Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-14, 16:51
robin robin är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard Hur åtgärda dålig demokrati i brf?

Jag har bott några år i en HSB-förening i Sthlmsorådet och har tidigare ingått i styrelsen. Föreningen lider under stora lån, höga avgifter och låga utropspriser.

Styrelsen lämnar åtskilligt i övrigt att önska och består av några tongivande personer (som gärna tillskansar sig speciella förmåner) samt ett antal ointresserade eller okunniga figurer (av vilka flera sitter kvar år efter år, mest på grund av arvodet) samt en av de förr mest omskrivna HSB-pamparna.

Valberedningen arbetar inte alls; inte förrän man sitter på årsmötet rabblar en anonym figur upp förslag till styrelse och blir poster vakanta uppstår en närmast kuppartad situation när folk väljs in under mötet. Har man suttit i styrelsen vet man att (a) valberedningen utgår alltid från styrelsens egna önskemål om sammansättning och att (b) de som väljs in på årsmötet har haft direktkontakt med styrelsen, inte valberedningen. Det var t ex så som jag invaldes.

Årsmötet består av ca 12% av medlemmarna, i huvudsak de närmast sörjande till styrelsen. De övriga är föreningens äldre som verkar se det som en plikt att gå på årsmötet men som sällan yttrar sig när de är där.

Nu är det så att jag genom mitt arbete faktiskt upplever betydligt bättre demokratiska strukturer än vad denna brf har att erbjuda. I själva verket påminner brf:en inte så litet om ljusskygga studentföreningar som man kom i kontakt med under studietiden.

Hur skall man gå tillväga för att få till stånd en bättre demokratisk situation?
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 19:47
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Hur inför man demokrati i en bostadsrättsförening

Citat:
Ursprungligen skrivet av robin Visa inlägg
Hur skall man gå tillväga för att få till stånd en bättre demokratisk situation?
Ja den som visste svaret på detta...
Ett problem helt i klass med Israel-Palestina-frågan.
Det finns inget enkelt svar på detta. En stor del av inläggen i forumet går ut på att försöka lösa detta problem och hitta olika infallsvinklar till en demokratisering av föreningen.

Steg 1 är nog att engagera sig i detta forum för att diskutera fram olika metoder.

Sedan finns det två tillfällen när ej förtroendevalda medlemmar har möjlighet att påverka.
1. En gång om året på stämman / motioner.
2. Utanför stämman genom att diskutera med sina grannar.

En styrelse brukar ha ca 5 % av medlemmarnas stöd, dvs 5 % som stöttar styrelsen i alla lägen, men som i övrigt inte tillför något för föreningen. Kan man samla ihop fler medlemmar än vad styrelsen har som sitt närmaste stöd bakom sig så kan man få saker att hända.

Utöver detta gäller att försöka påverka regering, riksdag, politiker o. dyl. att ändra lagar för att på detta sätt försöka tvinga fram någon liten form av demokrati.

Det handlar om att försöka få medlemmarna att förstå vilka olika problem som förekommer i föreningen.
90-99 % av medlemmarna i en brf är helt ointresserade i mer än en eller ett par olika specifika frågor (typ städning) i föreningen.
Man måste alltså försöka få ut ett budskap om vad som behöver blir bättre och vad medlemmarna kan tjäna på detta, ekonomiskt och på alla andra olika sätt.

Motioner är en de enklaste & minst tidskrävande metoderna för att påverka sin brf.
Dock närmast omöjligt att få någon effekt utav enbart detta.

Jag har många motioner som kan användas som mallar för alla.
Med lite justeringar kan de flesta av dessa motioner passa in i de flesta brf:ar.

Ex; Motioner 2010-2011
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-07-14 klockan 21:39.
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 21:18
Medlem

Standard Tack

för snabbt svar!

Motionera har jag flera gånger haft i tankanna. Detta förekommer idag inte i min brf och informa om motionsdeadline står aldrig i kallelsen; man måste leta rätt på stadgarna. Styrelsen vill givetvis inte uppmuntra till sådant okynne!

Prata med grannarna har jag försökt med i åratal men folk är ju hopplösa i det här landet på att sticka huvudet i sanden! Faktiskt har det gått litet bättre med invandrare i föreningen men de är (ännu) en minoritet.

Det som hänt det senaste året börjar dock oroa mig när det framkommer att somliga styrelsemedlemmar försöker få vissa boende att sälja för att komma åt attraktiva lgh:er, använder säkerhetsutrymmen som privata förråd samt är jäviga i samband med avtalspatners utanför brf:en.
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 22:03
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av robin Visa inlägg

Det som hänt det senaste året börjar dock oroa mig när det framkommer att somliga styrelsemedlemmar försöker få vissa boende att sälja för att komma åt attraktiva lgh:er, använder säkerhetsutrymmen som privata förråd samt är jäviga i samband med avtalspatners utanför brf:en.
Om det är som du säger är detta åtalsbart, styrelsen skall alltid arbeta och föregå med gott exempel. Om det är så att någon i styrelsen utnyttjar sin post för att få fördelar gentemot andra i föreningen så kan du upplysa denna att det faktiskt är straffbart.

Lagen om ekonomisk förening 6 kap.
13 § Styrelsen eller annan ställföreträdare för föreningen får inte företa en rättshandling eller annan åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
En ställföreträdare får inte följa sådana föreskrifter av föreningsstämman eller annat föreningsorgan som inte är gällande därför att de står i strid med denna lag eller stadgarna.

Enligt 7 kap.
16 § Föreningsstämman får inte fatta beslut som är ägnade att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.

så får inte ens stämman besluta om sådana här saker.
Svara med citat
Gammal 2010-07-15, 13:15
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Den lätta vägen

Flyta till en hyresrätt eller egnahem.

Skämt och åsido. Som Admin skriver så är det inte lätt att påverka ointresserade medlemmar och få demokratin att fungera i en brf. Detta är speciellt utpräglat i HSB föreningar.

Att medlemmar inte engagerar sig i boendet som upptar en stor del av privat ekonomin är lite underligt, speciellt i formen br som har till ända mål att värna medlemmarnas ekonomiska intressen. Anledningen är förmodligen att många tror att de bor hos HSB och inte i en oberoende förening där medlemmarna har möjligheten att påverka sitt boende på många sätt. Att hitta en patentlösning på demokratiproblemen i brf är lika svårt att lösa som att få HSB att följa lagar och regler. Så din förening sitter i klistret.

Som många andra i detta forum, så förespråkar jag motioner och egna informations utskick till medlemmar i föreningen. Detta kan påverka medlemmar på kort och lång sikt. För att få medlemmar uppmärksamma på vad en förening har som huvudsaklig uppgift. Då är argumentet ekonomi och enbart ekonomi.
Svara med citat
Gammal 2010-07-15, 23:51
Medlem

Standard

Flytta bör man göra då och då!

Ehuru ny på detta forum känner jag redan av ett stort missnöje med HSB och dylika organistationer. Detta är förmodligen befogat (svensken har alltjämt en övertro på det goda i folkrörelse-Sverige trots att vi inte lever på 1950-talet längre). Betyder det att helt självständiga föreningar mer sällan har dessa demokratiproblem?

Jag skall förtydliga de tre punkterna som MikHo svarade gällande:

(1) Styrelsemedlemmar försöker få vissa boende att sälja för att komma åt attraktiva lgh:er. En granne var tvungen att vistas utomlands och försökte först sälja men fick för låga bud. Då ville han hyra ut i andra hand men styrelsen nekade tillstånd för den angivna perioden. En styrelseledamot spekulerade hela tiden på lgh:en och när grannen tvingades sälja sålde han till den som bjöd lägre för att inte gynna ledamoten som uppenbarligen motarbetat honom.

(2) använder säkerhetsutrymmen som privata förråd Handlar om samma ledamot som ovan. När jag satt i styrelsen kom denne (då ej i styrelsen) med förfrågan om att kunna disponera ett säkerhetsutrymme. Hela styrelsen fnös åt begäran. För ett tag sedan kom jag på ledamoten med att använda detta utrymme. Styrelsen i sin nuvarande uppsättning kan ha givit tillstånd eller också har ledamoten bara utnyttjat sin tillgång till masternycklar.

(3) jäviga i samband med avtalspatners utanför brf:en. En annan, tongivande, ledamot har ett förhållande - helt öppet - med en av delägarna i firma med många uppdrag åt brf:en. Avtalet löper tillsvidare. Det är en bra firma men frågan är om brf:en som helhet tjänar på denna "allians"?

Vad är bäst att göra ang dessa punkter?

Ang (1) och (2) borde personen avlägsnas ur styrelsen, men hur? Att kontakta styrelsen (eller HSB) verkar kontraproduktivt.

Ang enbart (2) skulle jag kunna tänka mig att motionera mot utlämnandet av masternycklar till varenda i styrelsen.

Ang (3) så är det mest ett utslag av styrelsens festande med vissa utvalda personer. Men detta kanske förekommer i alla brf:ar? Vad gäller jävet så är det ett sk delikatessjäv än så länge men jag bevakar ifall ledamoten får ett uppdrag i firman.
Svara med citat
Gammal 2010-07-16, 11:24
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard HSb och demokrati

När det gäller demokratiska spelregler i samhället, så finns det flera kontrollfunktioner som övervakar dessa. T.ex. press, domstolar och andra myndigheter. För att dölja demokratiska misstag finns det t.ex. censur, hemligstämpling och destruktion av allt som kan kopplas till händelser relaterade till demokratiproblem.

Att använda sekretess inom företag är allmänt vedertaget, anledningen är ju självklart att inte ge konkurrenter marknadsfördelar. Att man inom brf nyttjar dessa principer som sekretess och hemlighetsmakeri kan förmodligen härledas till att ledamöter i många styrelser är helt oförstående om vad som händer i föreningen när t.ex. aktören HSB är inblandad. HSB uppger sig vara en medlems ägd kooperation som arbetar för att förvalta medlemmarnas boende. Tittar man nu på HSB riksförbunds stadga vad gäller ändamål där det står att läsa.

Det finns inte en enda stavelse om demokrati, medbestämmande eller insyn i HSB:s stadga . HSB är en odemokratisk, ljusskygg och oföränderlig verksamhet som enligt min mening inte har något berättigande.

Ju mer vatten som rinner under broarna desto närmare kommer HSB vägs ände. Ser man till den ålders struktur som prisar HSB så är dessa på tillbakagång "ut döende". Inget lever för evigt alla skall vi dör en dag.
Citat:
  • att verka för bostadskooperationens utveckling i Sverige och internationellt,
    Citat:
    HSB står inte för utveckling. Utveckling är att förbättra, förändra eller skapa något nytt som förhoppningsvis förbättrar tillvaron. HSB har inte utvecklat något positivt under lång tid enligt min mening
  • att bevaka och påverka bostadspolitiken,
    Citat:
    Min åsikt om denna punkt är att HSB inte har någon intention att lobba för att förändra BRL så att BRF jämställs med vanliga konsumenter. HSB är sig skälv närmast och lobbar för att säkerställa sin egen överlevnad som kollos på marknaden
  • att främja produktion och förvaltning av goda bostäder,
    Citat:
    Titta hur det gick i Malmö med skruven i hamnen
  • att i all verksamhet värna miljön genom att verka för en långsiktigt hållbar utveckling,
    Citat:
    Skit prat. En klyscha som alla näringsidkare och politiker använder för att samla poäng
  • att biträda medlemmarna i förvaltnings- och organisationsfrågor,
    Citat:
    Detta är för att skaffa kontroll över kossan som sprutar pengar. Vilken näringsidkare som helst fattar att detta leder till dålig kontroll och kostnader
  • att verka för ökat bosparande och att villkoren förbättras,
    Citat:
    Bank verksamhet är alltid lukrativ, alla andra har bättre vilkor
  • att bedriva för HSB gemensam marknadsföring för kooperativt boende,
    Citat:
    Marknadsföring ??? Man kan alltid undrar vad HSB menar med kooperativt boende. Min reflektion, på 60 & 70 talet funka detta koncept ihop med mediciner som LSD, röka och andra substanser. Att benämna en BRF som ett kooperativ är enligt mig en skymf, föreningens enda syfte är att förvalta en fastighet med medlemmarnas ekonomiska intressen som agenda
  • att utveckla god boendemiljö med väl fungerande boendeservice,
    Citat:
    Miljön som vi lever i har vi och våra förfäder skapat gemensamt. Firman HSB har inte skapat miljön eller påverkat den. det är möjligt att HSB tjänar pengar på miljön. När HSB nämner service så är det bra att man lägger ribban på en lågnivå och anger väl fungerande boende service. Om det vore ett seriöst företag som upprätta något liknande, där det då skulle vara nämnt med orden marknadsledande eller bästa.
  • att verka för och bedriva studie-, utbildnings- och fritidsverksamhet inom HSB,
    Citat:
    HSB bör omvärdera denna punkt i stadgan eller helt sluta bedriva. Jag vet inte om det inom HSB finns grava läs och skrivproblem. Min erfarenhet vad gäller personalen inom HSB, så har inte dessa förmågan att läsa de lagar som styr BRF, dessa individer svara inte på brev eller mail som förmedlas. Skriftliga svar brukar bestå i hot eller rena juridiska felaktigheter.

Den utbildning som kan förknippas med boendeformen BR, relateras till lite juridik och fastighetsförvaltning, Juridiken omfattar föreningslagen (1987:667) ca 49 A4 sidor,Bostadsrättslag (1991:614) ca 30 A4 sidor Bokföringslag (1999:1078) ca 15 A4 sidor. Litteratur som kan knytas till förvaltningen finns hos SVENSK BYGGTJÄNST till ett sammanlagt värde av ca 11 500 kr. http://www.byggtjanst.se/product/pro...ectionid=13150
  • att äga och förvalta aktier samt andelar i ekonomiska föreningar och bolag,
    Citat:
    Alla bolag som finns inom HSB har som ända mål att skinna medlemsförningar och deras medlemmar på pengar. HSB som förening bör inte äga, förvalta eller samarbeta med något som kan förknippas med ett ekonomiskt särintresse inom verksamheter som är förknippade med formen BR
  • att äga och förvalta fast egendom och tomträtt,
    Citat:
    Detta med att äga fast egendom bör vara exklusivt för de enskilda BRF:arna som är medlemmar i föreningen HSB. Jag anser att medlemmarnas pengar bara skall användas för att göra boendeformen BR mer juridiskt säkert för den enskilda medlemmen
  • att i samverkan med medlemmarna verka för en ändamålsenlig föreningsstruktur inom HSB,
    Citat:
    Existerar inte i HSB värd, rörig förening mer pengar till HSB, bra skött förening inga pengar till HSB
  • att samordna revisionen inom HSB,
    Citat:
    Rena KGB metoder, att en verksamhet som HSB som har till ändamål att tjäna pengar på brf också indirekt sköter revision genom marionettföretaget Bo revision ger kalla kårar
  • att ekonomiskt stödja medlem, samt
    Citat:
    Skitsnack, HSB plockar pengar av medlemmarna längst ner och sprider dessa uppåt i organisationen
  • att bedriva annan med dessa ändamål sammanhängande verksamhet.
    Citat:
    Subjektivt kan vara vad som helst, som kränga skor, cyklar, hästar eller vad man nu kan tänkas tjäna pengar på.
Svara med citat
Gammal 2017-07-03, 15:29
Phonta Phonta är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Jun 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
Om det är som du säger är detta åtalsbart, styrelsen skall alltid arbeta och föregå med gott exempel. Om det är så att någon i styrelsen utnyttjar sin post för att få fördelar gentemot andra i föreningen så kan du upplysa denna att det faktiskt är straffbart.

Lagen om ekonomisk förening 6 kap.
13 § Styrelsen eller annan ställföreträdare för föreningen får inte företa en rättshandling eller annan åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
En ställföreträdare får inte följa sådana föreskrifter av föreningsstämman eller annat föreningsorgan som inte är gällande därför att de står i strid med denna lag eller stadgarna.

Enligt 7 kap.
16 § Föreningsstämman får inte fatta beslut som är ägnade att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.

så får inte ens stämman besluta om sådana här saker.
Och då undrar jag vart man skall vända sig med detta, Domstol civilärende ,, detta är ett skämt , Svensk lag om Ekonomiska föreningar är tandlös ... Du få ingen hjälp någonstans ...
Svara med citat
Gammal 2017-07-04, 12:09
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Granskning Demokrati i brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av Phonta Visa inlägg
Och då undrar jag vart man skall vända sig med detta, Domstol civilärende ,, detta är ett skämt , Svensk lag om Ekonomiska föreningar är tandlös ... Du få ingen hjälp någonstans ...
phonta,
obs! du har inte fylld i din profil.
för övrig är det så att före anklagelser görs en undersökning av skada.

När skadan är verifierbar tar man ställning till.
- polisanmälan, bedrägeri, byggskada/ekonomisk skada t ex.
- stämning, brist eller missbruk i följande av regelverkets rutiner.
Det är viktigt att genom skriftväxling, motioner eller anmärkning i protokoll dokumentera avvikande mening.

Eftersom du är en del i en ekonomisk FÖRENING är det endast hård fakta som kan användas mot styrelsemedlemmar. Det håller inte att ensam klaga när hela affären har majoritetsbeslut som norm.
Givetvis finns det få som förstår hur en förening ska verka, men det är trots allt den direkta demokratin som gäller.
Har du försökt 10%-regeln om begäran om Extra stämma?

Är det bedrägeri är det polis som gäller och då är det en skyldighet att anmäla skulle jag vilja påstå.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dålig anpassning av regler för bostadsrättsföreningar kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2009-12-09 09:22
Dålig skött bostadsrättsförening skallman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-06-10 21:25
HSB Demokrati? Einar Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 25 2009-05-11 23:32
En dåres demokrati - Du är kontrollerad! Admin Bostadsrättsforum 7 2008-06-22 13:01
HSB,Demokrati-HSB,Distrikt stephan Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-03-23 10:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare