Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-25, 16:16
Grer Grer är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Pantsättningsavgift i brf

Den Brf, i vilken jag är medlem, som genomförde ombildning från hyresrätt till bostadsrätt av ett relativt stort antal lägenheter i februari -09 debiterade mig och drog en 'pantförskrivningsavgift' via autogiro i december -09 utan att avisera eller meddela mig på något sätt. Inte så snyggt, eller hur.

Eftersom den aktuella delen av -09 är min enda praktiska erfarenhet av Brf-ar så ställer jag mig tveksam till om nämnda avgift verkligen är berättigad. Jag har läst massor 'överallt' för att försöka hitta svart på vitt om vad som gäller, men utan framgång...

Jag har en kvardröjande känsla av att avgiften i fråga inte får tas ut i samband med ombildning - och dessutom finns ett dokument från banken som är rubricerat Generell pantförskrivning.

Därmed till min fråga: Har en Brf rätt att ta ut en pantsättningsavgift också vid övergång från hyresrätt till bostadsrätt i samband med tillträdet och helt normalt banklån?
Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 17:24
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Pantsättnings avgiften är väll tillför att tecka kostnderna för varje enskid medlems bostadskredit vid tillträde. Övriga kostnder inom föreningen skall enligt mig inrymmas inom årsavgiften om inget annat har avtalats vid stämma.

Gå till banken och hävda att föreningen otillbörligen har debiterat en felaktig avgift som inte inryms i dit autogiromedgivande. Ta med den dokumentation som du har när det gäller uppgiven debitering för autogiromedgivande. Detta kommer med största sannolikhet att få banken att agera i frågan.
Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 18:02
Mega medlem

Standard

I vissa fall har en Brf helt klart rätt att ta ut avgiften ifråga - men det är oklart om det gäller också 'första gången'.

Vad gäler autogiro så är detta inte beloppsbestämt.

Frågan kvarstår: Har en Brf rätt att ta ut en pantsättningsavgift också vid övergång från hyresrätt till bostadsrätt i samband med tillträdet och helt normalt banklån?
Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 18:34
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Grer Visa inlägg
I vissa fall har en Brf helt klart rätt att ta ut avgiften ifråga - men det är oklart om det gäller också 'första gången'.

Vad gäller autogiro så är detta inte beloppsbestämt.

Frågan kvarstår: Har en Brf rätt att ta ut en pantsättningsavgift också vid övergång från hyresrätt till bostadsrätt i samband med tillträdet och helt normalt banklån?
När det gäller pantsättningsavgift så bör det framgå av stadgan vad som gäller i föreningen. Vår stadga är utformad på detta vis.

§ xx

Upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift kan tas ut efter beslut av styrelsen. För arbete vid övergång av bostadsrätt får av bostadsrättshavren uttas överlåtelseavgift med belopp motsvarande högst 2,5% av prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring vid tidpunkten för ansökan om medlemskap. För arbete vid pantsättning av bostadsrätt får av bostadsrättshavren uttas pantsättningsavgift med högst 1% av prisbasbeloppet vid tidpunkten för underrättelse om pantsättning. Föreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som föreningen skall vidta med anledning av lag eller författning.

Om denna § xx i vår stadga skall följas, så gäller avgiften en överlåtelseavgift. Angående pantsättning så om det är föreningens krediter så bör ju detta inrymmas i verksamhets utgifterna som regleras med årsavgiften. Pantsättningsavgiften är ju avsedd för arbete vid pantsättning av bostadsrätt enligt vår stadga. Pantsättningsavgiften kan vara motiverat om föreningen har externa kostnader vid pantsättning av bostad

Årsavgiften är fastställd sedan tidigare och därmed anser jag att det inte skall påföras några andra avgifter på en avgifts-avi eller autogirouttag från föreningen, en det som är avtalat för tiden till nästa avgiftshöjning.
Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 18:46
Mega medlem

Standard

Ja, det står ungefär lika i våra stadgar och detta avser, så vitt jag förstår, normalt pantsättning efter tillträdet, eller hur.

Men vad gäller vid tillträdet första gången efter ombildning då banken utfärdar en generell pantförskrivning?
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 21:24
Mega medlem

Standard Pantsättingsavgift

Återigen: Har en Brf rätt att ta ut en pantsättningsavgift också vid övergång från hyresrätt till bostadsrätt i samband med tillträdet och helt normalt banklån?

Kan någon tipsa om var jag kan läsa om och informera mig om vad som gäller i denna fråga?
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 21:51
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Föreslår att du vänder på frågeställningen, varför ska medlemskollektivet betala för att du finansierar förvärvet med lån? Dvs varför skall medlemmar som inte pantsätter sin bostadsrätt bekosta din pantsättning?

Det är samma regler som gäller alla pantsättningstillfällen.
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 22:12
Mega medlem

Standard

Hm, jag är inte säker på att du förstått frågan - den handlade i varje fall inte om huruvida du föredrar att betala en möjlig bostadsrätt kontant eller inte...

Och vilka "samma regler" talar du om - kan du kanske förtydliga det något lite.
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 22:57
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard pantsättningsavgift

Pantsättnings och överlåtelseavgifter är något nytt. Inte som händelse men att föreningarna kan ta betalt för detta.

Kan bara tänka mig att det är HSB som ligger bakom detta förslag med avgifter för dessa tjänster?
i cirka 6o år har det inte varit möjligt att ta ut avgifter för detta i bostadsrätt. Jag kan tänka mig att detta med betalning för dessa tjänster kom i och med att AFF "allmän fastighetsförvaltning kom".

Innan dess tog HSB betalning från föreningarna för förvaltning där allt ingick. Man tog alltså betalt för mycket man inte gjorde i många föreningar.

När några föreningar "vaknade" och gick över till fastighetsavtal där man kunde sovla lite såg HSB att man måste göra något för att få betalt av dessa "vakna" föreningar, härav kom extra avgifter för panto överlåtelser.

Bojkotta HSB, som använder ALLA medel att "skinna" sina medlemmar och medlemsföreningar.

OBS riksbyggen och SBC är lika giriga som HSB

Vill också kommentera J.A:s svar "varför skall medlemmar som inte pantsatt sin lägenhet betala för andras pantsättningar. Detta har vi här berört i andra trådar, och där ett nobelpris bör ges till den som kan definiera vad medlemmar skall betala för och inte. Lekplatser fast du inte har några barn, hiss, fast du bor på nedre botten är 2 svåra problem att lösa på vägen till nobelpriset i rättvist medlemsbetalningar i bostadsrätt.
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 23:18
Mega medlem

Standard pantsättningsavgift

Hej tette och tack för ditt svar!

Du inger ett visst hopp eftersom du verkar lite insatt i frågan. Själv är jag nybörjare i 'gemet' sedan mindre än ett år...

Jo tack, i det här fallet är HSB också inblandat dock som förvaltare av en i övrigt privat förening - men det sätter sina spår...

Jag har ett vagt minne av att läst någonstans att en Brf inte får ta ut pantsättningsavgift vid lån till första köpet i samband med ombildning till bostadsrätt - men jag kan inte återfinna den texten...

Det är just därför jag försöker finna svaret på frågan: Har en Brf rätt att ta ut en pantsättningsavgift också vid övergång från hyresrätt till bostadsrätt i samband med tillträdet och ett helt normalt banklån?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Överlåtelse-och pantsättningsavgift i brf Trollet Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-09-05 10:48
Pantsättningsavgift i brf malarne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 42 2011-05-05 06:28
Överlåtelse- och pantsättningsavgift i brf Sandlådan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-12-15 17:42
Överlåtelse- och pantsättningsavgift bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare