Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-17, 12:22
bassetasseQ bassetasseQ är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Ska möta brf´s styrelse i Tingsrätten

Vet inte vilket delämne jag ska posta detta under och hoppas admin flyttar det isf.

Har skrivit tidigare och mitt ärende mot brf´s styrelse handlar om ett simpelt kattnät på balkongen jag fick tillstånd till av styrelsen 2010, dom kontaktade mig om hösten 2012 ska tas ner för uppsatt utan tillstånd. Sen dess har en korrespondens mellan oss pågått.

Era kunskaper har hjälpt mig galet mycket på vägen , jag har skickat ansökan till Hyresnämnden för medling och ett datum för förhandling satts.

Vänder jag mig till Er igen om frågor (inledningsvis.., kanske kommer fler om Ni vill hjälpa mig asså ).

"Min" styrelse representeras av Riksbyggen och är klar över vilket ännu större underläge det försätter mig i som enskild medlem. Är även Riksbyggen som svarat HN med inledande 'yttrandet i ärendet' ihop med bilagor till HN, som jag tog del av häromdagen.

I yttrandet (förbrevet) i ärendet står det följande:
Föreningen har angett riktlinjer för balkonginklädnader och distribuerat detta till samtliga medlemmar

Den "distributionen" har jag givetvis mottagit! En lapp till alla (utgår jag ifrån som ngn för hand skickade in i våra brevinkast) med rubriken:
Styrelsen rapporterar i oktober 2012.

Stycket som beskriver riktlinjerna för balkonginklädnad är som följande:

Vindskydd för balkonger (RUBRIKEN)
"Styrelsen har i samråd med vår förvaltare tagit beslut om enhetlig vindskydd. Glas eller plexiglas är godkänt - inget annat . Detta för att fastigheten skall ha ett enhetligt och estetiskt utseende som ger ett högre värde. Vill du glasa in helt (ända upp till nästa balkong) så krävs bygglov som du får betala själv. Kontakta alltid styrelsen för godkännande innan du ändrar något. För markiser gäller liksom tidigare att de skall vara enhetliga"

MIN FRÅGOR:

1. Kan styrelsen i samråd med förvaltaren ta detta beslut över medlemmarnas huvud utan att det tas upp på stämman?

2. Är inte enhetliga markiser i huset. En markplanslägenhet har aldrig haft enhetlig markis med övriga balkonger (eller balkongerna har inte enhetlig markis med marklägenheten...) sen jag flyttade in 2008 och har fortfarande inte. Räknas markplanslägenheterna inte med det"enhetliga och estetiska utseendet" fastigheten för att den syns mindre?

3. (en sidofråga egentligen...) Mitt kattsäkrade balkong med nät är inget vindskydd. Går det under samma förutsättningar?
----------------------------------------------------------------------------------------
Som Ni begåvade människor säkert förstår bryr sig styrelsen sig mer om värdet av huset sett utifrån än om värdet för oss som bor i det och bidrar ekonomiskt.

Jag kommer slåss in i det sista för mina husdjurs välmående som är dom som drabbas mest av detta SÅ alla svar och stöd är gudomligt tacksamma!

Stöd mig allt vad Ni orkar om Ni känner för mig och Ni vill
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 13:29
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

En bra idé Möte i TR

Stämman beslutar. Oenig stämma skall styrelsen begära att Hyresnämnden yttrar sig över.
Förvaltaren arbetar på uppdrag av styrelsen, men styrelsen ska hämta stämmans beslut!

Du är inte rättslös även om någon verkar vilja få dig att tro det.

Balkonger och allt med dessa kräver stämmobeslut!
Dessutom påverkar det ju varje lägenhet så var och ska skriftligen ha godkänt innan arbetet ens påbörjat!

Skriftligen, dvs röstlängden på stämma!
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 13:40
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Du vitsordar att du tagit del av meddelandet från styrelsen, men att du tolkat det som att detta inte gällde ditt kattnät, då:

1) Det är inget vindskydd
2) Du har ett tidigare godkännande från styrelsen.

Ange också att du ifrågasätter om styrelsen kan fatta ett ingripande beslut (ingripande= som alltså gäller retroaktivt och tvingar vissa medlemmar att byta ut redan inköpt material, markiser mm), över huvudet på stämman.

Vidare:

Eftersom du inte kan se att alla medlemmar fått samma behandling efter styrelsens utskick (markisägaren har inte bytt ut sin markis), så önskar du avvakta stämmans avgörande innan du agerar.

Och då kan det hända att du:

1) Rättar dig efter stämmans beslut
2) Väljer att överpröva stämmans beslut i hyresnämnden

Du behöver inte säga hur du kommer att göra redan nu, men förklara gärna att du vet dina rättigheter och din rätt att fatta beslut under för var tid rådande förutsättningar.

That´s it. De kan inte vinna denna förhandling.
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 16:53
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard Det är inte självklart var gränsen går för styrelsens befogenheter utan stämmobeslut

Tyvärr har jag inget bra svar på dina frågor men tror att din fråga nummer 1 (om styrelsens befogenheter utan stämmobeslut) tydliggör ett problem med att det inte är särskilt väldefinierat i BRL/LEF exakt var gränsen går mellan vad styrelsen själva får besluta om och vad som kräver ett stämmobeslut.
Sedan skulle det inte heller vara särskilt lätt att stifta en lag som definierar alla möjliga beslutsbehov som kan uppstå.

