Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-15, 13:06
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Ordförandens ansvar?

Föreningen håller på med reparationer av taken i området. Efter arbetet har "takläggarna" lämnat kvar allt meterial på taket. I dag lördag blåser det enormt och när jag var ute kom det en takplatta i metall 1x0,5 m farande från taket. Den föll i marken men hade den träffat någon hade personen varit död. Jag tog med mig plattan och ringde på hos ordföranden som inte öppnade (trots att hon var hemma). Jag har en konflikt med styrelsen och ordföranden vägrar prata med mig, men nog måste de väl vara tillgängliga för alla medlemmar trots meningsskiljaktigheter? Är inte styrelsen, och då främst ordföranden den som är ansvarig ifall något händer?
Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 20:17
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Det kanske är som du säger att styrelsen som byggherre har ett ansvar men frågan är hur långt det ansvaret sträcker sig.
Det måste nog finnas gränser för hur mycket en person (t ex en styrelseledamot) kan hållas ansvarig för vad en annan person (t ex en takläggare) har gjort.

Det är rimligt att kräva att styrelsen ska ta ansvar för att försöka anlita ett seriöst företag, och att styrelsen försöker agera när de blir uppmärksammade på inkompetent utfört arbete.
Men det kanske är för mycket begärt att de ska ta personligt ansvar för en olycka som inträffade på grund av att en anlitad takläggare har slarvat med att lämna material på taket.

Nu hade du tydligen försökt ringa på hos ordföranden men du kanske kan ringa till ordföranden på telefon och försöka ringa övriga ledamöter.
Även om epost är långsamt så tycker jag det är bra att mejla till styrelsens gemensamma epost-adress i dessa situationer.
Om det kommer att bli diskussioner om ansvarsfrågor, om en olycka skulle inträffa, så har du då en annan möjlighet att bevisa att du har varnat styrelsen än att bara hävda att du har ringt på hos ordförande men att han inte öppnade.
Då kan ordförande säga att han inte var hemma och ord står mot ord.

När du skriver att det är främst ordföranden som är ansvarig så tror jag du har fel och att lagen inte innehåller något särskilt stort ansvar för en ordförande.
(det finns ett fåtal skillnader i lagtexten, mellan ordförande och övriga ledamöter, men den som hävdar att ordförande har ett särskilt stort byggherre-ansvar bör motivera det med hänvisning till vilken lag som säger det)
Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 22:26
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Eftersom takomläggningen pågår, så är det ett entreprenad område. Nästan alltid har föreningen skrivit över sitt byggherreansvar på entreprenören.

Därmed är takläggaren ansvarig.

Men om någon (du) uppmärksammar fastighetsägaren (styrelsen) på faran, och styrelsen inte vidtar någon åtgärd, så torde en del av ansvaret falla på denne. Men om nu inget hände, då är det ju inget att gasta om just nu. Bättre i så fall att lyfta frågan principiellt, d v s vart vänder sig en medlem om man står i en liknande situation igen?

Ordföranden får nog finna sig i att öppna sin dörr, även om det inte är favorit-medlemmen som ringer på dörren...
Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 22:30
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Nu är det så att styrelsen vägrar att tala med mig, inte bara ordföranden. De svarar inte ens på mail vilket till och med gäller HSB´s representant. Jag var därför tvungen att ringa polisen i dag och be dem kontakta föreningen.

Jag kommer ihåg för några år sedan när det var mycket snö och istappar och det var någon som blev dödad av en nedfallande istapp. Då var det mycket prat om att föreningen och då ordföranden var den som var ansvarig och kunde komma att ställas inför rätta ifall en olycka sker i området. Det var därför jag funderade på att just ordföranden är den som är ansvarig att ha uppsikt över en fastighet så inga olyckor inträffar.

Vad gäller att ha rätt och kunna bevisa att man har rätt är det egentligen ointressant i sammanhanget då det inte handlar om det utan att försöka förebygga att olyckor händer. Tänk om plattan träffat mig, då hade mina barn blivit moderlösa. Tänk om det är mina barn som träffas? Det kan ju faktiskt lika gärna vara ordföranden eller hennes barn som dödas. Då känns det ganska meningslöst att vara den som har rätt.

Precis som du säger Harald, styrelsen kan knappast neka till att de fått kännedom om saken när polisen kontaktat föreningen. Då borde ansvaret vara styrelsens. Men allt bråte ligger fortfarande kvar på taket så det är bara att hopas på att det inte blåser i morgon.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 21:42
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

När jag var ordförande i HSB Östergården i Kumla råkade vi ut för en liknande situation. Det var också under en helg när det inte gick att få fatt på takläggaren. Så jag klättrade själv upp på taket och surrade fast det som satt löst för att det inte skulle kunna ramla ner.
Allt annat än det ansåg jag vara kriminellt ansvarslöst.
Och sedan läste jag lusen av takläggarna.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvar för fönster? happy248 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2013-04-29 17:45
Ordförandens firma anlitas av styrelsen, ok? Undrandez Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-11-10 13:53
Hyresvärdens ansvar Chrille79 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2010-06-17 20:49
Ansvar. totiki Bostadsrättsforum 0 2009-10-14 11:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare