|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Kort fråga till er som vet: Är det tillåtet att ordföranden och sekreteraren vid ett medlemsmöte är samma person?
Vi har medlemsmöte ikväll och nu som först fick jag veta att föreningens sekreterare inte tänker komma. |
|
|||
|
|||
![]() Menar du sekreterare eller protokollförare?
Som jag förstår det är sekreterare en post som ges vid det årsstämman/konstituerande mötet. Den innehar man tills formell ändring sker. Protokollförare kan man utse tillfälligt ifall sekreteraren inte är där. Bra ifall man då har ytterliggare en annan justerare men ej nödvändigt. Tillfälligtvis, ifall inte stora avgörande frågor beslutas om eller ifall ordföranden har motsatt åsikt mot större delen av övriga i styrelsen då man bör bordlägga frågan till annat tillfälle, är det inget problem ifall ordföranden är protokollförare. Det är inte optimalt dock, finns ingen annan som kan sköta sysslan vid detta tillfälle?
|
|||
|
|||
![]() I detta fallet är det då protokollförare jag menar. Men det vanliga är väl att det är sittande sekreterare som blir just protokollförare.
Jag ville vara lite förutseende med frågan i fall ingen frivilligt vill ta på sig uppdraget som protokollförare. Själv är jag en så stor kontrollfreak att jag inte har nåt emot att vara både och. Jag inser inte alltid att man kanske inte bör ta på sig alla uppgifter själv.... |
|
|||
|
|||
![]() jag skulle inte rekommendera att det är samma person.
Protokollet justeras oftast av ordförande och sekreterare plus 1 eller flera justerare. Om det är samma person som skriver protokollet samt är ordförande blir det samma namnteckning. Det brukar bara sluta illa ![]() |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Sekreterare i brf, problem! | huebner | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 4 | 2010-09-08 17:03 |
Medlemsmöte mm | Loellan | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 6 | 2009-11-21 18:13 |
Styrelse vill styra valberedning | Loellan | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 7 | 2009-11-02 14:43 |
Föreningsstämma - sekreterare | tractors | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 2 | 2009-05-05 00:44 |
Om ingen vill vara ordförande | puman | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 9 | 2008-11-18 20:52 |