LEF har en formulering som säger "Styrelsen svarar för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter."
BRL har en formulering som säger "Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna."
Det är inte uppenbart från lagtexterna vilka "angelägenheter" som styrelsen själv får besluta om och vilka beslut som är tillräckligt "väsentliga" för att kräva stämmobeslut.
Eftersom stämmobeslut krävs för att tillåta "väsentliga" förändringar kanske det också krävs stämmobeslut för att förbjuda väsentliga förändringar eller styrelsen kanske har rätt att förbjuda förändringar som ENLIGT DEM SJÄLVA är "väsentliga"?
Om styrelsen har rätt att förbjuda väsentliga förändringar utan stämmobeslut är frågan vad som är "väsentligt".
En amatörstyrelses subjektiva åsikter kan inte förutsättas överensstämma med vad en domstol tycker.
Man måste nog försöka studera förarbeten och prejudikat för att försöka bilda sig en uppfattning om var gränsen går för en styrelses befogenhet och när stämmobeslut krävs.

Återkom gärna och berätta hur det gick i tingsrätten.
Jag tror vi är många i forumet som är intresserade av hur det går i domstolsprocesser för det fåtal medlemmar som vågar tvista med sin förening.

Jag håller på dig till 100% !
En förening ska inte kunna ge sitt godkännande till en medlem som sedan investerar pengar i onödan för att föreningen sedan ändrar sig.
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 17:12
Yotta-medlem

Tummen upp Tingsrätten

Du äger din rätt, nämligen rätten att säga nej tills dess beslutet tillför dig något extra värde. Inget medgivande inget beslut!
Du har köpt något som du äger och ingen kan ändra det utan att du vill.
Det ska vara påskrivet av dig!

Jag är också med dig!
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 18:42
Avancerad medlem

Standard Då kommer "vi"/jag till nästa problem ang stämmobeslut

Vid tidigare stämma inkom en motion ang garageplatser av nyblivna brf-ägare (kösystemet ifrågasattes, om fick stå i mäklarnas annonser köplats ingår ect ect).
Denna stämma anmälde jag att jag inte kunde delta på, varpå ordförande ringde på min dörr och sa att i o m jag inte skulle delta räckte det med jag skrev en fullmakt till styrelsen ang garagemotionen.

Jag har själv undrat hur det systemet fungerat och därför jag var tveksam till att ge styrelsen fullmakt just därför.

-Då har Du ingen garageplats kvar heller, blev svaret.

Bad att få helgen på mig (detta var en fredag stämman skulle äga rum på måndagen) och lovade ordförande dyrt och heligt att EN fullmakt skulle komma in från mig oavsett om jag tyckte som dom eller inte.

Ringde på måndagen och sa jag helt glömt skriva fullmakt och hänvisade samtidigt till paragraferna i mitt eget garagekontrakt och vill vidhålla till dom och inte tyckte som styrelsen.
Var inga problem för ordförande hade koll på att dom var 14 st med garageplatser som skulle komma på stämman så "dom skulle ta hem det ändå". Försäkrade mig också i samma samtal att jag inte blev "svarta fåret" och jag fick behålla min garageplats ändå. Ordförande erkänner indirekt genom att svara -"klart du får det var ju bara som jag skojade begriper du väl, jag skrattade när jag sa det" varpå jag svara: -"nä det begrep jag inte för du skrattar alltid"

Varför röd text och dessa detaljer tänker Ni säkert nu...

Joo, för det samtalet har jag bandat!

Det bandade samtalet talar för varför jag inte tycker det är lönt att lämna in en motion till stämman ang mitt ärend för jag vet, och har bevis på hur de behandlas och hur det går till i denna styrelsen.

Ringt HN och frågat om man får använda bandade bevis vid förmedling av detta slag. Nix MEN jag får lov att spela upp det med egen media under förhandlingen sa HN däremot (i detta fallet min egen mobil).

DÅ kommer vi till lagen att spela in samtal utan den andra partens vetskap...

Någon som kan något om det?!?!
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 19:10
Avancerad medlem

Standard Stämman beslutar. Oenig stämma....

....utgår jag från Korsdraget menar den årstämman alla medlemmar kallas till och hålls en ggn/år?! Eller är jag helt fel på det?
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 19:25
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av beko Visa inlägg
Återkom gärna och berätta hur det gick i tingsrätten.
Jag tror vi är många i forumet som är intresserade av hur det går i domstolsprocesser för det fåtal medlemmar som vågar tvista med sin förening.
Lovar jag! Ni hjälpsamma själar är de första som får veta hur fortsättningen löper .
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 19:53
Yotta-medlem

Meddelande Tingsrätten

Hej,
Jag syftar på den stämma eller extra stämma där det beslutet togs som nu skall prövas. Harald har ju gett en tydlig argumentation annars. Bra!

Styrelsen har väl inte antagit riktlinjer utan att hänsyn till stadgarna ?

Fö anser jag att katter ska få gå fria och stadgar som hindrar det finns inte någonstans. Släpp ut dem och se vad som händer.
Folk älskar katter, jag också hälsar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 20:13
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Hej,
Fö anser jag att katter ska få gå fria och stadgar som hindrar det finns inte någonstans. Släpp ut dem och se vad som händer.
Folk älskar katter, jag också hälsar korsdraget
Då kan ju DU komma hem till mig och släppa ut dom så de får gå fria!!! My pleasure i o m jag tänker inte göra det då det är innekatter OCH jordbruksverkets lagar säger att kattägare ska ha kattsäkrad balkong som bor högre än 5 meter!

DU är dissad av mig nu! Eller är det rentav så att Du är en av styrelsemedlemmarna i min brf?!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsen har stämts/klandrats i tingsrätten MirrPing Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 25 2014-08-04 21:52
Ny styrelse vs gammal styrelse Granne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-11-30 15:46
Val av ny styrelse Sofia Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2011-11-25 14:41
Överlämnande från tidigare styrelse vid utbyte av styrelse plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-06-16 23:29
Maktmissbruk av styrelse & lön till styrelse - Senior brf Robarb Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2010-06-08 21:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare