Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-30, 22:45
Liwi Liwi är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2020
Standard bostadsrätts-lokal uthyrning

Hej,

Jag har hittat en liten "bostadsrätts-lokal" som är anpassad för att bo i och jag har tänkt köpa det via mitt AB (föreningen tillåter juridiska personer) som jag sedan ska hyra vidare till personer som vill bedriva verksamhet hemifrån och tillgång till att övernatta i bostaden.

Lokalen är utrustad med kök/allrum/badrum handikappanpassat/vardagsrum.

Målet är att hitta någon som vill bedriva verksamhet från lokalen samt bo där under tiden och under tiden ska jag driva vidare mot att omvandla lokalen till en bostadsrätt. Risken med det är att föreningen säger NEJ och då behöver jag hitta någon som endast bedriver versakmhet från lokalen.

Finns det någon "lag" över hur många dagar per år man får övernatta i bostadsrättlokalen?
Har någon här inne erfarenhet av ombyggnad lokal till bostadsrätt, var det svårt att gå igenom det?
Finns det på något sätt att komma runt det hela och låta personen bo i lokalen men samtidigt bedriva sin verksamhet?

Jag har tänkt maila BRF och ställa frågor innan jag går vidare med affären, vad för frågor bör jag ställa för att säkerställa att jag kan hyra ut den till företag och samtidigt låta den anställda bo där.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tips i krångligt bostadsrätts ärende fluthardt Bostadsrättsforum 1 2015-02-28 20:27
Bostadsrätts försäkring drjohan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-03-15 19:28
September och oktober toppar bostadsrätts- och skilsmässostatistiken - MyNewsdesk Admin Senaste Nytt 0 2010-02-25 08:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare