Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-12, 22:03
Jones Jones är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Kallad på möte med föreningen - störningar i brf

Hej!

Vill först tacka för ett underbart forum som jag enbart läst i innan, tills nu.

Enligt de regler som finns i min förening så får inget störande ljud förekomma efter 22:00 på kvällarna.

I lördags nu, natten mot söndagen hade jag dock 4 personer på efterfest här hemma hos mig och klockan kan ha varit runt halv tre på natten.

En granne klagade och han var ganska sur (vilket är förståeligt med tanke på tidpunkten) och sa att såna som jag borde inte ha rösträtt och borde flytta till landet där jag inte stör några. Sen sa han att han skulle kontakta föreningen dagen efter. Självklart bad jag hemskt mycket om ursäkt och 10 sekunder senare var det knäpptyst.

Så nu idag fick jag ett brev där det stod att jag fått klagomål från en granne. Att det inte är tillåtet att spela hög musik och att föreningen vill träffa mig personligen i ett möte. Undertecknat vicevärden.

Jag har inte fått några klagomål om högt ljud innan och jag är rätt tyst av mig i vanliga fall. För två år sen när jag flyttade in hade jag inte fått någon namnskylt så en kompis som skulle hälsa på halv tolv på natten råkade ringa på grannens dörr, ingen öppnade men jag fick ett brev av föreningen någon dag senare där det stod att det inte var tillåtet att ringa på grannarnas dörrar mitt i natten (samma granne som nu).

Föreningen är medlem i HSB Skåne, eller vad man nu säger och har drygt 100 lägenheter i samma område.

Jag har arbete den utsagda tiden och inte fått tag på vicevärden för att fråga då hon är bortrest. Tror ni detta kan vara nåt allvarligt då det är ett personligt möte så jag ska ta ledigt från jobbet eller blir det problem om jag inte dyker upp?

En annan granne som hade stor fest någon vecka tidigare ska också på personligt möte samma dag. Är det vanligt att föreningen har personliga möten och bör jag läsa på massa lagar nu innan och oroa mig för det värsta?

Tack!
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 17:10
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Du är inte skyldig att infinna dig till något möte med styrelsen.
Det enda styrelsen kan göra är att ge en skriftlig varning i brev.
En fest vid ett engångstillfälle är dock knappast något skäl för skriftlig varning.
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 19:08
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Personligt möte med styrelsen

Ja, som Gusten säger så har du inget som helst att oroa dig över, och ingen kan kräva att du ska ta ledigt från jobbet. Lägg en lapp i styrelsens brevlåda med t.ex. din e-post och säg, på ett vänligt/neutralt sätt, att de är välkomna att kontakta dig via e-post (eller mejla styrelsen om detta).
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störningar i bostadsrätt Admin Faktabanken 21 2017-03-28 17:04
Möte med styrelse och störande grannar i brf virvelvind12 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-09-02 21:20
Störningar - Jag och min granne steelhammer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-07-08 00:17
Anklagad för störningar i brf Irla Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-12-01 12:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare