Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-09, 00:08
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Handräckning?

Citat, Admins text:
Har styrelsen ansökt om särskild handräckning från Kronofogdemyndigheten för att få tillträde till din bostadsrätt, eller har styrelsen hoppat över detta steg och gått direkt till att hota dig med avhysning?

Om styrelsen inte anlitat Kfm för särskild handräckning, enligt Bostadsrättslagen 7:13;

Citat:
Om bostadsrättshavaren inte lämnar tillträde till lägenheten när föreningen har rätt till det, får Kronofogdemyndigheten besluta om särskild handräckning. I fråga om sådan handräckning finns bestämmelser i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Lag (2006:710).
hur motiverar styrelsen detta?

Uppsägningen är mysko. Det är väl myndigheter som brukar skicka ut delgivning? HSB är väl ingen myndighet, vad jag vet?

Det finns ingen överklagningdel bifogat meddelandet och inte heller föreläggande då svar ska inkommit, i det här fallet HSB?

Vet ej heller om det är HSB eller föreningen som sagt upp mig. Anges förvisso att föreningen har sagt upp mig till omedelbar avflyttning. Verkar som de hoppat över kronofogdesteget annars borde skrivelsen komma därifrån? Har brf då istället tagit själv tagit beslut om avhysning? Och när ska jag flytta, idag, imorgon?

Oavsett vad, får i alla fall bestrida uppsägningen även om jag anser mig ha fog för att inte gett tillträde till lägenheten 2014-09-29.
Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 10:14
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Jag kontaktade SVT och Uppdrag Granskning när styrelsen trakasserade mig, bland annat genom att offentliggöra ett styrelseprotokoll utanför tvättstugan, full med beskyllningar. http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16820
Uppdrag Gransking och SVT tyckte inte att BRH situationen är någon samhällsnytta för att de skulle engagera sig. Det där med att SVT är publik service är nonsens. Jag ha inte längre förtroende för SVT’s Uppdrag Granskning och övriga medier. De är bara ute efter att skapa stora rubriker.

Skulle vilja att det blir känt vad som pågår i vissa brf:ar. Önskar inte att ytterligare bostadsrättshavare ska bli drabbad på det sättet jag och många andra här på Forumet har råkat ut för.

Planeringsansvarig på SVT erkände att min situation är ganska tung och komplicerad.
Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 10:43
Yotta-medlem

Standard Flyttbesvär?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Eller passa på att bli av med dina plågoandar och flytta.
Jag förstår att du menar väl men tänk om det vore så enkelt.

Hade faktiskt tanke på att flytta för en tid sedan.

Man har tyvärr inte så mycket att välja på. En bostadsrätt är, i normala fall, ett bra alternativ för den ensamstående. Man kan sätta sin egen prägel på sitt boende utan att någon lägger sig i, också detta i normala fall.

I den här brf däremot, bestämmer styrelsen hur lägenheterna ska se ut invändigt och utvändigt vilket de flesta accepterar. Jag gör det inte.

Brf:s utveckling med de höga avgifterna och allt annat har påverkat marknadsvärdet på lägenheterna, särskilt i markplan. Om jag ska anskaffa en likvärdig lägenhet i en annan bostadrättsföring är det helt andra summor i pris det handlar om.

Sedan vet vi inte hur nästa brf som vi flyttar till utvecklar sig? Denna brf är ett skräckexempel på vad som kan hända; en före detta brf med eftertraktade lägenheter med låga avgifter. Min boendetid på området, 30 år, bör borga för att det har varit så.
Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 13:18
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mumien Visa inlägg
Skulle vilja att det blir känt vad som pågår i vissa brf:ar.
Planeringsansvarig på SVT erkände att min situation är ganska tung och komplicerad.
I de fall som jag har sett SVT och övriga media lyfta upp BRH situationen i rampljuset har SBC ett finger med i spelet. Annars struntar SVT m.fl. i BRH situationen.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...ten_148454.svd
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=17504
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ar-pa-miljoner
Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 15:03
Brumbjörn Brumbjörn är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2014
Standard Vräkning

Man kan ej neka styrelsen tillträde till lägenheten.
Varför inte spela in samtalet.
Du kan begära, enbart en kommer in i lägenheten vid varje tillfälle pga stöldrisk.
Fotografera!
Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 15:13
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Brumbjörn Visa inlägg
Man kan ej neka styrelsen tillträde till lägenheten.
Varför inte spela in samtalet.
Du kan begära, enbart en kommer in i lägenheten vid varje tillfälle pga stöldrisk.
Fotografera!
Ja, det kan vara så men då bör det vara under ordnade och föreskrivna former.

Tror mig ha all dokumentation som kan tänkas behövas om så skulle vara. Se tidigare inlägg.

http://hotpot.se/php/vb/showpost.php...8&postcount=14
Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 15:50
Brumbjörn Brumbjörn är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2014
Standard Vräkning

Tillträde till lägenheten kan ej nekas.
Enbart, en kan ges tillträde pga stöldrisken.
Utrustning för att spela in samtalet, viktigt.
Kamera för fotografering.
Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 16:41
Yotta-medlem

Standard Bestridande

Har nu skickat iväg ett bestridande mot HSB:s/brf planerade vräkning:

Motiveringar till bestridandet är följande;

HSB/Brf _ _ _ _ _ har inte angivit anledning till tillträde före brf:s besök 2014-09-29.
Lägenhetsinnehavaren kan omöjligt lämna tillträde på grund av rådande förhållanden vid
besökstillfället 2014-09-29, kl. 15:00 - 15:14.
HSB/Brf _ _ _ _ _ har inte angett på vilka lagliga grunder en avhysning/vräkning kan ske.

Undertecknad motsätter sig inte tillträde/-syn i bostaden under ordnade, föreskrivna former och är
beredd att medge tillträde om så sker.

Senaste tillträdet av styrelsen har skett i samband med ett platsbesök 2014-06-25 där Hyresnämnden
medverkat med anledning av en felkonstruerad utbyggnad i anslutning till lgh 149.

Vet inte om jag kunde formulera mig annorlunda. Ansåg det angeläget att bestrida uppsägningen/förverkandet oavsett vad som HSB/brf kommer att göra i nästa steg?
Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 12:27
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

För din skull och alla som befinner i samma situation skulle jag vilja se en lag som ger oss medlemmar samma rätt att låta lekmannastyrelsen få genomgå samma sak. Kan dem kasta ut dig ska du och alla andra få samma lagliga rättighet att kasta ut dem.

Att det finns en lag som tillåter sådant här övergrepp är helt obegripligt!
Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 20:51
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
För din skull och alla som befinner i samma situation skulle jag vilja se en lag som ger oss medlemmar samma rätt att låta lekmannastyrelsen få genomgå samma sak. Kan dem kasta ut dig ska du och alla andra få samma lagliga rättighet att kasta ut dem.

Att det finns en lag som tillåter sådant här övergrepp är helt obegripligt!

Vägrar underkasta mig "föreskrifter" som några kompletta galningar på eget bevåg har stiftat.

Missförhållanden i brf verkar nu börja bli ett samhällsproblem. Media uppmärksammar kränkningar av enskilda på arbetsplatser och skolor. Kränkningar i brf:ar samma sak!

Brf:s syfte med den planerade vräkningen är kristallklar. Styrelsen/brf har nu gått långt över sina gränser i trakasserierna som pågått under flera år mot enskild.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fogden erkänner fel vid vräkning - Västerbottens Folkblad Admin Senaste Nytt 0 2012-04-20 09:40
Hur kräva av styrelsen omedelbar vräkning av bostadsrättshavare i.st.f en varning ? BosseP Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-08-21 20:15
Störiga grannar - Vräkning c0zzman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-12-14 00:51
Vräkning från bostadsrätt The_Guard_74 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 18 2010-11-25 11:40
Han tältar i protest mot vräkning - Stockholms Fria Tidning Admin Senaste Nytt 0 2010-03-19 13:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare