Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-18, 14:43
Ullis E Ullis E är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Vattenläcka från grannen! Skriva under papper att granne tar självrisken?

I söndags rann det vatten ner i min lägenhet från grannens. De hade stopp i brunnen under bubbelbadkaret och mycket av vattnet rann ut i deras hall och kök. Tyvärr var det vad vi tror borrat för el ledningar m.m i betongplattan och där kunde vattnet ta sig ner till min lägenhet via en vägg. Vattnet rann även ut på väggen via elskåpet som finns på denna vägg. Frågan är hur mycket som har runnit ner i väggen?

Grannen ovanför har golvvärme så det torkar garanterat upp allt, men kan min lägenhet vara fuktskadad?

Jag ringde mitt försäkringsbolag. De skrev en skadeanmälan och hänvisade sedan till grannens försäkring.

Grannen har precis haft sin första visning och ska sälja sin bostadsrätt. De vill absolut inte att det här kommer fram om vattenläckaget.

Eftersom grannen ska flytta vill föreningen göra upp med mig (har pratat med styrelsens ordförande). Jag ska få ett papper på att grannen i framtiden kommer stå för självrisken. Men mitt bolag vet ju om läckaget.

- Vem står för resten av betalningen om det är en fuktskada?
- Ska ingen komma hit och mäta om det finns fukt?
- Ska jag gå med på detta avtal?
- Vad behöver jag tänka på mer?

Senast redigerad av Admin: 2011-12-02 klockan 17:43.
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 23:53
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Låt försäkringsbolagen komma fram till ansvarsfördelning för vattenskada

Grannen är skyldig att hålla rent i vattenbrunnen. Han har alltså gjort fel. Du ska kräva att din granne gör en egen vattenskadanamälan och att din grannes försäkringsbolag kommer på plats och gör en fuktmätning. Din granne må ha golvvärme, men det torkar väl inte i väggarna? Fukt kan det vara även hos grannen. Det är otur för honom att han precis ska flytta, men det får han ta, och du har verkligen ingen anledning att vara snäll. Det kan kosta dig mycket pengar.

Jag hoppas att din styrelse ställer sig på din sida, du som är medlem och bor kvar. Styrelsens uppgift i detta fall är att kräva att din granne gör rätt för sig. Styrelsen borde också göra en vattenskadeanmälan och sen får alla tre försäkringsbolag (ditt, din grannes och föreningens) göra upp med varandra vem som tar vad. Acceptera inte ett avtal som gör att din granne kan skjuta sitt ansvar på framtiden.

Senast redigerad av Admin: 2011-12-02 klockan 17:47.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vattenläcka i kök / ersättningskrav i brf tractors Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2011-02-28 18:06
Skriva över lägenheten i brf Zynderella Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-05-10 17:36
Styrelsen ska skriva på årsredovisningen emsil Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-07-01 02:01
Brandskada - Vem står för självrisken vid brand i en brf? - Kompensation? Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2009-03-26 16:55

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare