|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Vår förening har förvaltningsavtal med Riksbyggen, det sträcker sig över 3 år i taget och den föregående styrelsen tecknade avtal under 2008, ingen form av upphandling har skett utan det skrevs på precis som tidigare utan betänkligheter.
Efter att granskat ett relativt omfattande föreningars förvaltningskostnader i närområdet (har i någon mån försökt att hålla mig till föreningar av samma storlek och utformning med samma avtalsomåden) är jag relativt säker på att vi har en relativt orimligt hög avgift. Intervallet sträcker sig från 400k till 1000k(vår förening). Den näst "sämsta" 700k. Jag skulle behöva lite tips på hur vi skulle kunna bryta det pågående avtalet, omförhandla eller andra möjligheter? Givetvis kommer en dialog tas upp om ärendet med Riksbyggen |
|
|||
|
|||
![]() En seriös sittning med riksbyggen och diskutera avtalet är det rätta.
Om riksbyggen motsätter sig förhanlingar seriöst visar det sig ju att de bara är ute efter pengar/hög vinst, då får man göra klart för dem att inga tilläggsarbeten kommer att gå till dem. Man skall veta att de största vinsterna gör de just på tillkommande arbeten. |
|
|||
|
|||
![]() Givetvis som jag skrev kommer en dialog föras, inte tänkt att starta pajkastning.
kan vara bra att ha i åtanke beträffande extrajobben, tack. Föreningen är en relativt "stor" kund efter vad jag sett av de jag jämfört och "kunden har ju alltid rätt". ![]() Som jag ser det är det inte så försvarbart sätt att tillvarata medlemmarnas intressen, dvs tidigare inte göra någon form av upphandling överhuvudtaget. Bara betala o se glad ut. Men får väl se vad som går att göra nu i efterhand. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
HSB Malmö först ut att bryta mot koden för föreningsstyrning | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 1 | 2009-05-08 18:59 |
HSB Malmös valberedning fortsätter bryta mot regelverket! | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 0 | 2008-10-08 18:56 |