Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-13, 10:38
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Årsstämma, hjälp! bråttom!

I dag skall vi ha vår årsstämma! Jag har förberett mig jättenoga och anmält mitt intresse till valberedningen skriftligt. I dag samma dag som mötet är har jag fått ett mail från valberedningen som säger,

"Hej.

Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare.
Vi tackar för din intresse anmälan angående val till styrelsen, tyvärr är du inte aktuell denna gång då vi redan har klart med namnförslag.

Med vänliga hälsningar
Agneta Degerstedt, valberedningen."

Nu undrar jag, får det verkligen gå till så här? Är det valberedningen som avgör vilka som skall väljas till styrelsen? Det konstiga är att vi är den förening i hela området med lägst sökande till styrelsen och har lägst deltagande på våra möten av alla föreningar i hela området. Varje år har de tiggt om att fler skall intressera sig men det har ingen gjort. Nu helt plötsligt när jag söker har de så många som vill vara med i styrelsen att alla inte får vara med ens på valet till styrelsen. Osar inte detta katt?
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 10:47
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Valberedningen väljer...

Citat:
Ursprungligen skrivet av Maris Visa inlägg
Är det valberedningen som avgör vilka som skall väljas till styrelsen?
Ja, det är valberedningen som selekterar ut de som valberedningen, förhoppningsvis efter genomförda intervjuer med alla, anser bäst lämpade för uppdragen. Därmed inte sagt att valberedningen gör rätt, men det är i alla fall så det fungerar.

Om du inte ens blivit intervjuad tycker jag att valberedningen inte gjort ett bra arbete. De kan då inte veta vem som är bäst lämpad.

Du kan ifrågasätta valberedningens arbete på årsstämman.
Se; Valberedningens bibel i brf för hur det ska fungera.

Det brukar bli som valberedningen föreslår, men det går alltid att anmäla sitt intresse på stämman för att se om stämman är intresserad av att ändra på valberedningens förslag.

Sista ordet har alltid stämman.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 12:10
Mega medlem

Standard

I våra stadgar står så här:

Styrelse
§ 26
Styrelsen består av lägst tre och högst elva ledamöter med högst fyra suppleanter. Av dessa utses en ledamot och högst en suppleant för denne av styrelsen för HSB; övriga ledamöter och suppleanter väljs på föreningsstämman.
Styrelseledamöter och suppleanter väljs för högst två år. Ledamot och suppleant kan väljas om. Om helt ny styrelse väljs på föreningsstämma skall mandattiden för hälften, eller vid udda tal närmast högre antal, vara ett år.

Betyder inte det att det är stämman alltså medlemmarna som avgör vilka som skal väljas in i styrelsen som ledamot? JAg tvivlar på att styrelsen lyckats få in 11 stycken ledamöter. Jag tror att detta bara är ett sätt att hindra mig från att delta i styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 12:51
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

Betyder inte det att det är stämman alltså medlemmarna som avgör vilka som skal väljas in i styrelsen som ledamot? JAg tvivlar på att styrelsen lyckats få in 11 stycken ledamöter. Jag tror att detta bara är ett sätt att hindra mig från att delta i styrelsen.
Ofta blir det väl som Admin säger att stämman brukar gå på valberedningens förslag.
Dock är det ju inget som hindrar att du på stämman föreslår dig själv som alternativ till en av dom som valberedningen föreslår.
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 13:03
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Som Admin och Gusten redan sagt, presentera dig själv som en kandidat.

Efter att valberedningen fått presentera sitt förslag ber du om ordet och presenterar dig själv. Du säger att du är förvånad att valberedningen inte träffat dig, intervjuat dig eller på något annat sätt tagit kontakt med dig, men att det kanske fallit mellan stolarna i deras arbete. (Så ska det ju inte gå till, men åtminstone lämnar du en dörr öppen för stämman att ta in dig i styrelsen utan att valberedningen tappar ansiktet. Folk är ibland kompisar med sina grannar, och då kan sådant vara viktigt).
Vidare berättar du om dig själv och vad du kan bidra med till styrelsearbetet. Har du tidigare erfarenhet av styrelseuppdrag? Ekonomi? Fastigheter? Förhandlingar? Lyft upp sådant!

Tror du kommer bli ett bra tillskott till styrelsen. En person som är där för att man vill är så mycket mer värd en person som övertalats av valberedningen att ställa upp.

Sist, var positiv och entusiastisk ikväll.
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 13:14
Mega medlem

Standard

Toppen!
Tusen tack för råd och uppmuntran. Jag har ju kompetens som föreningen skulle ha stor nytta av och hoppas att medlemmarna röstar in mig i styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 13:41
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Ställa upp i styrelsen i en brf

Lycka till ikväll, och tänk på att du kan nominera dig själv till inte bara styrelsen. Om det inte går så kan du ställa upp som suppleant i styrelsen. Skulle det vara kört även där så kanske du kan tänka dig posten som lekmannarevisor. Och vill det sig inte där heller så kanske du ska försöka ta uppdraget som valberedare. Vet inte hur många valberedare ni har eller hur stor brf (eftersom du inte uppger denna viktiga info i din profil), men generellt sett bör det vara tre valberedare.

Och blir det inget alls så misströsta inte. Då kan du börja bereda väg redan på kvällens stämma för att komma in nästa gång.

Som Ford P skrev, var positiv på stämman.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 14:04
Mega medlem

Standard

Tack!
Vi har 175 lägenheter i föreningen.
Nu har jag lagt till det i min profil också!

Jag har funderat på att delta i valberedningen också. Men hur fungerar det om jag nästa år vill söka som ledamot i styrelsen? Kan jag göra det trots att jag sitter i valberedningen?
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 14:51
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Kan man gå från att vara valberedare till styrelseledamot?

Citat:
Jag har funderat på att delta i valberedningen också. Men hur fungerar det om jag nästa år vill söka som ledamot i styrelsen? Kan jag göra det trots att jag sitter i valberedningen?
Klart du kan. Men se i så fall bara till att det sker på ett snyggt och fullständigt transparent sätt. Inga kupper!

Med 175 medlemmar är tre valberedare ett perfekt antal !
Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 15:51
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Klart du kan. Men se i så fall bara till att det sker på ett snyggt och fullständigt transparent sätt. Inga kupper!

175 medlemmar men endast 19 stycken kom på förra årsmötet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hjälp!!! Nella Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 32 2012-08-17 08:56
Hjälp om ägarandel / inneboende i brf Munin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2011-05-03 11:11
Hjälp Hjälp Hjälp Granne Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2011-04-12 19:24
Hjälp med tidsschema inför årsstämma malarne Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2010-12-31 22:14
Hjälp med riskbedömning tanto Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2010-05-27 21:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare