnader? http://brfporkala.com/nyhetsarkiv/20...-avskrivningar
Lycka till
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
ROT-avdrag eller inte - kolla här Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-04-01 12:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare