Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-11, 22:59
meanmachine meanmachine är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2008
Standard Bryta förvaltningsavtal i brf?

Vår förening har förvaltningsavtal med Riksbyggen, det sträcker sig över 3 år i taget och den föregående styrelsen tecknade avtal under 2008, ingen form av upphandling har skett utan det skrevs på precis som tidigare utan betänkligheter.
Efter att granskat ett relativt omfattande föreningars förvaltningskostnader i närområdet (har i någon mån försökt att hålla mig till föreningar av samma storlek och utformning med samma avtalsomåden) är jag relativt säker på att vi har en relativt orimligt hög avgift. Intervallet sträcker sig från 400k till 1000k(vår förening). Den näst "sämsta" 700k.

Jag skulle behöva lite tips på hur vi skulle kunna bryta det pågående avtalet, omförhandla eller andra möjligheter?

Givetvis kommer en dialog tas upp om ärendet med Riksbyggen
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 23:58
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard avtal

En seriös sittning med riksbyggen och diskutera avtalet är det rätta.

Om riksbyggen motsätter sig förhanlingar seriöst visar det sig ju att de bara är ute efter pengar/hög vinst, då får man göra klart för dem att inga tilläggsarbeten kommer att gå till dem.

Man skall veta att de största vinsterna gör de just på tillkommande arbeten.
Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 00:14
meanmachine meanmachine är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Givetvis som jag skrev kommer en dialog föras, inte tänkt att starta pajkastning.

kan vara bra att ha i åtanke beträffande extrajobben, tack.

Föreningen är en relativt "stor" kund efter vad jag sett av de jag jämfört och "kunden har ju alltid rätt".

Som jag ser det är det inte så försvarbart sätt att tillvarata medlemmarnas intressen, dvs tidigare inte göra någon form av upphandling överhuvudtaget. Bara betala o se glad ut. Men får väl se vad som går att göra nu i efterhand.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
HSB Malmö först ut att bryta mot koden för föreningsstyrning Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2009-05-08 18:59
HSB Malmös valberedning fortsätter bryta mot regelverket! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-10-08 18:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare