Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-07, 12:01
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Internrevisorer och stämmobeslut

Hur skall en vald internrevisor förhålla sig till motioner och styrelsens svar och förslag på dessa?

På brf Vädurens stämma för en tre veckor sedan valdes Nils Andersson till internrevisor.
Lämpligheten i detta får framtiden utvisa, men jag har min självklara tro på att detta blir "snett".
Som ordförande för föreningen 2005, skrev han till förvaltaren Tony Boding bland annat att dåvarande vice ordföranden är "den största rödaste och envisaste skånska svin". vad han uttalade sig om dåvarande ledamoten nuvarande ordföranden får man inte skriva här, men det handlade om "en slak".

Nu är denna Nils internrevisor i föreningen och röstade på samtliga styrelsens förslag på de 32 motioner som behandlades på den ajournerade stämman i söndags.

Lämpligt? med tanke på nedan att han skall granska nästa entreprenad på 7 900 000kr avseende kodlås.

På den ajournarade stämman bahandlades det 2 motioner om kodlås.
(Där Nils Andersson var den mest högljudda jasägaren till styrelsens förslag)
Den första handlade om att en port är föremål för genomgång till busshållplats, och därav ville motionären att det skulle sättas upp portkod i denna port.
Föreningen har 25 höghusportar som har kodlås idag, och 69 lååghusportar där det finns en port idag som har koslås.
Alla entreer i föreningen är dubbla ingångar.

Denna mmotion hade styrelsen bifallet i sitt förslag.
Motion 2 handlade om att man skulle sätta kontrollkodlås på bastun, så att man skulle kunna "sätta dit" den som inte städade efter sig som motionären uttryckte sig.
Styrelsen har "hattat" i 3 år om bastuns varande eller inte. (Fråga medlemmarna?) inte dessa amktfullkomliga ledamöter inte).

Denna motion hade styrelsen lämnat avslag på.

Föreningens ordförande Bitte Sandebert meddelade när denna motion behandlades att styrelsen nu ändrat sig, och bifaller även denna motion.

Anledningen var att styrelsen beslutat om att sätta upp kodlås på alla entreportar = cirka 180st, samt "taggar" till tvättstugor och bastun.

En liten nätt kostnad på 7 900 000kr. JA NI LÄSTE RÄTT.

(not:Mitt förslag att de nybeslutade stadgarna skulle delas ut till de boende motiverades med att det är för dyrt)

Nya kodlåssystemet för 7 900 000kr är redan beställt och skall vara klart i oktober/november.

Stämmobeslut? Medlemmarna skall nog vara glada om stadgarna kommer innan låssystemet är monterat!!!
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 17:36
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Tummen ner Stor Brf till nackdel för medlemmarna

Jag har påpekat i andra inlägg att en allt för stor Brf har sin Akhilles häl. Mega föreningar omsätter så stora belopp att leverantörer av underhåll och service har ett intresse av att påverka vad som beslutas i styrelsen. Styrelsen förlorar samtidigt känslan för vad rimliga kostnader ligger på eftersom man har inget att jämföra med. Några 100.000 mer eller mindre vad gör det !?
Styrelse medlemmarna dom klagar väl inte heller eftersom de får arvoden därefter.
Är det bra om en styrelseledamot har en anhörig/kompis som äger en rör firma e.t.c ?
Bostadsrättslagen säger att en Brf måste minst ha 3 lägenheter men sätter ingen övre gräns ! Hur kan det vara möjligt ?
I riket finns det idag Brf:er som har fler lägenheter än bostadsbolag på mindre orter!/SP
Svara med citat
Gammal 2008-08-24, 12:36
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard föreningsfest stämmobeslut?

Varför jag undrar över rubriken föreningsfest/stämmobeslut slog mig idag.

För några månader sedan hade föreningen Väduren en grillfest. Jag räknade förutom styrelsens 8 ledamoter och förvaltaren Adexs 6 anställda till cirka 10 boende som "hjälpte till".

Nu på fredag skall föreningen bjuda på en kräftfest. Jag träffade en boende som "hjälpt till" vid tidigare fester och frågade om hon fick någon ersättning för att stå och dela ut kräftor under 3 timmar.

Svaret var klart häpnadsväckande. "jag får 1500kr för detta".
Vilket ger vid en snabb ekvation personalkostnader för festen 24x1500=cirka 40 000krx arbetsgivaravgifter 40%?= 56 000kr

Inte undra på att styrelsen har lätt för att en del stödjer styrelsen på stämmorna vilka fråga det än gäller?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelser som inte följer stämmobeslut stephan Bostadsrättsforum 0 2008-04-21 09:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare