|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej på er......Skulle vilja höra vad ni tycker om att mäklare hänvisar till allabrf.se ist för att ladda upp en årsredovisning.
|
|
||||
|
||||
![]() Du får nog precisera vad du menar med ladda upp ...
En mäklare har givetvis skyldighet att kräva föreningens årsredovisningen av säljare/styrelse när vederbörande åtar sig ett förmedlingsuppdrag. En köpare skall å andra sidan inte behöva vända sig till någon annan för att ta del av årsredovisningen.
|
|||
|
|||
![]() Ladda upp då menar jag en pdf-fil med förenings årsredovisning och inte änvända allbrf.se som använder algoritmer för att ranka föreningens ekonomi. Desutom är det en betaltjänst ......Gå in på allabrf.se och kika på upplägget .....
|
|
|||
|
|||
![]() Det känns ju lite tveksamt. Man borde väl som mäklare kunna bistå med mer korrekt information än så?
Känns som en slapp mäklare i mina öron. |
|
|||
|
|||
![]() Problemet är att det inte är en slapp mäklare utan flera olika mäklarföretag, om man tittar på hemnet så är det väldigt vanligt idag över lag.
|
|
|||
|
|||
![]() Gällande allabrf så anser jag att alla intresenter som verkar för att på ett objektivt sätt kvalitetsbedömma Bostadsrättsföreningar samt tillgängliggöra information om bostadsrätter är bra för lägenhetsmarknaden.
Då det är ett företag så måste de ju ha något sätt att få betalt för sitt arbete. Detta genom tillgång till en viss analys/information. Det jag önskar i dessa fall är att någon information tillgängliggörs kostnadsfritt i utvärderingssyfte. I detta fall så samlar de på sig årsredovisnigar vilket är tacksamt. Inte alla föreningen har en hemsida där dessa finns tillgängliga digitalt så här fyller de ju ett tillgångsbehov. Om de sedan hjälper presumptiva köpare att genomföra väl underbyggda köp av bostadsrätter så är det bara bra. Gällande mäklare som hänvisar till andra källor för information så tycker jag man skall fråga efter den denna från mäklaren. Om tillräckligt många gör det så kommer de nog att tillgodose kunden. Iaf som läget nu verkar vara en köpares marknad. |
|
|||
|
|||
![]() Om algoritmer är en objektiv bedömning kan ju diskuterars.....
Efter lite forskning är det hemnet.se som säljer annonsplats till allabrf.se |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
TS borde som myndig medborgare i Sverige både veta och förstå att "mäklare" kan inte göra som de vill! Då det finns en lag som strikt övervakas av Fastighetsmäklarinspektionen gällande förmedling av bostadsrätter! Läs § 18 och begrunda vad det innebär för aktuell fastighetsmäklare! http://www.fmi.se/ |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|