Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-15, 11:24
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Ordförande & sekreterare vid medlemsmöte

Kort fråga till er som vet: Är det tillåtet att ordföranden och sekreteraren vid ett medlemsmöte är samma person?

Vi har medlemsmöte ikväll och nu som först fick jag veta att föreningens sekreterare inte tänker komma.
Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 12:32
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Menar du sekreterare eller protokollförare?
Som jag förstår det är sekreterare en post som ges vid det årsstämman/konstituerande mötet. Den innehar man tills formell ändring sker.
Protokollförare kan man utse tillfälligt ifall sekreteraren inte är där.
Bra ifall man då har ytterliggare en annan justerare men ej nödvändigt.

Tillfälligtvis, ifall inte stora avgörande frågor beslutas om eller ifall ordföranden har motsatt åsikt mot större delen av övriga i styrelsen då man bör bordlägga frågan till annat tillfälle, är det inget problem ifall ordföranden är protokollförare. Det är inte optimalt dock, finns ingen annan som kan sköta sysslan vid detta tillfälle?
Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 13:43
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard

I detta fallet är det då protokollförare jag menar. Men det vanliga är väl att det är sittande sekreterare som blir just protokollförare.

Jag ville vara lite förutseende med frågan i fall ingen frivilligt vill ta på sig uppdraget som protokollförare. Själv är jag en så stor kontrollfreak att jag inte har nåt emot att vara både och. Jag inser inte alltid att man kanske inte bör ta på sig alla uppgifter själv....
Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 15:01
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

jag skulle inte rekommendera att det är samma person.

Protokollet justeras oftast av ordförande och sekreterare plus 1 eller flera justerare. Om det är samma person som skriver protokollet samt är ordförande blir det samma namnteckning.

Det brukar bara sluta illa
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sekreterare i brf, problem! huebner Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-09-08 17:03
Medlemsmöte mm Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2009-11-21 18:13
Styrelse vill styra valberedning Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-11-02 14:43
Föreningsstämma - sekreterare tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-05-05 00:44
Om ingen vill vara ordförande puman Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2008-11-18 20:52

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare