Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-12, 17:27
Hallmat Hallmat är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Oct 2009
Standard Lokal i brf - vad gäller?

Detta är lite av en fortsättning på denna tråd: Frågor om lokal i Brf. Frågeställningen är dock lite annorlunda så jag skapar en ny tråd.

Vi har två lokaler i huset som inte ägs av föreningen utan av en privatperson. Nu vill denne sälja en av lokalerna och vill helst göra det som bostad. Vi i föreningen har ingenting emot att göra om lokalen till bostad och nu har processen för att göra detta satts igång.

Lokalägaren har tagit kontakt med stadsbyggnadskontoret hos kommunen och får där veta att lokalen är hos dem inte registrerad som lokal. Det är lägenhet för bostadsändamål, enligt kommunen, och det är alltså fritt fram att sälja lokalen som bostad.

Nu är det dock så att föreningen har i alla år fastighetsdeklarerat för åtta lägenheter och två lokaler. Lokalerna är alltså listade som just lokaler hos skatteverket och i den ekonomiska plan som finns (från 1944) finns samma uppdelning. Däremot står det ingenstans att det uttryckligen är "förbjudet" att nyttja lokalerna som bostad. Det enda som interiört skiljer dessa två lokaler från bostad är att det saknas dusch.

Men det intressanta är kanske detta med skatteverket. Vad är det som styr här - det som kommunen säger eller det som står i papperen från skattmasen? Jag är inte särskilt hemma på fastighetsdeklarationer men jag gissar att det inte bara är att ringa skatteverket och be dem registrera om lokalerna till lägenheter. Kan det till och med vara så att vi kan åka på en rejäl skattesmäll här då vi kanske har deklarerat "fel" under alla år?

Jag ska ringa kommunen nästa vecka och fråga vidare men tänkte kolla hos alla kunniga här om någon vet vad som egentligen gäller.

Om lokalerna har använts som bostad vid något tillfälle under alla år är omöjligt att svara på. Men jag hittar inget tecken på det när jag grävt i gamla papper.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-30 klockan 13:18.
Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 09:56
Peta-medlem

Standard

Jag svarar på mitt eget inlägg.

Kommunen ändrade sig - lokalerna är lokaler och ingenting annat. Nu har en ny fråga uppstått som jag hoppas att någon här kanske vet något om.

Den lokal som ska säljas ska nu göras om till lägenhet. Enligt kommunen är det nybyggnadsregler som gäller när lokal ska göras om till lägenhet och det betyder en ganska omfattande ombyggnad.

Lokalägaren vill sälja lokalen som lokal men att en köpare förbinder sig att göra om lokalen till lägenhet. Men är detta verkligen juridiskt korrekt? Kan man sälja en lokal med kravet att den som köper måste göra om denna till en lägenhet?
Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 12:15
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Nja, egentligen inte. Ifall den nye ägaren inte får bygglov är det ju inte möjligt. Beroende på hur avtalet ser ut skulle kanske köpet gå tillbaka. Nu är exempelvis Sthlms kommun rätt frikostiga med dessa bygglov, men man vet ju aldrig. Det kan ju finnas hinder.

Det enda rätta är att sälja med ett bygglov för ändring av lokal till lgh. Det höjer dessutom kvm priset.
Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 12:40
Peta-medlem

Standard

Bygglov är inget problem. Vi har haft kontakt med kommunen och fått det beskrivet för oss vad som behöver göras rent byggmässigt för att lokalen ska kunna användas som bostad.

Bygglov är alltså en ren formalitet. Men lokalägaren vill sälja som lokal och att en ny ägare då får bygga om efter eget huvud, få sin dusch etc. som han/hon vill etc.

Föreningen har ingenting emot detta. Frågan är bara hur man juridiskt förbinder en ny ägare till att göra om lokalen till lägenhet. Visst, ägaren får ett bygglov med "på köpet" men vad händer om denne struntar i att bygga om och väljer att bo i lokalen?

Blir det juridiskt bindande om det anges i köpekontraktet att en ny ägare ska utnyttja bygglovet och göra om lokalen till lägenhet?
Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 00:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Bygglov innebär ju egentligen bara att man fått en rätt, men inte
en skyldighet att bygga enligt bygglovet. Därför har jag svårt att
tänka mig att föreningen kan ålägga köparen av bostadsrättslokalen
att utföra en ombyggnad enligt bygglovet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Betalningsanmärkning - vad gäller för att godkännas som medlem i brf? netaave Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 14 2010-06-02 13:42
Frågor om lokal i brf Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 20 2009-11-20 00:59
Inreda brf lokal till bostad. Bygglov Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 19:05
Upphandling lån i Riksbyggen-brf, vad gäller? fabfah1 Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 16 2008-12-17 19:40
Lokal - ej permanentboende Damodred Bostadsrättsforum 3 2008-05-06 10:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare