Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-16, 12:55
ragneheim ragneheim är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Rätt till medlemskap i brf

Hej.

Kan jag tolka det som att det enligt bostadsrättslagen inte finns möjlighet att neka medlemskap på grund av inkomst eller betalningsanmärkningar? Så att styrelsen vill lägga till rätten att kreditupplysning i stadgarna är onödigt?
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 13:36
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Detta är en fråga som diskuterats flitigt på detta forum. Följande är min åsikt.

Det enda som lagen säger är att ett stadgevillkor att det ska krävas en viss inkomst eller förmögenhet inte är giltigt. En sökande kan alltså inte vägras medlemskap på den grunden att stadgarna har ett inkomstvillkor och att det inte uppfyllts.

I övrigt så gäller att ekonomin får ha betydelse vid en prövning om en person skäligen bör godtas som bostadsrättshavare. Men det behöver inte stå i stadgarna att kreditprövning ska göras, Styrelsen får göra en kreditrövning utan att det behövs stöd i stadgarna.
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 14:29
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Medlemskap och betalningsanmärkningar

Som Clabbe säger så är det en fråga som dyker upp med jämna mellanrum, och som vi gått rätt djupt in på. Instämmer med Clabbe i grunden, med tillägget att betalningsanmärkningar kan ha betydelse om de är omfattande och/eller inte är historia.

Däremot, vad gäller krav på inkomst så vill jag hävda att det inte spelar någon roll om det står något krav om detta i stadgar eller ej. Lagen tillåter inte detta som en parameter vid avgörande om medlemskap. Det finns massor med exempel på detta i överklagande till hyresnämnden av nekat medlemskap. Möjligtvis till viss del om man kan peka på extraordinära omständigheter (i kombination med andra parametrar), även om jag inte kan komma på något bra exempel just nu.

Som Clabbe säger fyller en stadgepragraf om styrelsens rätt att göra kreditprövning ingen funktion eftersom styrelsen kan göra detta ändå.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 15:46
ragneheim ragneheim är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Hej och tack för svaren.

Om nu styrelsen vill ha rätt att gör en kreditundersökning i stadgarna (även om det tydligen inte behövs) så borde man även lägga in att betalningsanmärkningar kan vara ett skäl att neka medlemskap. Annars blir kontrollen helt meningslös.

Sedan kan man diskutera om det verkligen är nödvändigt från början att göra kontrollen. Antingen har man fått lån från banken (lgh kostar från 500k och uppåt) och då har de gjort kontrollen år föreningen. Om man har betalat hela summan kontant så borde man heller inte ha problem att betala avgiften.

Funderar på om man ska skriva in i stadgarna att styrelsen inte får begära ut kredituppgifter eftersom de ändå inte har ett syfte.
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 15:50
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Samtidigt vill inte någon annan i föreningen ha en BRH som inte betalar sin del av årsavgiften, heller. Kanske styrelsen bör göra en kontroll ibland. Men när? Det får ju inte bli diskriminerande heller.
Vårt samhälle börjar bli så komplicerat att, varje fråga blir en diskussion som sträcker mötestiden till orimliga proportioner.

Kanske man skall ha en proffs-styrelse utan känslomässiga bindningar, i alla fall? Fast då blir ju BRFrena bara hyresbolag, i alla fall. Och den fiktiva vinsten med självbestämmande, en ouppfylld utopi.

Vi skall nog värna demokratin så den inte motvärnar sitt syfte. På BRF nivå skulle demokratin kanske ändå kunna fungera som den en gång var tänkt (som i Grekland för en 2500 år sedan, om man bortser från kvinnor, barn och slavar). Eventuellt som en bidragsgivare till den globalt demokratiska FN-tanken om människornas lika värde. Internet?
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 10:35
Deadlund Deadlund är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2010
Standard

Hej, nu tar jag upp en lite äldre tråd, men tycker att det kanske kan passa in här.
Har sökt en del på forumet och nätet angående när ett medlemskap i en brf upphör.

På Riksbyggens hemsida går att läsa:
Behöver jag ansöka om utträde ur föreningen när lägenheten säljs?
Nej, när köparen blir medlem upphör säljaren att vara medlem automatiskt.

Är inte säljaren medlem till överlåtelsedagen, då köparen får tillträde till lägenheten?

Jag ställer frågan för att en person i min förening har sålt sin lägenhet med överlåtelse i augusti, säljaren har inte fått en kallelse till kommande årsstämma utan styrelsen anser att säljaren inte längre är medlem utan att köparen är det.

I min värld är man medlem till den dag man flyttar eftersom då upphör även rätten till hyresobjekt i föreningen, så som garage, förråd och dylikt. I annat fall skulle man inte få ha kvar hyresobjektet till den dag man flyttar eftersom man inte är medlem.
Är jag helt ute och cyklar?

Mvh
Deadlund
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 11:50
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Deadlund Visa inlägg
Hej, nu tar jag upp en lite äldre tråd, men tycker att det kanske kan passa in här.
Har sökt en del på forumet och nätet angående när ett medlemskap i en brf upphör.

På Riksbyggens hemsida går att läsa:
Behöver jag ansöka om utträde ur föreningen när lägenheten säljs?
Nej, när köparen blir medlem upphör säljaren att vara medlem automatiskt.

Är inte säljaren medlem till överlåtelsedagen, då köparen får tillträde till lägenheten?

Jag ställer frågan för att en person i min förening har sålt sin lägenhet med överlåtelse i augusti, säljaren har inte fått en kallelse till kommande årsstämma utan styrelsen anser att säljaren inte längre är medlem utan att köparen är det.

I min värld är man medlem till den dag man flyttar eftersom då upphör även rätten till hyresobjekt i föreningen, så som garage, förråd och dylikt. I annat fall skulle man inte få ha kvar hyresobjektet till den dag man flyttar eftersom man inte är medlem.
Är jag helt ute och cyklar?

Mvh
Deadlund
Vi diskuterade saken i den här tråden: http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=14098
Mitt inlägg som har nr 7 påbörjade diskussionen.

Min slutsats i tråden blev att huvudregeln är att medlemskapet upphör när man sålt lägenheten men att man kan kvarstå som medlem längre om "styrelsen medgett att han får stå kvar som medlem." som det står i 2 kap 11§ BrL.

Totiki nämnde i samma tråd att
Citat:
I samband med överlåtelser brukar man använda /Ansökan om in resp utträde ur föreningen /. Jag såg på ett av våra och där nämns särskilt tillträdelsedagen.
Din säljare får väl titta i ansökan för honom och hans köpare hur det är formulerat.
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 12:41
Duktig medlem

Standard

Tack Clabbe

Har läst tråden nu, för mig känns det som att det är lite luddigt om när medlemskapet upphör. Men din slutsats är bra, det är lite som jag tänker.

När man sålt lägenheten upphör medlemskapet och sålt lägenheten.
Så som jag tänker så har man inte sålt lägenheten bara för att man skrivit överlåtelsepapper utan först när pengar har bytt ägare.

Någon ansökan om utträde har aldrig skrivits i vår förening tidigare vad jag vet, vi är en egen liten förening om 106 lägenheter.
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 13:26
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Deadlund Visa inlägg
Tack Clabbe

Har läst tråden nu, för mig känns det som att det är lite luddigt om när medlemskapet upphör. Men din slutsats är bra, det är lite som jag tänker.

När man sålt lägenheten upphör medlemskapet och sålt lägenheten.
Så som jag tänker så har man inte sålt lägenheten bara för att man skrivit överlåtelsepapper utan först när pengar har bytt ägare.

Någon ansökan om utträde har aldrig skrivits i vår förening tidigare vad jag vet, vi är en egen liten förening om 106 lägenheter.
Jag förstår hur du tänker men du får nog tänka om. Civilrättsligt och skatterättsligt är lägenheten såld när överlåtelsen skrivs på.
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 14:53
Duktig medlem

Standard

Jag ska försöka tänka om, är dock lite envis
Tänk att allt ska vara så krångligt och ibland otydligt när det kommer till skrivna lagar, regler och förordningar, det borde skrivas på ett språk som är lätt att förstå och inte går att tolka på olika sätt
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rätt till tillträde till postboxar i brf? Einar Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-03-11 15:57
Ombildning till bostadsrätt- gör vi rätt? peter_mikael Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-02-28 08:36
Vem har rätt att kalla till extramöte? salkin00 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-06-01 01:33
Rätt till information om lägenhetsförsäljning? Ordförande köper bostadsrätt roffe Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2009-03-23 00:16
Rätt till sex i bostadsrätt - kul meddelanden Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-09-22 20:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare