|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej
För några veckor sedan upptäckte jag och en medlem till att vår årsstämma hade hållits i juli men vi hade inte blivit kallade. Inte på mejl vilket vi brukar göra och heller inget anslag uppsatt. Innan stämman var jag suppleant och blev aldrig tillfrågad om fortsatt intresse i styrelsen inför årets årsstämma. Styrelsens 3 ledamöter har hållit suppleanterna utanför styrelsearbetet och det är ett annat problem. Har sett att jag är invald igen som suppleant utan mitt medgivande. 2 av våra ledamöter bor i en annan stad vilket jag tycker är problematiskt. Jag har inte fått något protokoll eller info om vart det finns att läsa. Vi brukade mejla ut det. Om jag har förstått det rätt så har årsstämman inte behörigen utlysts och är därför ogiltig. Blev rekommenderad att mejla till vår revisor för kännedom och gjorde det. Inget svar har vi fått. Det fanns ingen revisorspåteckning i årsredovisningen upptäckte jag i efterhand och då är väl årsredovisningen ogiltig? Hur går jag vidare? Tacksam för svar! |
|
||||
|
||||
![]() Enligt din profil har din förening 12 lägenheter, alltså har du en av dessa bli min slutsats !
Din uppgift blir att fråga de övriga 11 medlemmarna som är röstberättigade på hur de ser på saken. Börja med de som inte sitter i styrelsen och sluta med revisorn. Tycker de som du ?
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hej och tack för svar! Det stämmer, jag är en 1 av medlemmarna och är fortfarande suppleant har jag sett (Bolagsverket). Jag ska kolla med de andra som du föreslog! |
|
|||
|
|||
![]() Alltså så här är det:
Själva stämman har ju en punkt på dagordningen där de fastslår att stämman är behörigen kallad. (Skulle det nekas så avbryts stämman här och en ny kallelse får skickas ut). Protokollet skall du få se senast tre veckor efter stämma. Begär att få se det och kontrollera ovanstående. Om nu stämman anser sig vara behörigen sammankallad - men du anser olika - ja då kan du klandra det stämmobeslutet. (Själva stämman som sådan kan inte klandras men om du vinner framgång rörande det beslutet så faller ju resten per automatik och stämman får tas om). Klander görs hos allmän domstol. Googla för mer specifik hjälp! |
|
|||
|
|||
![]() Tre månader har man på sig om man vill klandra stämman på grund av att man inte fick någon kallelse till stämman.
Men det är väl mest aktuellt om man har blivit missgynnad av något beslut och därför vill få beslutet upphävt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Tack för svar!
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ogiltig stämma, ignoreras av styrelsen | TomasL | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2016-05-25 22:19 |
Ogiltig sammankallade extra stämma ? | Brf. Haren | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 30 | 2013-04-30 17:56 |
Historisk händelse #2 HSB Malmö - Motion #13 Ogiltig kallelse av HSB | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 9 | 2013-04-23 02:18 |
Ogiltig motion?? | tractors | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2011-03-09 11:55 |