|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Jag flyttade in i min bostadsrätt 2009. Eftersom jag visste att en stamrenovering var på gång gjorde jag som informationen meddelat, vände mig till förvaltaren och bad om råd. Förvaltaren svarade mig att han inte kunde ge några råd, att han inte visste när stamrenoveringen skulle ske och inte heller vilken metod som skulle komma att användas. Eftersom föreningen varnat om vattenskador och jag har två tonåringar boende hos mig så valde jag att trots allt renovera. Jag har inte känt mig särskilt orolig eftersom föreningen hela tiden sagt att någon form av kompensation kommer det att bli för oss som renoverat. Vi har till och med uppmanats att lämna in kvitton för gjorda renoveringar, vilket jag har gjort. I slutet av förra året konstaterades att stambyte skulle påbörjas i januari i år och att alla vi som renoverat inte kommer att kompenseras på något sätt. I mitt fall ska jag alltså få ett sämre och fulare badrum, evakueras från min lägenhet i tre veckor och få en hyreshöjning på ca 1000 kr i månaden, kan man behandla sina medlemmar så här?
Så ställer jag mig frågande till om man verkligen måste bryta upp mitt badrum. Renoveringen är gjord av en fackman, allt är borttaget in till cementen både i väggar, tak och golv. Ny golvbrunn är installerad, nya rör som ligger utanpå väggarna. Det enda som är kvar är en liten rörstump (som ligger utanpå väggen) på ca 30 cm som leder från mitt badrum in till stammarna. Kan någon hjälpa mig och ge mig råd? |
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Vad exakt står det om detta i de två senaste stämmoprotokollen? Vad står det om detta i de två senaste årsredovisningarna? Har du gått på föreningsstämmorna? Citat:
Ja, man kan bevisligen detta, och det sker ofta, men sedan är det en annan sak om man får. Har föreningen begärt tillstånd av hyresnämnden för förändring av det som ligger inom bostadsrättshavarens ansvar, och vad blev i så fall utslaget? Citat:
Frågan är vilka besiktningar som gjorts av din renovering och vilka intyg som finns? Citat:
Vad gäller för stammarna i väggen? Hur ska stambyte göras?
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-02-10 klockan 18:31. |
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
Ja, men mötet började med att alla fick skriva under att de godkände ett stambyte innan mötet började. ordföranden meddelade det vid senaste mötet. Citat:
Det har inte stått någonting alls om det. Ja. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Nu förstår jag inte. Gamla metoden, dvs ut med allt. Så ska det sättas in en och samma standart i varje badrum. Vill man ha tilläggsgrejer (t ex ett finare kakel) så får man inte bara betala mellanskillnaden utan då måste man betala fullpris. Vill man ha ett eget kakel så får man betala monteringskostnaden. För mig känns det som väldigt konstiga regler. Senast redigerad av Admin: 2012-02-16 klockan 12:35. Anledning: Rättat citat |
|
||||||||
|
||||||||
![]() Citat:
Citat:
Förutsättningarna ändrades alltså efter att ni skrivit under. Exakt hur lät texten i det ni skrev under, ord för ord? Skicka mig gärna en kopia, eller lägg ut den som bild här. Vad hände med majoriteten av medlemmarna? Dvs de som inte var med på föreningsstämman och inte skrev under något? Så ordföranden meddelade på den föreningsstämma där ni skrev under att ni godkände stambyte, och efter att ni skrivit under, att styrelsen bestämt att de som renoverat inte kommer att kompenseras? Eller gjordes detta på någon föreningsstämma efter den där ni skrev under in blanco? Citat:
Du måste skriva av exakt vad det står i de senaste två stämmoprotokollen om stambyte och lägga ut här, om du vill ha bättre stöd av forumet i denna fråga. Om styrelsen inte skrivit något om det kommande stambytet i tidigare årsredovisningar så finns det nog inget tydligare tecken på att hela styrelsen måste bytas ut omedelbart. Annars lever ni i er brf mycket, mycket farligt. Du skriver en ansökan till hyresnämnden. Citat:
Svaret från styrelsen är däremot givet. Styrelsen kommer bara svara att entrepenören sagt att det inte går att göra stambyte utan att alla evakueras, och att föreningen har rätt att göra detta. Styrelsen kommer inte att ge dig några fakta eller papper som visar att styrelsen har rätt. Citat:
Citat:
Vad jag förstår har du enbart nämnt rör som inte är stammar. Ditt badrum måste väl rivas (i alla fall del av det) för att kunna komma åt att koppla ihop stammarna med rören i ditt badrum, eller hur? Citat:
Citat:
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-02-16 klockan 13:18. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Två medlemmar har nämligen inte godkänt detta... och dessutom är en röst blank (hur ska blankröst tolkas här?). Inte ens om 299 medlemmar av 300 säger ja till stambytet och godkännandet in blanco (dvs i det fall konsekvenserna för lägenheten av stambytet inte redovisats skriftligt och tydligt i förväg); Citat:
Att förändra en medlems lägenhet (eller ta lgh "i anspråk", vad det nu innebär) är inte ett majoritetsbeslut på stämma. Det är en överenskommelse mellan varje enskild medlem och styrelsen. Styrelsen hoppas säkert att detta fel av styrelsen inte upptäcks... men det har det nu. Jag kan lova att hyresnämnden inte blir glad över att inte ha någon motpart. Det finns nämligen ingen motpart när sluten omröstning skett. Hyresnämnden får ditt namn när du skickar in din ansökan, men de behöver även de övrigas. Fast det är inte ditt problem, det är styrelsens. Not. Det var inte särskilt smart att skriva under godkännandet (utan att då reagera på vilka konsekvenser det skulle få); Citat:
Om det sedan stämmer att förutsättningarna ändrats, där kompensation till de som renoverats utlovats, men detta sedan dragits tillbaka, så gäller det du undertecknat ändå inte.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-03-08 klockan 11:56. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() De sista frågorna jag hade har jag försökt skicka, men det funkar inte tekniskt. Kan jag få svar på dem här. Jag skulle också vilja, om du har möjlighet, att du sammanfattar det du anser att föreningen har gjort fel.
|
|
||||
|
||||
![]() Förstår inte vad du menar inte fungerar tekniskt, eller vilka frågor du vill ha svar på.
Konsekvenserna av en anmälan till hyresnämnden blir att du i slutänden kanske kan få den kompensation du önskar. Du skulle vänt dig till detta forum i ett tidigare skede. Vad styrelsen gjort fel är att inte få hyresnämndens godkännande. Det finns bevis för att minst 3 (två nej-röster och en blank röst på stämman) inte godkänt förändringarna i lägenheten. Det kanske finns fler, men det räcker. Styrelsen måste få hyresnämdens godkännande för förändringar i medlemmarnas lägenheter. Det kan du dra nytta av, även om du nu skrivit under vad du gjort. Så skicka in beviset (stämmoprotokoll med röstning) till hyresnämnden tillsammans med en önskan att hyresnämnden tar upp frågan. Och/eller fråga styrelsen om de fått hyresnämndens godkännande.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-03-14 klockan 11:10. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Styrelse medlemmar följer inte reglerna - Andrahandsuthyrning | Sommar03 | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 11 | 2012-02-11 04:37 |
Styrelse kan stoppa delat ägarskap av bostadsrätt, men behöver inte göra det | Admin | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 16 | 2011-05-13 14:23 |
Valberedning väljer att inte ta med nuvarande styrelse | Akva | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 4 | 2011-04-08 10:46 |
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse | plattipus | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 5 | 2010-06-16 23:29 |