Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-17, 20:19
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Stora fördelar med ägarlägenheter

Privata Affärers redaktionschef Per Hammarlund granskar det nya sättet att bo.

Det kanske allra viktigaste har jag sparat till sist. Det är att ägarlägenheter är bra för miljön. I ett flerbostadshus med ägarlägenheter kommer värme- och vattenförbrukningen för varje lägenhet att separeras. Det gör att ett incitatment skapas så att de boende hushållar med energin. I en bostadsrätt betalas energikostnaderna nästan alltid gemensamt.

http://www.privataaffarer.se/bostad/...-ny-boen-78288
Försöker du trolla eller? Det finns inga källor i denna artikel som styrker din citerade påstående.
Bra för miljö? Billigare? Mer effektiv? Vilket system?
Det är massa blaha blaha i denna artikel som kan lika bra vara en betald artikel på beställning.
Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 20:59
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Det finns ingen anledning att besvara dina retoriska frågor. När du dessutom själv besvarar din egen retoriska fråga så får man nog hålla med dig om att svaret är givet.

Om du egentligen menar tvärtom att revisorerna inte gör sitt jobb så kan du ju argumentera för det istället för att som vanligt lägga till lite kryptiska antydningar.
Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 21:23
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Cool

Citat:
Ursprungligen skrivet av liqwid78 Visa inlägg
Försöker du trolla eller? Det finns inga källor i denna artikel som styrker din citerade påstående.
Bra för miljö? Billigare? Mer effektiv? Vilket system?
Det är massa blaha blaha i denna artikel som kan lika bra vara en betald artikel på beställning.
Silva Trollkarl. Trollar bort groda.
Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 21:37
Yotta-medlem

Generad

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det finns ingen anledning att besvara dina retoriska frågor. När du dessutom själv besvarar din egen retoriska fråga så får man nog hålla med dig om att svaret är givet.

Om du egentligen menar tvärtom att revisorerna inte gör sitt jobb så kan du ju argumentera för det istället för att som vanligt lägga till lite kryptiska antydningar.
Ber en ursäkt om mitt inlägg misshagade dig.
Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 22:30
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Stora fördelar med ägarlägenheter

Privata Affärers redaktionschef Per Hammarlund granskar det nya sättet att bo.

Det kanske allra viktigaste har jag sparat till sist. Det är att ägarlägenheter är bra för miljön. I ett flerbostadshus med ägarlägenheter kommer värme- och vattenförbrukningen för varje lägenhet att separeras. Det gör att ett incitatment skapas så att de boende hushållar med energin. I en bostadsrätt betalas energikostnaderna nästan alltid gemensamt.

http://www.privataaffarer.se/bostad/...-ny-boen-78288
Du kan inte vara sann!

Det finns inget så kostsamt för miljön som småskalig värme- och vattenproduktion. Ärligt talat. Det är det dummast jag hört!

Massor med energi går ut genom ventilationen vilket krävs centrala system för återvinning om den skall vara hållbar.

Det har till och med visat sig att individuellt vattenmätning, både kall och varmvatten, liksom energiförbrukning inte lönar sig. Det är både ekonomiskt olönsamt och med all extra arbete som går åt inte ens miljömässigt relevant. Det var därför det aldrig vart krav i bostäder.

Alltså nog för jag gillar debatt och folk som tycker olika, men foliehattar och troll som kommer med i princip fake news... nej.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2018-04-17, 23:49
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av 0Xb Visa inlägg
Du kan inte vara sann!

Det finns inget så kostsamt för miljön som småskalig värme- och vattenproduktion. Ärligt talat. Det är det dummast jag hört!

Massor med energi går ut genom ventilationen vilket krävs centrala system för återvinning om den skall vara hållbar.

Det har till och med visat sig att individuellt vattenmätning, både kall och varmvatten, liksom energiförbrukning inte lönar sig. Det är både ekonomiskt olönsamt och med all extra arbete som går åt inte ens miljömässigt relevant. Det var därför det aldrig vart krav i bostäder.

Alltså nog för jag gillar debatt och folk som tycker olika, men foliehattar och troll som kommer med i princip fake news... nej.
Per Hammarlund
http://www.privataaffarer.se/statiska-sidor/medarbetare

Nr 2 2009 Bostadsrätt eller Ägarlägenhet?

Det var Göran Olsson, jurist och vd på SBC, som stod för den tankeväckande jämförelsen vid ett seminarium om ägarlägenheter i Uppsala
http://www.bofakta.se/nr-2-2009-bost...rl%C3%A4genhet

Jag länkade till artikeln från Privata Affärers redaktionschef Per Hammarlund. Är du missnöjd får kontakta honom i stället att låta ditt missnöje gå ut över mig.
Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 05:43
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Det krävs kunskap och kompetens!

Citat:
Jag länkade till artikeln från Privata Affärers redaktionschef Per Hammarlund. Är du missnöjd får kontakta honom i stället att låta ditt missnöje gå ut över mig.
Om du inte själv förstår att det krävs noggrann kritisk granskning av det som du lägger in här på forat, så ser jag mig nödsakad att påpeka det!

Gammal skåpmat ur populistiskt ovetenskapligt alster som är tio år gammalt, borde [censurerat av Admin] förstå att det inte håller idag 2018.

Utvecklingen både tekniskt, ekonomiskt och juridiskt, har för oss som lever i verkligheten faktiskt inte stått still senaste årtiondet.

Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt!

Kommentar av Admin:
Vi ska vara snälla mot varandra och acceptera att vi tänker olika. Att kalla varandra för kränkande saker leder sällan diskussionen framåt. Det finns många andra vi kan svära över; politiker, lagstiftare, bostadsorganisationer, fullmäktigeledamöter, HSB-ledamöter, bostadsrättshavare, styrelseledamöter, revisorer, valberedare, okunniga och oengagerade bostadsrättshavare, etc. Men skribenterna i detta forum (inkl de kategorier som nämnts i föregående mening) ska vara skyddade från elakheter.
Svara med citat
Gammal 2018-04-18, 12:53
Yotta-medlem

Standard Det är mera vanligt med stupiditet, feghet, tyranni än kurage.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Om du inte själv förstår att det krävs noggrann kritisk granskning av det som du lägger in här på forat, så ser jag mig nödsakad att påpeka det!

Så dumt av mig som tror att det är Admin's uppgift och inte din, att granska vad som får länkas på forumet.

[Censurerat av Admin]

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt!
Sant. Det är mera vanligt med stupiditet, feghet, tyranni än kurage.

Jag tycker att artikel
>>Privata Affärers redaktionschef Per Hammarlund granskar det nya sättet att bo<< är bra.
Kom med vad som är brätte i BRF om artikeln stör dig, du som verkar föredrar BRF.

Ytterligare en bra artikel: Göran Olsson, jurist och vd på SBC, som stod för den tankeväckande jämförelsen vid ett seminarium om ägarlägenheter i Uppsala.
http://www.bofakta.se/nr-2-2009-bost...rl%C3%A4genhet

Kommentar av Admin:
Om man känner sig påhoppad, rapportera inlägg med funktionen för detta här så går jag in så fort jag kan och gör en bedömning om något ska "censureras". Undvik att ge igen med samma mynt för då blir det bara fokus på fel saker när det finns så mycket viktigt och så mycket som inte fungerar i brf:ar.
Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 11:22
Yotta-medlem

Tummen upp Valfrihet.

Regeringen har sagt nej till en fortsatt omstrukturering av den svenska bostadsmarknaden vilket är direkt kontraproduktivt för ökad rörlighet och mer likvärdiga förutsättningar till varje individs grundläggande rättighet, ett eget boende.

Liggande förslag från civilutskottet borde drivas igenom. Dessutom borde förslaget utökas för att främja dynamiken och rörelsen på bostadsmarknaden, utöka och kompletteras med möjligheten till omvandling av bostadsrätter till ägarlägenheter. Det är en utveckling som skulle stärka äganderätten.

Riksdagen med Alliansen i spetsen, ska därför vara fortsatt drivande i frågan för att värna så väl valfrihet som äganderätt.

Ska vi få en fungerande bostadsmarknad med ökad valfrihet behöver vi motverka de inlåsningseffekter som rådande lag och regelverk skapar. Initiativ måste finnas som skapar goda förutsättningar för både inträde, redan boende och utträde på bostadsmarknaden.

I valfrihetens Sverige behöver vi reformer som främjar omvandling av både hyresrätter och bostadsrätter till ägarlägenheter. Så stärker vi äganderätten, valfriheten och rörligheten på bostadsmarknaden.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...agarlagenheter
Svara med citat
Gammal 2018-04-19, 22:30
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Om små Brf är en styggelse, då är fasiken ägarlägenheter ett helvete..
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Så borde det fungera i BRF kluringen Bostadsrättsforum 2 2010-12-04 14:25
”ROT-avdragen borde göras om” - Sveriges Radio Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-04-14 08:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare