|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
![]() Frågor som diskuterats mycket i forumet är vem som ansvarar för "gränsfallen" i en bostadsrätt. T.ex. lägenhetens ytterdörr, fönster, etc.
Lagen är luddig och stadgarna tillför som regel inte mycket. Nu har i alla fall hovrätten tagit ett beslut om föreningens rätt att påtvinga bostadsrättshavaren en ny ytterdörr. Hyresnämnden gav inte medlemmen rätt, men det gjorde hovrätten. Tidningen borätt skriver (2010-08-09) följande om ansvaret för bostadsrättens ytterdörr: Citat:
Jag har inte hunnit läsa detta rättsfall själv, men en viktig parameter är vem som betalar för detta. Dvs gör hovrätten skillnad på om det är föreningen som bekostar dörren och om det är lägenhetsinnehavaren som påtvingas en kostnad? Jag vet att många föreningar tidigare gjort det som nu hovrätten av okänd anledning tagit beslut om att föreningen inte får göra. HSB skriver bl a följande om vem som egentligen ansvarar för lägenheternas ytterdörrar och om det är tillåtet för föreningen att vid behov byta ut samtliga dörrar, exempelvis till säkerhetsdörrar; Citat:
Byte till säkerhetsdörrar i brf
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2012-06-05 klockan 23:54. |
|
|||
|
|||
![]() Det hela är märkligt för det referat av domen som jag läst ger helt motsatt intryck av utgången i fallet.
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Oj, ja det var ju verkligen olika bud om vad domen egentligen blev i denna fråga.
Vem ska man tro på? Har ditt referat av domen kommit från en trovärdig källa? Mitt citat; Citat:
Citat:
Jag tolkar det lite som att domstolen kanske inte ens tog något beslut om vad som var rätt eller fel, utan att hovrätten bara tog beslut på vad hyresnämnden kan besluta? Det blir svårt att reda ut vad domstolen egentligen beslutade utan att ha hela domslutet. Tillägg: Jag ser nu att Clabbes citat stöds av andra; Citat:
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
|||
|
|||
![]() Det var från Norstedts juridik (online-tjänst) som jag citerade.
Min tolkning är att hovrätten bara tar ställning till vad hyresnämnden kan besluta om. Denna fråga hamnar enligt hovrätten utanför vad hyresnämnden kan besluta om. |
|
||||
|
||||
![]() Ja, jag har nu läst domslutet.
Som jag ser det har både Norstedts och Borätt fel... men kanske Norstedts ändå har mest rätt, dvs föreningen kan mycket väl påtvinga bostadsrättshavaren en ny ytterdörr... varvid föreningen helt övertar underhållsansvaret för hela dörren! Det togs inget beslut i rätten om en bostadsrättshavare kan tvingas byta sin ytterdörr eller ej. Men jag ska läsa domen mer noga när jag kommer hem.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
|
||||
|
||||
![]() Så här står det i domen för denna Riksbyggen-brf (Svea Hovrätt, Stockholm, 2010-06-22, Mål nr ÖH 3580-09);
Citat:
![]() Varför kan domstolarna inte skriva ordentligt så man begriper vad de syftar på? Det är illa nog att man hela tiden måste tolka stadgar, lagar och förarbeten. Man ska inte även behöva tolka domslut! Här följer det beslut i hyresnämnden som sedan överklagades till hovrätten enligt ovan. Citat:
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2010-08-24 klockan 09:53. |
|
|||
|
|||
![]() Jag håller verkligen med om att det är svårt att läsa och tolka hovrättens beslut och den aktuella lagparagrafen. Men jag har uppfattat det så här:
En styrelse eller en stämma får inte ge sig in i bostadsrätten och tvinga fram en förändring eller ombyggnad mot dennes vilja, om det inte finns en väldigt bra anledning. En stämma kan t ex inte besluta att byta ut alla garderober, eller tapetsera om alla lägenheter, mot enskilda innehavares vilja. Eller för den delen byta ytterdörr (som rättsfallet handlade om), för den tillhör också lägenheten och innehavarens ansvar. Det måste finnas en verklig fysisk anledning. Tex att en hiss ska installeras som inkräktar på lägenheten, eller ett stambyte där nya schakt måste byggas. Finns det inte en sådan ordentlig anledning, som inbegriper en fysisk ombyggnad, så har inehavaren vetorätt. Det var också så tidningen Borätt tolkade domen. Men nu har jag noterat att nättidningen har plockat bort sitt inslag om detta! Kanske vill de förtydliga sin tolkning, eller är det kanske mer komplicerat än så....? ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Jag mailade tidningen Borätt igår och frågade om de hade några kommentarer till att de hade en annan rubrik.
Jag har inte fått nåt svar och nu är artikeln som sagt borttagen från nätet. Jag mailade igen idag efter att artikeln togs bort till dem. Tillägg: jag har nu fått ett svar från tidningen. Senast redigerad av clabbe: 2010-08-27 klockan 08:36. |
|
|||
|
|||
![]() Jag har nu fått ett svar från tidningen. De skriver: "Vi valde att avpublicera artikeln eftersom vi inte känner oss säkra på formuleringen i rubriken."
|
|
||||
|
||||
![]() En dementi hade varit bättre.
Undrar om artikeln gick ut i tidningens pappersversion, och hur de isåfall "avpublicerar" artikeln där. Borättexperten, jag tror inte du kan tolka domen på det sätt du gör. Hovrätten tog inget beslut i sakfrågan utan det handlar bara om hyresnämnden hade befogenhet att ta ett beslut i frågan. Dvs det finns ingen dom på om föreningen har rätt att byta ut en medlems ytterdörr mot medlemmens vilja och vad som i så fall krävs för detta (avseende underhållsansvar och vem som måste betala, hur). Därmed har även Norstedts Juridik fel i sin artikel. Men om själva sakfrågan skulle tas upp i domstol vill jag tro att domstolen skulle komma fram till att föreningen har denna rätt. Däremot är det oklart om föreningen skulle ha denna rätt om inte föreningen övertar underhållsansvaret för hela dörren. Jag tror inte heller föreningen skulle kunna byta ut lägenheternas dörrar om inte föreningen står för kostnaderna i kombination med skälig kompensation till dem som själva bytt ut sina dörrar, enligt likhetsprincipen.
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Försäljning av ytterdörr i brf? | Hallmat | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 2 | 2011-08-08 13:02 |
Ansvar som styrelsemedlem i brf | resurs | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2010-05-03 20:19 |
Inbrott - Vem bekostar ytterdörr i brf? | peridem | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2010-01-15 09:23 |
Ansvar. | totiki | Bostadsrättsforum | 0 | 2009-10-14 11:54 |
Byte av antik brevlåda i ytterdörr i brf | Kjeller | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 16 | 2009-05-31 08:38 |