Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-14, 11:05
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

När en medlem inte ville stödja valberedarens förslag, att välja en medlem som tidigare varit ordförande 2014 men hoppat av kort tid efter föreningsstämman, blev valberedaren ursinnig och sade ”skall en medlem få förstöra för alla i föreningen!?”. Valberedaren sade att förra ordföranden var en mycket kompetente person och en tillgång för föreningen.

Är det acceptabelt att valberedaren säger på stämman att en medlem förstör för alla då denne inte stödjer valberedningens förslag och direkt efter uttalandet begära en omröstning? Är det inte trakasseri? Är det acceptabelt att valberedaren hemlighåller valberedningens förlag för medlemmarna och en styrelsemedlem trots att denne fått frågan innan stämman?

Är det acceptabelt att föreningens ordförande på stämman ifrågasätta om en medlem har internet och om denne inte har internet skall denne gå till bibliotek för att boka tvättider. Får ordförande tillsammans med en majoritet på frågestunden 30 minut efter stämman bestämma att en minoritet som inte har, kan eller vill använda internetbokningen av tvättstuga bara får ha en bestämd tvättdag i veckan? Har inte ordföranden gått över gränsen eller är det jag som överreagerar? Kanske därför jag har mina rötter i två olika kulturer. Ordföranden sade dessutom att denne skulle avgår om dennes projekt med internetbokningen av tvättstuga inte skulle gå i hamn.
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 12:01
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
När en medlem inte ville stödja valberedarens förslag, att välja en medlem som tidigare varit ordförande 2014 men hoppat av kort tid efter föreningsstämman, blev valberedaren ursinnig och sade ”skall en medlem få förstöra för alla i föreningen!?”. Valberedaren sade att förra ordföranden var en mycket kompetente person och en tillgång för föreningen.

Är det acceptabelt att valberedaren säger på stämman att en medlem förstör för alla då denne inte stödjer valberedningens förslag och direkt efter uttalandet begära en omröstning? Är det inte trakasseri? Är det acceptabelt att valberedaren hemlighåller valberedningens förlag för medlemmarna och en styrelsemedlem trots att denne fått frågan innan stämman?
Självklart måste det vara tillåtet för en enskild medlem att föreslå någon annan än valberedningens förslag. Sedan får stämman avgöra vem som väljs.

En sak som jag undrar över i sammanhanget är om valberedningens förslag normalt brukar finnas med i kallelsen till stämman,
eller om det normala är att valberedningens förslag tillkännages först på själva stämman?
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 12:25
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Självklart måste det vara tillåtet för en enskild medlem att föreslå någon annan än valberedningens förslag. Sedan får stämman avgöra vem som väljs.
Medlemmen föreslog inte någon annan. Medlemmen ville inte att före detta ordföranden, som fanns med i valberedningens förslag, skulle bli vald.

Citat:
En sak som jag undrar över i sammanhanget är om valberedningens förslag normalt brukar finnas med i kallelsen till stämman,
eller om det normala är att valberedningens förslag tillkännages först på själva stämman?
Valberedningens förslag har inte funnits med i kallelsen. Medlemmar har begärt att att få valberedningens förslag föra året och i år för att kunna förbereda sig inför stämman men valberedningen har vägrat lämna ut förslaget.
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 13:57
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Medlemmen föreslog inte någon annan. Medlemmen ville inte att före detta ordföranden, som fanns med i valberedningens förslag, skulle bli vald.
Ok, Jag tänkte att hen kanske förslog sig själv istället. Det måste förstås finnas alternativ till valberedningens förslag, t ex någon som anmäler sig direkt på stämman.

Citat:
Valberedningens förslag har inte funnits med i kallelsen. Medlemmar har begärt att att få valberedningens förslag föra året och i år för att kunna förbereda sig inför stämman men valberedningen har vägrat lämna ut förslaget.
Är osäker på hur rutinerna brukar vara. Ibland kanske man håller på och värvar in i det sista? Kanske någon annan vet hur man brukar göra?
Så fort det finns en färdig lista med kandidater kan man väl tycka att den kunde lämnas ut.
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 14:03
Ordforande_Husknuten Ordforande_Husknuten är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2015
Standard Låter som att stämmoordföranden har gjort många fel

Men vänta här nu, stämman var ju avslutat, och vad jag kan förstå så blev det ett medlemsmöte för diskussioner efter pausen och där ska inga beslut fattas eftersom alla medlemmar inte blivit informerade)

Jag som varit ordförande i bostadsrättsförening i 15 år ställer mig helt frågande till detta. En stämma är en stämma och där får man endast behandla ärenden som stått angivna på kallelsen, och motioner och frågor som styrelsen har hänskjutit stämman skall finnas tillgängliga för medlemmar innan stämman så man kan agera i ärendena.

Har ni någon extern ordförande på era stämmor? Om inte bör styrelsen se till att ha detta i framtiden.

Övriga frågor skall aldrig vara med på en kallelse till årsmöte, kolla i era stadgar hur dagordningen till en ordinarie föreningsstämma skall se ut.

En ordförande som hotar med att avgå pga att hen inte får sina vilja igenom är ingen som skall leda arbetet i en styrelse.

Jag jobbar själv för att föreningen skall ersätta sin bokningstavla med cylindrar till en elektronisktavla för bokning med internetkoppling, men man kan ju inte ta bort möjlighet att boka tid vid tvättstugan utan internetanslutning. Dock kan vissa medlemmar ha svårt för elektroniska bokningstavlor, men med lite utbildning och genomgångar så grejar alla medlemmar sådana.

Tycker du ska skriva en motion om införande av elektroniskt bokningssystem (RCO "Elektrolux" eller Aptus)

http://www.husknuten.net

Citat:
Igår hade föreningen stämma och 41 % av de röstberättigade var närvarande. Efter den formella stämman avslutats (som styrelsen beskrev det i kallelsen) och styrelsen tagit en halvtimmes paus för vindrickande (paus en nyhet vid årets stämma) blev det frågestund i ämnen som styrelsen hade i kallelsen, stadgarna, gården, fibernät, tvättstuga, mm.

När det gäller tvättstugan röstade 86 % för internetbokning och 14 % emot då de inte kan eller vill använda den nya internetbokningen. Ordföranden sade på stämman att internetbokning av tvättstugan är dennes projekt och att om denne inte fick driva detta projekt då skulle denne avgå. Förslaget blev att de som vill fortsätta boka manuellt på bokningslistan endast får möjlighet att tvätta en specifik tvättdag i veckan. Kan styrelsen besluta att de medlemmar som inte kan eller vill använda internetbokning bara skall kunna välja en eller två tvättdagar i veckan? Strider inte det mot likhetsprincipen? Kan medlemmar anmäla det till Hyresnämnden för en prövning och medling?
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 14:14
Ordforande_Husknuten Ordforande_Husknuten är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2015
Standard

Finns inget som säger att valberedningens förslag skall finnas tillgängligt innan stämman, men det är lite kutym enligt min mening att presentera förslag innan stämman, t.ex på en anslagstavla några dagar innan stämman.

Citat:
Ok, Jag tänkte att hen kanske förslog sig själv istället. Det måste förstås finnas alternativ till valberedningens förslag, t ex någon som anmäler sig direkt på stämman.
Är osäker på hur rutinerna brukar vara. Ibland kanske man håller på och värvar in i det sista? Kanske någon annan vet hur man brukar göra?
Så fort det finns en färdig lista med kandidater kan man väl tycka att den kunde lämnas ut.
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 18:22
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ordforande_Husknuten Visa inlägg
Men vänta här nu, stämman var ju avslutat, och vad jag kan förstå så blev det ett medlemsmöte för diskussioner efter pausen och där ska inga beslut fattas eftersom alla medlemmar inte blivit informerade)
Ordföranden informerade några timmar före stämman, i ett mejl till de som har tillgång till internet, att det skulle bli en vinpaus innan frågestunden.

Citat:
Jag som varit ordförande i bostadsrättsförening i 15 år ställer mig helt frågande till detta. En stämma är en stämma och där får man endast behandla ärenden som stått angivna på kallelsen, och motioner och frågor som styrelsen har hänskjutit stämman skall finnas tillgängliga för medlemmar innan stämman så man kan agera i ärendena.
Jag ställer mig också helt frågande till detta.

Citat:
Har ni någon extern ordförande på era stämmor? Om inte bör styrelsen se till att ha detta i framtiden.
Det brukar vara styrelsemedlemmar som är stämmans ordförande och protokollförare. Om justeringsmännen inte är styrelsemedlemmar är de gifta/sambo med någon av dem. Årets stämma var inget undantag.

Citat:
Övriga frågor skall aldrig vara med på en kallelse till årsmöte, kolla i era stadgar hur dagordningen till en ordinarie föreningsstämma skall se ut.
Övriga frågor fanns inte på dagordningen och det finns inte i våra stadgar. Information om frågestunden fanns med längs ner på kallelsen efter punkten "stämmans avslutande".

Citat:
En ordförande som hotar med att avgå pga att hen inte får sina vilja igenom är ingen som skall leda arbetet i en styrelse.
Håller med dig till 100%.

Citat:
Jag jobbar själv för att föreningen skall ersätta sin bokningstavla med cylindrar till en elektronisktavla för bokning med internetkoppling, men man kan ju inte ta bort möjlighet att boka tid vid tvättstugan utan internetanslutning. Dock kan vissa medlemmar ha svårt för elektroniska bokningstavlor, men med lite utbildning och genomgångar så grejar alla medlemmar sådana.

Tycker du ska skriva en motion om införande av elektroniskt bokningssystem (RCO "Elektrolux" eller Aptus)

Ordföranden sade att denne inte tänker skaffa elektronisk tavla med cylindrar kopplat till internet för tvättstugan. Ordförande vill inte göra några investeringar i nytt bokningssystem. Det som denne vill införa är ett gratis bokningssystem på nätet.
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 20:09
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Göran Olsson( SBC) om stämmor och valberedning.
http://www.bobattre.se/VaraSidorStyr....asp?Page=P066
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 22:01
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:

Jag kan tycka att det som du säger skrivs för lite positiva saker när det fungerar. Men det är resultatet av publikation bias. Saker som fungerar som det ska är inte intressant att skriva om.
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 22:20
Brumbjörn Brumbjörn är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2014
Standard

Citat:
Ordföranden ändrade tvättpassen till nästan hälften trots att medlemmar protesterade och utan att det fanns styrelsebeslut. Nu vill ordförande trots medlemmars protest införa internetbokning av tvättstugan. Har styrelsen befogenhet att införa endast internet bokning av tvättstugan? Strider inte det mot BRL och LEF att endast ha internetbokning då internet medför en extra kostnader utöver årsavgiften? Dessutom ifrågasätter ordföranden om medlemmar har tillgång till internet. Alla medlemmar har inte tillgång till internet privat eller kan/vill inte använda internet på jobbet för internetbokningen. Skall medlemmen behöva ge en förklaring till ordförande varför denne inte har tillgång till internet trots att denne mejlat tidigare till styrelsen? Är detta ett ärende som medlemmar kan få hjälp med i Hyresnämnden?
Har alla i er förening datorer?
En styrelse kan göra va fan som helst.
Det är ni själva som utser styrelsen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Internet och förråd epacke El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 8 2014-08-01 16:13
Bestämma nya tider för tvättstugan Glader Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2014-05-27 00:37
Motioner till brf - Styrelsen vill bestämma vad motioner ska innehålla Admin Bostadsrättsforum 2 2014-03-04 09:06
Hurra för internet! Silva Bostadsrättsforum 2 2012-10-15 17:19
SBC försvarar endast BRF Minkowski Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2011-05-24 22:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare