Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-31, 19:14
Macturnip Macturnip är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard Lagligt manipulera termostat i brf?

I vår Brf har några boende manipulerat/saboterat termostaten i sina lägenheter. Då har omkringboende fått sämre värme. Hur kan man rättsligt komma åt detta beteende?
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 19:46
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Individuell energimätning är en lösning på problemet. Detta ger möjlighet att debitera för den energi som används. Ett exempel http://www.infometric.se/pdf/RadioProdukter.pdf
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 21:08
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Macturnip Visa inlägg
I vår Brf har några boende manipulerat/saboterat termostaten i sina lägenheter. Då har omkringboende fått sämre värme. Hur kan man rättsligt komma åt detta beteende?
Det är ett förhållande som är mycket svårt att komma åt. Först måste man ha ovedersägliga bevis för att detta inträffat. Särskilt att de omkringboende blivit lidande.
Tyvärr finns inget allmänt åtal där detta skulle kunna lyda under vad jag kan förstå. Kanske "egenmäktigt förfarande" (det är ju föreningens värme) men det lär ni kontakta en jurist för att få klarhet i. Lita inte på min fundering utan kolla.
Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 17:27
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

förstår inte riktigt hur en lägenhet ska kunna påverka alla andra, i den grad att andra får SÄMRE värme i radiatorerna.
Om systemet fungerar korrekt så kan han möjligtvis öka flödet i sina radiatorer men han borde inte kunna påverka hela systemet på det viset.
Jag tror nog att ni bör titta över inställningarna på ert värme system.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Trasig termostat till golvvärme i lgh - Vem ansvarar i brf? Pistage Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2009-10-12 13:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare