Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-03, 17:54
Torstens avatar
Torsten Torsten är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2010
Standard Brott mot BRL, LEF & Svea rikes lag

Jag bor i samma förening som "Granne", vi har haft en extrastämma aldeles nyligen.
Vid denna stämma pågick vad jag vill kalla ett rättsövergrepp utan dess like.
Jag har under alla mina år aldrig sett på maken vilken fräckhet och rent kriminell handling som utspelades under denna "extrastämma".
Hela stämman var en kaotisk tilldragelse, ett flertal oros moment i föreningen visade sitt sanna jag.
Vi fick en mycket viljelös och okunnig så kallad mötes ordförande, det hela var planerat av en liten klick boende i vår förening.
Med hjälp av lögner och hot om att Riksbyggen skall göra om våra fastigheter till hyresrätter om vi inte tar bort en person som "pratar" för mycket, ur styrelsen.
Så lyckades man få knapp majoritet att välja mötesordförande.
Ett antal personer ville få mötet ajournerat på enligt mig mycket goda grunder, bla. fel i kallelsen och dagordningen och röst fullmakterna.
Två medlemmar bar med sig två fullmakter och överlämnade till röst räknaren.
De fortsatte stämman trots protester, två personer lämnade mötet för att det inte följdes enligt stadgar och LEF.
några ur styrelsen avsa sig sitt uppdrag för att bli invalda på nytt, men några blev aldrig avsatta (inget voterat avsättande) alltså.
Jag har ägnat lite tid åt att läsa lite på denna eminenta sida, och kommit fram till att.
Stämman bröt mot antal lagar i svearikeslag, brl, lef och Riksbyggens mönsterstadgar som vi har antagit i brf8.
Jag beslöt i dag att kontakta en mycket förträfflig advokat, jag berättade historien och E-mailade över vårt protokoll till honom.
Rådet jag fick av honom var att samla ihop några stycken i föreningen och lämna en stämning till Tingsrätten.
För enligt honom så har vi ingen styrelse, endast de som inte blev avsatta eller frivilligt avgått är de som utgör styrelsen i dagsläget.
Enligt lagen så måste HELA styrelsen vara avsatt innan man väljer nytt, alternativt kan man göra fyllnadsval till de tomma platserna.
Så nu kommer jag lämna denna information till medlemmarna i vår förening och under våren/sommaren lämna in till Tingsrätten för behandling.

Ibland måste man stämma i bäcken.

/Torsten
Gammal 2011-05-03, 20:49
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard stämmokaos

Lite svårt att hänga med är det i din text, men jag känner igen situationen. När det blir kaos på en stämma så är det mycket svårt att få rätsida på saker o ting då det är få som kan något om de lagar du refererar till.

Valdes inga nya styrelseldamöter på stämman?
Jag tolkar som att det inte gjorde det utan bara att några avsade sig sitt uppdrag.

Om detta stämmer är det inte så att ni då inte uppfyller kraven om lägsta antal styrelseldamöter.
Då har ni ingen styrelse alls, vilket är ytterst allvarligt.
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 21:27
Torstens avatar
Torsten Torsten är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Lite svårt att hänga med är det i din text, men jag känner igen situationen. När det blir kaos på en stämma så är det mycket svårt att få rätsida på saker o ting då det är få som kan något om de lagar du refererar till.

Valdes inga nya styrelseldamöter på stämman?
Jag tolkar som att det inte gjorde det utan bara att några avsade sig sitt uppdrag.

Om detta stämmer är det inte så att ni då inte uppfyller kraven om lägsta antal styrelseldamöter.
Då har ni ingen styrelse alls, vilket är ytterst allvarligt.
Enligt honom så har vi ingen styrelse, endast de som inte blev avsatta eller frivilligt avgått är de som utgör styrelsen i dagsläget.
Enligt lagen så måste HELA styrelsen vara avsatt innan man väljer ny, alternativt kan man göra fyllnadsval till de tomma platserna.
Man valde alltså en helt ny styrelse ändå, trots protester.

Det fet markerade är som jag förstått bara två personer.
Hur som helst så enligt advokaten är det en olaglig handling att välja in en ny styrelse när den gamla inte är avsatt via votering eller avgått av egen vilja.
Ingen blev avsatt på extra stämman, men alla ledamöter utom två avgick frivilligt för att bli invalda på nytt.
Det är av yttersta vikt att hela styrelsen är avsatt innan ny väljs in, det blir ett egenmäktigt förfarande att avsätta en styrelseledamot utan votering på stämma/extrastämma
som inte det är nog, jag har fått omtalat för mig att underhållet är eftersatt.
Jag har med kamera vandrat runt lite diskret i föreningen och fotograferat, och funnit en mängd brister ex. ruttnande panel, sprängda styprör, fulla hängrännor, fönster utan kitt, trasiga takpannor, läckande garage tak, hål i asfalt, avsaknad av stuprör mm.
Även detta är skickat till samme lagman, som anser det oskäligt att eftersätta sådant.

/Torsten
Gammal 2011-05-03, 23:08
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard fortsättning

nu skall alltså en sekreterare skriva ett stämmoprotokoll som skall justeras av ordföranden samt 2 justerare. Härefter skall en anmälan till bolagsverket göras där nya ledamöter skall registreras och avgående avregistreras.
Risk för fel?
Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 17:36
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Trevligt att se någon annan förstå vad jag sagt, men jag skiter i denna förening.
Så värst mycket hjälp får du kanske inte av mig, men en underskrift kan du altid få.
KK är väl förestående nu när värdsmästarna styr efter sin kupp.
Vi flyttar som sagt snarast möjligt.
så lycka till.
PS.
verkar som du får förklara för tette lite bättre, för han fattar nog inte vad du skrev.

Hultsberg nästa
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelseledamöter misstänks för brott - Turbulens i HSB-förening - HD Admin Senaste Nytt 0 2011-04-23 01:14
Stämning skadestånd: kan BRF begå brott? Debattören Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-11-27 18:24
Begår Sverige brott mot mänskliga rättigheter enligt FN:s spelregler? drjohan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-02-24 12:38
Brott mot likarättsprincipen i brf TomasR Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2008-10-04 09:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare