Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-23, 23:53
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Givetvis är detta möjligt, om det finns stöd inom styrelsen för att delge viceordförande ansvaret för att föra styrelsens sammanträden.
Det stödet fick han väl redan på det konstituerande mötet då han blev utsedd.

Man kan inte göra om allting vid varje möte. Antingen är styrelsen kapabel eller så är den inte det. Det är inte jag man nog att avgöra med den knapphändiga information som till buds här. Men du verkar kunna det Trötter. Eller har du förutfattade meningar, eller info ingen annan blivit delgiven på forat?
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 00:35
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det stödet fick han väl redan på det konstituerande mötet då han blev utsedd.
Citat:
Det har du alldeles rätt Totiki.
Man kan inte göra om allting vid varje möte.
Citat:
Jo om man gör fel, gör man fel får man göra om, eller?
Antingen är styrelsen kapabel eller så är den inte det. Det är inte jag man nog att avgöra med den knapphändiga information som till buds här. Men du verkar kunna det Trötter. Eller har du förutfattade meningar, eller info ingen annan blivit delgiven på forat?
Om man läser innantill i tråden och tittar på vad GRANNE har skrivit i tidigare trådar/ämnen, då kan man dra slutsatser om hur det står till i denna förenings administrativa förvaltning=styrelse.
http://hotpot.se/php/vb/search.php?searchid=141453

Att det fungerar bristfälligt i föreningars administration är ju omdebatterat i detta forum och är enligt mig inte speciellt unikt. Så att jag förtydligar eller ger min syn på inläggen i detta forum gör inte att jag är mer insatt en någon annan. Min natur och mitt sätt att tänka, ger mig inte mycket utrymme för förutfattade meningar, jag brukar utgå i från kända fakta och vetenskap. Har jag inte kunskapen då försöker jag skaffa relevant information och värdera denna på ett källkritiskt sätt, jag lyckas inte alltid och då kan det bli fel.

Att med automatik tillsätta viceordförande som ordinarie ordförande är enligt mig genomförbart om ledamöterna enas om detta. Är det enbart något enstaka tillfälle där inte ordinarie ordförande kan medverka, då kan ju viceordförande träda in med ordinarie ordförandes medgivande. Och detta är min syn på hur det kan fungera.
Gammal 2011-03-24, 07:24
Yotta-medlem

Standard

En styrelse som får göra om allt varje möte är inte kapabel.
Det finns förhastade slutsatser också.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 07:57
Grannes avatar
Granne Granne är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Nu är det så att denna styrelse gör många fel, men äntligen försöker dom (måste säga vi) rätta till och göra rätt när jag påtalar felen. Jag har till och med fått igenom en stadge utbildning.
Jag får visserligen slåss för att de ska inse sina misstag, men samtidigt inser jag att människan är felbar.
Det är ju inte sämre skick på styrelsen än att man kan välja om på ordinarie stämma.
Efter 12 april kommer säkert fler frågor.

Senast redigerad av Granne: 2011-03-24 klockan 08:48.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 08:41
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Moderaten Visa inlägg
Det är ju bra att GRANNE går ut och skriver datumet för extra stämman här på forumet innan medlemmarna ens blivit kallade!
För det första,
Vad spelar det för roll, om du inte vet vem jag är så kan du ju inte veta vilken förening det gäller
För det andra
Beslutet är klubbat så då kan jag offentliggöra det.
för det tredje
Du är trevligare om du ringer på min dörr istället för att kommentera här.
och kanske vill hjälpa till att få styrelsen och mig att lära oss styrelse arbetet.
så slipper jag dra lasset själv

Om sekreteraren i föreningen någon gång kunde lämna protokoll och kallelser i TID, kanske sådant här inte skulle hända.
Men genomgående så har hon ALDRIG lämnat information i tid.
och vad beträffar om DEN 12.E APRIL DÅ VI HAR EXTRASTÄMMA och det är JÄTTE viktigt att valberedningen får information om det, men det är inte heller gjort på rätt vis.
Så käre MODERATEN du är välkommen till 12F jag bjuder på kaffe och kaka så vi kan samtala under trevliga former, Vi behöver all hjälp vi kan få från er medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 09:44
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Ett steg i rätt riktning är när man inser sina brister, när man i samma stund analyserar sina begångna fel och försöker ställa till rätta. DÅ har man kommit en liten bit på vägen.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Granne Visa inlägg
Nu är det så att denna styrelse gör många fel, men äntligen försöker dom rätta till och göra rätt när jag påtalar felen. Jag har till och med fått igenom en stadge utbildning.
Citat:
Utbildning är bra, men om man ska utbilda alla som rullar i genom en brf's styrelse, ja då kan man ha stora kostnader att handskas med. Mitt förslag i styrelsens arbete är att skaffa rutiner. Exempel på tillvägagångssätt i styrelsens beslutskedja.
  1. Frågor/förslag/idéer i styrelsen. Man kan se detta som att när frågan väcks det är då arbetet börjar för ledamöterna inom styrelsen. Vissa frågor är enkla som att förankra löpande fakturor som för energi, fastighetsskötsel mm. Svåra frågor brukar vara större ombyggnation, enskilda medlems frågor mm. Fråga/förslag/idéen kan komma från medlem, ledamot, utomstående, entreprenör mm.
  2. Frågan/förslaget/idéen diskuteras inom styrelsen och dokumenteras som fråga/förslag/idé. Detta kan benämnas som att styrelsen börjar behandla frågan.
  3. Styrelsens ledamöter granskar frågan/förslaget/idéen, detta gäller alla ledamöter. Om det finns personer inom styrelsen som inte vill eller har förmåga att granska fakta och sätta sig in i frågor, då har inte dessa i styrelsen att göra enligt min mening.
  4. Det gäller att alla frågor granskats och förankrats inom styrelsen innan beslut. Styrelsen skall även kontrollerat att beslutet inte strider mot stadga och lag
  5. När man inom styrelsen bedömer att man har information som anses som relevant, då ska styrelsen anta frågan/förslaget/idéen eller förkasta den. Detta är den svåra biten om man inom styrelsen inte kan finna enighet eller att någon eller några känner osäkerhet. Då har man möjlighet att votera inom styrelsen för att kunna komma fram till ett beslut. Styrelsen kan även vända sig till medlemmarna för att förankra beslutet på en bredare nivå.
Jag får visserligen slåss för att de ska inse sina misstag, men samtidigt inser jag att människan är felbar.
Citat:
Alla gör fel. Lagarna gör ingen värdering i om man gör fel, på följd vid juridisk prövning ska inte ta hänsyn till detta.
Det som är värre är väl att styrelsen är demokratiskt vald, och nu ska vi ha en stämma där styrelsen skall avsättas.
Citat:
Det är detta som är demokrati och enligt mig är demokrati oftast bra, det är inte alltid säkert att de andra alternativet är bättre. Men om man är desperat då gör man vad som krävs för att få till en förändring.
Citat:
Att sitta i styrelsen är enligt mig ingen tävling om popularitet, utan en administrativ uppgift som styrs av stadga och lag. Alla kan inte gilla alla.
Det är ju inte sämre skick på styrelsen än att man kan välja om på ordinarie stämma.
Citat:
Att ifrågasätt styrelsens mandat är varje medlems rättighet om en minoritet av medlemmarna driver denna fråga, då är det bara att gilla läget och svälja sin stolthet
Men var lugn, mer information kommer efter 12 april och säkert fler frågor.
Jag tror att de största orsakerna till konflikter i föreningar mellan styrelse och medlemmar. Information av låg kvalité, att inte vara lyhörd, och bristande kompetens och dåligt förankrade beslut.

Styrelsens bästa och enda verktyg i sitt arbete är stadgan, bostadsrättslagen, föreningslagen, årsredovisningslagen, "revisorn", hyreslagen, brottsbalken, läs och skriv förmåga, papper och penna. Att inte använda verktygen kan ge problem, så mitt förslag är att alla dessa verktyg ingår i alla ledamöters verktygslåda och att det åläggs ledamöterna att använda dessa.

Senast redigerad av Admin: 2011-03-26 klockan 13:33.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 09:54
Yotta-medlem

Standard

"xxx", "xxx"

Ovanstående är två citat Trötter, som jag inte kan finna i tråden. Du måste ha extra info från någon annanstans.

Senast redigerad av totiki: 2011-03-24 klockan 16:46.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 12:08
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Jag tror vår gode Granne sedermera strök det ur sitt inlägg skrivet 07:57. Jag har ett bestämt minne av att ha läst det innan Trötter citerade det.

Något som jag inte förstår är följande meningar:
Citat:
Alla gör fel. Lagarna gör ingen värdering i om man gör fel, på följd vid juridisk prövning ska inte ta hänsyn till detta.
Trötter kanske kan förklara det lite tydligare.
Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 13:48
Trötters avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag tror vår gode Granne sedermera strök det ur sitt inlägg skrivet 07:57. Jag har ett bestämt minne av att ha läst det innan Trötter citerade det.

Något som jag inte förstår är följande meningar:

Trötter kanske kan förklara det lite tydligare.
Jag medger att det är lite otydligt, så här kommer en liten förklaring på hur jag tänker.

Om man kör mot rött ljus och polisen uppmärksammar detta, då ska följden bli böter, körkortsindragning eller i värsta fall bedömas som vårdslöshet. Jag är övertygad om att en bortförklaring som, att det visste jag inte eller att jag hade bråttom gör att överträdelsen kan betecknas som förmildrande. Man kan givetvis neka och saken hamnar ärendet i domstol, och de flesta vet att domstolen sätter polismans ord som mer trovärdigt. Bedöms det som vårdslöhet hamnar man obönhörligen i domstol.

Så till brf och styrelsens juridiska ansvar kopplat till beslut som fattas och genomförs inom styrelsen.
Om det inom styrelsen fattas beslut som strider mot stadga eller lag och det blir föremål för en juridisk prövning/process. Då kommer detta att granskas med utgångs punkt av beslutets art och påverkan på föreningen. Vilken information och kompetens styrelsen har vid beslutsgenomförandet är av mindre betydelse, påföljden är inte kopplad till underlaget för beslutet utan bygger helt på hur beslutet strider mot författning. Det finns angivet i föreningslagen att alla ledamöter skall ha relevant information om alla beslut som behandlas och genomförs. Så att skylla på att man inte visste, ger således inget förmildrande eller amnesti för överträdelser.

Snipp snapp så va sagan slut
Gammal 2011-03-24, 13:57
Grannes avatar
Peta-medlem

Standard

Jag håller med dig, det finns inga förmildrande omständigheter, men ibland måste man inse att vi bara är vanliga människor som ska underlätta skötseln av föreningen.
Då måste man kanske ge liiiite utrymme för att kunna göra om och göra rätt.
Men jag tror att du har samma inställning som jag ändå, Gör man rätt med rätt kunskap så går man oxå fri från åtal (kort fattat)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
10 % kallar till extra stämma Patrikrosen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-11-12 01:21
Styrelsebeslut om extra stämma innan styrelsen är vald bossan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2010-05-12 12:42
Avsätta styrelsemedlemmar, extra stämma Mazchi Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-03-04 14:55
Extra stämma berndt skåne Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-01-09 11:54
När måste styrelsen kalla till extra stämma? lee Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2008-03-31 20:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare