Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-14, 20:52
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Har jag påstått något annat?

Jag undrade vem som skall kontrollera när styrelsemedlemmar utför ändringar i sina lägenheter och i föreningens hus? Få vi medlemmar större möjligheter att neka? I min förening är det styrelsen som behöver bli bättre kontrollerad då de inte respekterar reglerna.
Varför citerar du då mig när du skriver om något helt annat? Att jag citerade den text jag gjorde var för att illustrera att den utredning artikeln handlade om inte var ensidigt stärkande för bostadsrättshavarnas del.

Om det är din undran så kan du ju skriva det istället för att sätta myror i huvudet på forumets besökare.
Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 21:54
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Meddelande

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Varför citerar du då mig när du skriver om något helt annat? Att jag citerade den text jag gjorde var för att illustrera att den utredning artikeln handlade om inte var ensidigt stärkande för bostadsrättshavarnas del.

Om det är din undran så kan du ju skriva det istället för att sätta myror i huvudet på forumets besökare.
Ber en ursäkt om mitt inlägg misshagade dig.
Gamla hus ligger mig varmt om hjärtat och mitt hjärta blöder när min styrelse struntar i det, då de gör förändringar utan bygglov/bygganmälan.
Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 22:30
Sofie Sofie är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard

Citat:
Gamla hus ligger mig varmt om hjärtat och mitt hjärta blöder när min styrelse struntar i det, då de gör förändringar utan bygglov/bygganmälan.
Jag förstår dig.
Svara med citat
Gammal 2018-04-15, 16:44
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! BRF koncept.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Hissrenovering:

Styrelsen har beslutat att hissarna skall få ny inredning och har valt denna bruna varianten.
Stämman säger nej för medlemmarna vill inte ha bruna hissar.
Nästa styrelse väljer istället att handla upp hissrenoveringen utan att fråga stämman och köper då en gul inredning.
Och medlemmarna ville hela tiden ha en blå...

En stämma kan alltså egentligen inte säga nej till att en styrelse vill renovera föreningens hus. Stämman kan dock ställa upp villkor och regler för genomförandet.
Citat:
Ska försöka förtydliga mig lite ytterligare då detta är lite krångligt:

Säg att styrelsens förslag till stämman är:

"Styrelsen föreslår att hissarna skall renoveras. De är gamla och slitna och i behov av en uppfräschning". Fråga till stämman: Bifall eller avslag.

Här kan inte stämman rösta. Säger den JA så blir det renovering, säger den NEJ så är det beslutet ogiltigt i och med att stämman inte får överta styrelsens ansvarsområde.

Men så här då:

"Styrelsen föreslår att hissarna skall renoveras. De är gamla och slitna och i behov av en uppfräschning. De nya hissarna kommer se ut så här." Fråga till stämman: Bifall eller avslag.

Stämman kan säga JA, då blir det enligt styrelsens förslag. Säger stämman NEJ så blir det nej men egentligen bara till just det utförandet. Styrelsen kan dagen efter fatta ett nytt beslut själva på en annan design.

Stämman skall alltså inte kunna hindra en styrelse från att renovera och underhålla. Men den har beslutsrätt i detaljer, framförallt av estetisk karaktär. När det kommer till funktion och kostnader som belöper inom styrelsens ansvarsområde så är det styrelsen som från början äger frågan helt fullt ut. Vid ett stambyte lägger man ofta en del pengar på utrustning och ytskikt inom bostadsrättsinnehavarnas ansvarsområde. Kostnaderna här råder stämman över fullt ut.
BRF koncept. Lite krångligt:
Svara med citat
Gammal 2018-04-15, 22:15
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Lite krångligt:
Kan man tycka. Men sätter man sig in i detaljerna så blir det rätt enkelt egentligen.

En styrelse har vårdplikt över fastighet och byggnader. Det hade ju inte fungerat då om en stämma kunnat stoppa underhållsåtgärder som styrelsen planerar.

Ansvar ger som bekant befogenhet.
Svara med citat
Gammal 2018-04-15, 23:38
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS!

Citat:
Hissrenovering:

Styrelsen har beslutat att hissarna skall få ny inredning och har valt denna bruna varianten.
Stämman säger nej för medlemmarna vill inte ha bruna hissar.
Nästa styrelse väljer istället att handla upp hissrenoveringen utan att fråga stämman och köper då en gul inredning.
Och medlemmarna ville hela tiden ha en blå...
Citat:
Stämman kan säga JA, då blir det enligt styrelsens förslag. Säger stämman NEJ så blir det nej men egentligen bara till just det utförandet. Styrelsen kan dagen efter fatta ett nytt beslut själva på en annan design.
Citat:
Kan man tycka. Men sätter man sig in i detaljerna så blir det rätt enkelt egentligen.
En styrelse har vårdplikt över fastighet och byggnader. Det hade ju inte fungerat då om en stämma kunnat stoppa underhållsåtgärder som styrelsen planerar.

Med befogenhet följer ansvar och inte tyranni.
Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 10:27
Yotta-medlem

Tummen ner Befogenhet.

Citat:

Ansvar. Befogenhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ar-pa-miljoner

https://www.svd.se/sa-latt-kan-plund...attsforeningar

https://www.fastighetssverige.se/art...rf-ringen-1703
Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 12:52
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Vilka länder? Ägde du ditt boende?

Min erfarenhet är att medlemmarna anlitar en förvaltare. Förvaltaren kallar till ett årligt möte med dagordning, där förvaltaren går igenom ekonomiska och tekniska förvaltningen för det gångna året. Förvaltaren presenterar vad som behöver göras kommande år och presenterar budgeten för kommande år. Medlemmarna kan lämna förslag till mötet. Mötet fattar sedan beslut och fastställer budgeten. Mötet beslutar också om förvaltaren skall fortsätta vara förvaltare för kommande året. Alltså ingen självklarhet. Om förvaltaren missköter sig byts denne ut.

Man får den standard man betalar för även i Sverige. Hur är det med miljonprogrammen och visa andra område här i Sverige?
Hur hanterar föreningen relationen med förvaltaren - upphandling, kontroll av utfört arbete, betalning av fakturor? Medlemsmötet?
Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 13:54
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Alla medlemmar har total insyn i verksamheten och inte bara ett fåtal.

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Hur hanterar föreningen relationen med förvaltaren - upphandling, kontroll av utfört arbete, betalning av fakturor? Medlemsmötet?
Citat:

Min erfarenhet är att medlemmarna anlitar en förvaltare. Förvaltaren kallar till ett årligt möte med dagordning, där förvaltaren går igenom ekonomiska och tekniska förvaltningen för det gångna året. Förvaltaren presenterar vad som behöver göras kommande år och presenterar budgeten för kommande år. Medlemmarna kan lämna förslag till mötet. Mötet fattar sedan beslut och fastställer budgeten. Mötet beslutar också om förvaltaren skall fortsätta vara förvaltare för kommande året. Alltså ingen självklarhet. Om förvaltaren missköter sig byts denne ut.
Citat:
Alla medlemmar har total insyn i verksamheten och inte bara ett fåtal.
Svara med citat
Gammal 2018-04-16, 14:38
Yotta-medlem

Standard

Ska man tolka ditt svar som att envar av medlemmarna har tillgång till föreningens bokföring och kassa för att betala fakturorna? Vem granskar förvaltarens arbete?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Så borde det fungera i BRF kluringen Bostadsrättsforum 2 2010-12-04 14:25
”ROT-avdragen borde göras om” - Sveriges Radio Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-04-14 08:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:23.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare