Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-17, 11:47
blomkål blomkål är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Grannen har skadat vår vägg i bostadsrätt

Jag undrar vilka rättigheter/skyldigheter jag har mot mina grannar. Vår granne har hantverkare som renoverar deras badrum. De har lyckats borra (?) två hål på ca 4 cm rakt igenom vår vägg. Det är väggen i en innerhall och den är i övrigt fräsch och utan skador.

Vi har påpekat detta för hantverkarna och de har sagt att de ska åtgärda det. Men de muttrar lite och säger att "vi utnyttjar att de har gjort ett litet fel". Därför vill jag veta innan vad jag har rätt till, ifall de börjar bråka.

Vi har sålt vår bostadsrätt och vill egentligen bara se till att upprätthålla samma skick som vid kontraktskrivningen. Annars blir vi ersättningsskydiga till de nya ägarna.

Nu undrar jag vad jag kan kräva av vår granne/hantverkaren?
De kommer antagligen laga hålen, men kan jag begära att de även målar väggen så att lagningen inte syns?
Väggen är bruten i en kulör som jag inte vet namn/nummer på, kan jag begära att de försöker hitta så lik kulör som möjligt?
Om inte, bör alla väggar målas så det blir enhetligt i rummet? De pratade nämligen om att bara måla väggen vit.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-19 klockan 04:22.
Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 12:07
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Borrat hål genom väg från grannens badrum i brf

Fyra cm hål är inga dåliga hål. Vad skulle dom göra?

Ta ett färgprov från väggen, de är bra på att ordna detta på en redig färgaffär.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 07:22.
Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 12:10
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Vem ansvarar för att återställa skada i vägg från granne i bostadsrätt?

Tips: dokumentera allting med bilder, datum och skriftligen angående händelseförloppet, om det blir problem så har ni på fötterna. Det är hantverkaren som skall åtgärda skadan men jag tror att det är din granne som beställare av jobbet som kan bli den som får stå för ansvaret om hantverkaren inte fullföljer sitt åtagande.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-06 klockan 07:24.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byta ut vägg mot en glasvägg i bostadsrätt kurran Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-05-08 15:31
CP skadat + autistiskt barn till granne som stör - mina rättigheter i brf? Fedup Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-05-05 10:46
Nybliven BRF, konflikt med grannen faglo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-10-23 13:57
Vattenläcka från grannen! Skriva under papper att granne tar självrisken? Ullis E Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-07-18 22:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:53.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare