Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-20, 18:58
Minkowski Minkowski är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Klander av stämmobeslut

Jag har dåliga erfarenheter av att klandra stämmobeslut
För några år sedan lämnade jag in klander till Tingsrätten och ärendet avgjordes "på handlingarna" . Det betyder att man får ingen möjlighet till muntlig förhandling.
TR begärde vittnesbevis. Men då skulle jag behövt se på röstlängden (närvarolistan på lokalstämman) och Styrelsen dolde det från mig med motivering att de redan har visat det en gång och de tänker inte visa det en gång till. Min tanke var att kontakta folk som deltog i stämman för att de ska styrka mina påståenden för TR. Men jag kände inte deras namn utan att se på röstlängden.
I brist på vittnesbevis avgjorde TR till BRF fördel och jag fick en nota på 18000 kr. Skulle jag inte betala det i tid så hotade advokaten med att förverka bostaden !

Jag tyckte att 18 000 kr var ett oskäligt arvode för advokaten. Han hade ju bara skrivit ett enda brev till TR och skrev inte hur lång tid han lagt ner på ärendet. Men TR tyckte inte det var oskäligt. Så jag hade inget annat val än betala.
Vidare visar denna historia att klander av stämman är i praktiken omöjlig. Det finns några sådana fall hos TR men ingen har någonsin vunnit mot en Styrelse i BRF.
Jag funderar idag på att dra ärendet inför JO, att det var oskäliga arvoden, dåligt motiverade. Kan jag få en kommentar ?

Senast redigerad av Minkowski: 2011-05-20 klockan 22:40.
Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 19:24
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Advokatsamfundet kanske ?
Jag såg för länge sedan ett fall där en advokat tilldelades en erinran pga för högt uttaget arvode.
Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 15:36
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Minkowski Visa inlägg
TR begärde vittnesbevis. Men då skulle jag behövt se på röstlängden (närvarolistan på lokalstämman) och Styrelsen dolde det från mig med motivering att de redan har visat det en gång och de tänker inte visa det en gång till.
Eftersom det verkar vara försent denna gång så kan du till nästa gång begära ut protokollet från Stämman, där skall röstlängden ligga med som bilaga (om det inte fuskas med detta också).
Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 14:40
Zetta-medlem

Standard

Jag gör så alltid. Det går inte att få kopia. Det de kan gå med på är att jag får titta en gång (inte två gånger) där på BRF kontoret. Och då sitter två Styrelseledamöter med mig och övervakar mig. Om jag då inte skulle komma på avtalat tid, då är det kört för alltid. Jag får inte se på kopian heller.
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 09:16
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Hänvisa till 7 kap. §10 i lagen om ekonomiska föreningar

Citat:
10 § Föreningsstämman öppnas av styrelsens ordförande eller av den som styrelsen har utsett. Ordförande vid föreningsstämma utses av stämman. I stadgarna kan dock bestämmas vem som skall öppna föreningsstämman och vara ordförande vid stämman.
Stämmans ordförande skall, om det behövs, upprätta en förteckning över när- varande medlemmar, ombud och biträden (röstlängd). Uppgift om medlemmarnas rösträtt skall lämnas i röstlängden, om det förekommer olika rösträtt bland medlemmarna. Sedan röstlängden har godkänts av stämman, skall den tillämpas till dess att stämman beslutar om ändring. Uppskjuts stämman till en senare dag än nästföljande vardag, skall en ny röstlängd upprättas om det behövs.
Ordföranden skall sörja för att det förs protokoll vid stämman. I fråga om protokollets innehåll gäller
1. att röstlängden skall tas in i eller fogas som bilaga till protokollet,
2. att stämmans beslut skall föras in i protokollet, samt
3. om röstning har skett, att resultatet skall anges i protokollet.

Protokollet skall undertecknas av ordföranden och minst en justeringsman som utses av stämman. Senast tre veckor efter stämman skall det justerade proto- kollet hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna och innehavarna av förlagsandelar. Protokollen skall förvaras på betryggande sätt.
Protokoll samt bilagor skall finnas tillgängliga för medlemmarna senast tre veckor efter utförd stämma.
Finns ingen begränsning om hur många gånger du kan få tillgång till protokollet. Finns inte heller något i lagtexten som begränsar din tillgång till bilagor till protokollet, som bland annat röstlängden är.
Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 15:51
Zetta-medlem

Standard

Visst känner jag till detta, men Styrelsen tillämpar bestämmelserna som det passar dem och vad har jag att sätta emot ? det som står på pränt och det sätt som de tillämpas och tolkas är olika saker. Lagarna är inte enkla att förstå sig på och ofta finns inga sanktioner. Det är så med alla lagar: det är inte du som tolkar dem utan de som tillämpar lagarna dvs maktvaharna.
Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 13:56
Zetta-medlem

Standard

TR anser att klander av stämman är ej FT mål vilket innebär att den som klandrar riskerar att förlora en massa pengar (obegränsad). I praktiken innebär det att ingen vågar klandra stämman och det finns också mycket få rättsfall; jag skulle vilja se en lista på rättsfall publicerad här på detta Forum.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Klander av stämma Snuffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2010-08-03 20:39
Klander av beslut på stämma bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:54
Klander av HSB Malmös årsstämma pga olikabehandling Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2009-01-03 06:48
Hur HSB och HSB Malmö ser på klander och demokrati Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-09-14 16:21
Ingen öppenhet om klander ! Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-03-19 16:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare