Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-01, 12:52
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
att granska förvaltning är att granska protokoll, förvaltarrapporter, handlingar, beslut, avvikelser, mm dvs det löpande styrelsearbetet.
Kan du ge exempel på handlingar? Jag har i en annan tråd skrivit och frågat vad det är för handlingar en särskild granskare kan få ut som en revisor inte kan få ut från styrelsen?
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 13:26
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Jag undrar över begreppet "förvaltning". Vad betyder det?
...-samt styrelsens förvaltning ..etc.
Detta borde betyda att det handlar om något utöver bokföringen/årsredovisningen?

Enligt databas Nationalencyclopedin (NE) betyder förvaltning "att sköta eller administrera något för någon annans räkning

När medlemmar utan skolning i revisionens konstart tycker oss finna -svagheter i styrelsens förvaltning- menar vi väl vanligtvis, när och hur man granskar, när man bestämmer sig för åtgärder för att bevara, reparera och restaurera?
Då borde även våra iakttagelser kunna få konfereras i samtal med revisorn, på enkelt naturligt sätt. Eftersom det är vi som betalar för hans tjänster?

Begreppet styrelsens förvaltning ska/får alltså inte tolkas så här?

Ursäkta att citeringar inte alltid blir som du vill. De beror inte på illasinnad avsikter eller medvetna vantolkningar. Jag måste få utgå från mina erfarenheter, kunskaper och de tolkningar av texter som jag gjort. Du kan korrigera.
Förvaltning betyder precis som det står i NE. När stämman utser en styrelse får styrelsen uppdraget att förvalta medlemmarnas egendom. Det behöver inte tolkas. Fastighetsförvaltning består i huvudsak av två grenar, teknisk och ekonomisk förvaltning. Revisorerna granskar enbart den ekonomiska förvaltningen.

Förstår inte riktigt vart du voll komma med att ge medlemmarna rätten att diskutera detaljer med revisorn. Eller få det till att revisorn även ska granska den tekniska förvaltningen vilket de inte har utbildning för.

Årsredovisningen är en sammanställning av den ekonomiska förvaltningen. Underlaget till denna är hela bokföringen, alla verifikationer, under året upprättade avtal och styrelsebeslut.

Misstänker du att kassören snor pengar ur föreningens kassa Kan du så klart anmäla det till revisorn som kan kolla upp om det finns belägg för din misstanke.
Gammal 2016-05-01, 13:59
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Kan någon förklara vilken uppgift en auktoriserad revisor har och vad som ingår i granskningen av en BRF?
Revisorsnämnden avskriver ärendet. Vad som har framkommit föranleder inte RN att vidta ytterligare åtgärder. Se http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=21345 inlägg #10
Trådstarten är en omfattande uppdrags och ansvarsbeskrivning.
Gammal 2016-05-01, 15:05
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
att granska förvaltning är att granska protokoll, förvaltarrapporter, handlingar, beslut, avvikelser, mm dvs det löpande styrelsearbetet.
Beskrivningen lämnar inte svar på min undran om din (revisorns) "granskning" inbegriper såväl ekonomisk som teknisk förvaltning?

Bostadsrätterna http://www.bostadsratterna.se/allt-o...revisorns-roll skriver
I förvaltningskontrollen ingår att revisorn även granskar den tekniska förvaltningen och kontrollerar att styrelsen ser till att byggnader och mark sköts på ett tillfredsställande sätt.

Medan jag funderar över detta inkommer Kluringen med ny fråga:
Citat:
# 12 Förstår inte riktigt vart du vill komma med att ge medlemmarna rätten att diskutera detaljer med revisorn.
Om medlemmar tar sin uppgift på allvar inför stämma dvs att ge ansvarsfrihet eller ej, har de kanske ibland goda skäl att ställa frågor till revisorn. Vem skulle de annars prata med?

Citat:
Eller få det till att revisorn även ska granska den tekniska förvaltningen vilket de inte har utbildning för.
Här råkar våra uppfattningar inte lämna något utrymme för bråk. Vi är överens. Men jag hade inte närmare reflekterat över saken förrän du öppnade tråden. Kanske inte heller observerat att det finns olika uppfattningar om detta.
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 15:27
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Inlägg från admin om detta ämne.

http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=18840
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 15:32
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Beskrivningen lämnar inte svar på min undran om din (revisorns) "granskning" inbegriper såväl ekonomisk som teknisk förvaltning?

Bostadsrätterna http://www.bostadsratterna.se/allt-o...revisorns-roll skriver
I förvaltningskontrollen ingår att revisorn även granskar den tekniska förvaltningen och kontrollerar att styrelsen ser till att byggnader och mark sköts på ett tillfredsställande sätt.

Medan jag funderar över detta inkommer Kluringen med ny fråga:

Om medlemmar tar sin uppgift på allvar inför stämma dvs att ge ansvarsfrihet eller ej, har de kanske ibland goda skäl att ställa frågor till revisorn. Vem skulle de annars prata med?

Här råkar våra uppfattningar inte lämna något utrymme för bråk. Vi är överens. Men jag hade inte närmare reflekterat över saken förrän du öppnade tråden. Kanske inte heller observerat att det finns olika uppfattningar om detta.
Direkt granskning av teknisk förvaltning kan jag inte se omfattas av revisorernas uppdrag, dock berörs den indirekt genom att revisorerna granskar styrelsens upphandlingar av den tekniska förvaltningen samt styrelsens uppföljningsrutiner av avtal mm
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 15:41
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Kan du ge exempel på handlingar? Jag har i en annan tråd skrivit och frågat vad det är för handlingar en särskild granskare kan få ut som en revisor inte kan få ut från styrelsen?
Revisorn granskar protokoll, upphandlingsdokument, fakturor, verifikationer, beslut, reservationer. Finns vad jag vet inget som revisorn kan inte kan få ut. Särsild revision som ansöks vid Bolagsverket har ett tematiskt uppdrag som jag förstått det.
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 16:02
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Revisorn granskar protokoll, upphandlingsdokument, fakturor, verifikationer, beslut, reservationer. Finns vad jag vet inget som revisorn kan inte kan få ut. Särsild revision som ansöks vid Bolagsverket har ett tematiskt uppdrag som jag förstått det.
Handlingar - Gäller det alla avtal?
Svara med citat
Gammal 2016-05-01, 18:48
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Trådstarten är en omfattande uppdrags och ansvarsbeskrivning.
Jag erkänner att jag är lite trög ibland och inte heller den smartaste. Jag förstår inte riktigt vad revisorns roll i en BRF är och vad denne skall granska förutom att bokföringen är i ordning. Vi medlemmar skall inte kontakta revisorn och vi medlemmar har inte rätt till insyn i verksamheten.
Kan du utveckla ditt svar på mitt inlägg?
Svara med citat
Gammal 2016-05-02, 13:29
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Jag erkänner att jag är lite trög ibland och inte heller den smartaste. Jag förstår inte riktigt vad revisorns roll i en BRF är och vad denne skall granska förutom att bokföringen är i ordning. Vi medlemmar skall inte kontakta revisorn och vi medlemmar har inte rätt till insyn i verksamheten.
Kan du utveckla ditt svar på mitt inlägg?
Det finns inget krav i BRF att revisorn ska vara auktoriserad eller ens godkänd, därvidlag är revisorns roll inte heller definierad. Därför förespråkar jag att man ska välja en som är auktoriserad. Den auktoriserade revisorn är bunden till en massa lagbundna och etiska reglerregler. I trådstarten har jag lagt ut överenskommelsen mellan min förening och aktuell revisor.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvar för fönster? happy248 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2013-04-29 17:45
Elektrikerns ansvar?! penka40 El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2011-12-17 14:40
Valberedningens ansvar granander Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-01-26 13:48
Hyresvärdens ansvar Chrille79 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2010-06-17 20:49
Ansvar. totiki Bostadsrättsforum 0 2009-10-14 11:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare