Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-27, 16:44
Law Law är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Rättelseanmodan - preskriberingstid

Innan ombildningen ägde rum har det funnits många problem mellan mig och tre andra i området, tjafs i tvättstugan som eskalerat till någonting helt sjukt och vidrigt...och bara blivit värre....och dessa tre sitter med i styrelsen. Ombildningen ägde rum under våren 2010, för precis fyra år sedan.

För varje ny styrelsemedlem som tillkommer så ställer de sig per automatik på styrelsens sida. Jag får ta emot alltifrån elaka blickar, falska anklagelser, otrevligt bemötande, utfrysning vad gäller aktiviteter och medlemsinformation, fick inte delta på stämman förra året eller året innan eftersom de råkade missa mig.

Det värsta jag varit med om har varit hemfridsbrott - men de var snabba med att gå därifrån röda i ansiktet och med darrande röst - jag klev precis in i porten och konfronterade dem, de hävdade att dörren stod på vid gavel och att de bara gick in för att kolla om någon var hemma och skulle vara schyssta genom att använda huvudnyckeln för att låsa, kontaktade polisen - som tyckte att jag skulle kontakta ett juridiskt ombud - helt sjukt! Kan nämna att detta även gjorts mot en annan medlem, samma skitsnack från styrelsen. Listan är ofantligt lång...blir bara ledsen när jag tänker på det. Har ordnat med nytt lås!

Jag traskade ner till styrelsekontoret nästa dag och blev så arg att jag exploderade, dags att sätta ner foten kände jag! Diskussion gick över till att de mobbade mig för att jag enligt dem är lågavlönad och sa att jag inte tillför föreningen någon nytta. Jag betalar min avgift i tid, och har en månadslön på 18 000 kr. Dem tycker inte att jag är av rätt kvalité och fel boenderepresentant för föreningen. Jag har efter det skickat rätt så många mejl under flera månader om hur de missköter sitt uppdrag och även mobbat tillbaka eftersom jag mått dåligt av alla händelser.

I mars fick jag en rättelseanmodan för störningar, blev helt förstörd när jag mottog två brev, en från kommunen och ett från en advokatfirma.

Ingenting förvånar mig med dessa vidriga dårar, problemet är att jag inte har något bevis om vad jag varit med om...eftersom de aldrig behagar att svara på mina mejl.

En väninna har bett mig att ta det lugnt och att inte ge dem mer makt! Dem har även fått massor av elaka mejl efter att jag mottog rättelseanmodan eftersom jag upplever detta vara ett vidrigt maktmissbruk från deras håll. Jag har starka funderingar på att flytta men vill inte att de ska vinna!

Nu känner jag mig rädd och orolig och har precis upphört med mejlen, men jag kokar av ilska.

Min fråga till er nu är om det finns en preskriberingstid på rättelseanmodan?
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 12:37
Faustisk för BoBra Faustisk för BoBra är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Law Visa inlägg
Innan ombildningen ägde rum har det funnits många problem mellan mig och tre andra i området, tjafs i tvättstugan som eskalerat till någonting helt sjukt och vidrigt...och bara blivit värre....och dessa tre sitter med i styrelsen. Ombildningen ägde rum under våren 2010, för precis fyra år sedan.
Vad gäller tjafset?

Citat:
För varje ny styrelsemedlem som tillkommer så ställer de sig per automatik på styrelsens sida. Jag får ta emot alltifrån elaka blickar, falska anklagelser, otrevligt bemötande, utfrysning vad gäller aktiviteter och medlemsinformation, fick inte delta på stämman förra året eller året innan eftersom de råkade missa mig.
Detta är tyvärr inte ovanlig att ngn blir hackkyckling.

Citat:
Det värsta jag varit med om har varit hemfridsbrott - men de var snabba med att gå därifrån röda i ansiktet och med darrande röst - jag klev precis in i porten och konfronterade dem, de hävdade att dörren stod på vid gavel och att de bara gick in för att kolla om någon var hemma och skulle vara schyssta genom att använda huvudnyckeln för att låsa, kontaktade polisen - som tyckte att jag skulle kontakta ett juridiskt ombud - helt sjukt! Kan nämna att detta även gjorts mot en annan medlem, samma skitsnack från styrelsen. Listan är ofantligt lång...blir bara ledsen när jag tänker på det. Har ordnat med nytt lås!
OBS: Försäkringen? Vad förutsätts? Nycklar är en värdehandling!

Citat:
Jag traskade ner till styrelsekontoret nästa dag och blev så arg att jag exploderade, dags att sätta ner foten kände jag! Diskussion gick över till att de mobbade mig för att jag enligt dem är lågavlönad och sa att jag inte tillför föreningen någon nytta. Jag betalar min avgift i tid, och har en månadslön på 18 000 kr. Dem tycker inte att jag är av rätt kvalité och fel boenderepresentant för föreningen. Jag har efter det skickat rätt så många mejl under flera månader om hur de missköter sitt uppdrag och även mobbat tillbaka eftersom jag mått dåligt av alla händelser.
Ignorera.

Citat:
I mars fick jag en rättelseanmodan för störningar, blev helt förstörd när jag mottog två brev, en från kommunen och ett från en advokatfirma.

Citat:
Ingenting förvånar mig med dessa vidriga dårar, problemet är att jag inte har något bevis om vad jag varit med om...eftersom de aldrig behagar att svara på mina mejl.

En väninna har bett mig att ta det lugnt och att inte ge dem mer makt! Dem har även fått massor av elaka mejl efter att jag mottog rättelseanmodan eftersom jag upplever detta vara ett vidrigt maktmissbruk från deras håll. Jag har starka funderingar på att flytta men vill inte att de ska vinna!

Nu känner jag mig rädd och orolig och har precis upphört med mejlen, men jag kokar av ilska.

Anklagelse. - Har de bevis?
Från vilka kommer anklagelserna från?
Klagomålens art, tidpunkter, vem klagar?
Begär att de som anklagar dig, skall infinna sig vid rättegång!
Andrahandsuppgifter, skall aldrig accepteras!
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 13:02
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Citat:
Vad är det du ska "rätta" enligt den rättelseanmodan du har fått?
Jag uppfattar rättelsen som att du ska upphöra med "störningar" men vad har du då gjort som styrelsen menar ska leda till avhysning om du inte slutar med störningarna?

Enligt lagen kan man avhysa utan tillsägelse om rättelse inte har skett när det gäller "särskilt allvarliga störningar".
I ditt fall gäller det tydligen inte (enligt styrelsen) "särskilt allvarliga" störningar eftersom de har skickat rättelseanmodan.
Nu när de har skickat rättelseanmodan tycker sig styrelsen nog ha möjlighet att avhysa dig utan en ytterligare rättelseanmodan.
Om jag uppfattar din fråga rätt är hur länge du nu måste sköta dig utan att orsaka en ny "störning" (en störning som inte är "särskilt allvarlig" enligt lagen) för att styrelsen inte ska ha möjlighet att avhysa dig på "första" störningen (efter att du "rättade" störningarna enligt rättelseanmodan)?
Jag kan inte svara på den frågan men kanske någon annan kan det om du kan bekräfta att det var så du menade.

Samtidigt är det svårt att ha en bestämd uppfattning om dessa bedömningsfrågor utan att veta exakt vad störningarna har handlat om.
Jag menar att även om det skulle finnas en preskriberingstid och du efter den tiden orsakar en störning kan styrelsen nästa gång hävda att du den gången orsakade en "särskilt allvarlig" störning och då kan de försöka avhysa omedelbart utan en rättelseanmodan, oavsett om en tidigare störning har "rättats" (men i så fall rättades den bara för en viss tid kan man också säga).
Men sedan kan det förstås bli rättegång om saken och då måste styrelsen kunna bevisa att din störning var en "särskilt allvarlig" (eller bara en störning om det gäller en upprepad störning inom en eventuell preskriberingstid).
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 20:23
Law Law är inte inloggad
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av neptunus Visa inlägg
Vad är det du ska "rätta" enligt den rättelseanmodan du har fått?
Jag uppfattar rättelsen som att du ska upphöra med "störningar" men vad har du då gjort som styrelsen menar ska leda till avhysning om du inte slutar med störningarna?
Mina elaka mail med personangrepp. Men jag ger tillbaka bara, men tycker att det är fräckt av dem. De har kallat mig för massor av saker och tryckt ner mig, det är också en störning, en störning som dem kommer undan med.

Citat:
Ursprungligen skrivet av neptunus Visa inlägg
Om jag uppfattar din fråga rätt är hur länge du nu måste sköta dig utan att orsaka en ny "störning" (en störning som inte är "särskilt allvarlig" enligt lagen) för att styrelsen inte ska ha möjlighet att avhysa dig på "första" störningen (efter att du "rättade" störningarna enligt rättelseanmodan)?
Jag kan inte svara på den frågan men kanske någon annan kan det om du kan bekräfta att det var så du menade.
Stämmer bra det.
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 20:30
Law Law är inte inloggad
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Faustisk för BoBra Visa inlägg
Vad gäller tjafset?
Det började med tjafs om tvättmaskiner, jag gav mig och lät dem ta mina maskiner. De har av någon anledning bokat tvättstugetid samtidigt som mig och tagit mitt tvättrum. Jag förstod att de var ute efter bråk och brukade låna min väninnas tvättstugecylinder för att undvika bråk. Ute på gården kunde de fråga mig varför jag slutat tvätta och hur jag har haft råd att inte tvätta, måste kosta skjortan att köpa nya kläder varje dag för att undvika tvättstugan...och historien bara fortsätter..det är så sjukt så det inte är sant.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Faustisk för BoBra Visa inlägg
Anklagelse. - Har de bevis?
Från vilka kommer anklagelserna från?
Klagomålens art, tidpunkter, vem klagar?
Styrelsen har anklagat mig muntligen för inbrott, skadegörelse, nedskräpning. De vet själva om att det inte är sant, men det är jobbigt att behöva försvara sig.

Det jobbigaste är att jag Nu anklagas jag för personangrepp, vilket tyvärr är sant, men deras personangrepp mot mig är lika mycket sanning även om det inte syns skriftligen.
Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 19:18
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Bra fråga! Tror inte den varit uppe tidigare. Den lägsta preskriberingstiden för brott är två år. Har mycket svårt att tro att preskriberingstiden för "störningar" skulle överstiga tiden för brottshandlingar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Preskriberingstid för likhetsprincipen i brf? User48 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2014-05-05 12:38

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare