Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-31, 05:16
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Tummen ner Stämmobeslut

Vid årets stämma beslutades att vi medlemmar skulle få ställa frågor om ekonomiska spörsmål till styrelsen.

Idag fick jag följande svar från styrelsen:

Styrelsen har i dag beslutat att svara på aktuella och relevanta frågor från dig, dock ej frågor som rör den ekonomiska förvaltningen eller bokföringsmässiga frågor då styrelsen har stämmans förtroende att handha dessa ärenden.

Vi medlemmar är fullständigt rättslösa!

Vad gör man?????????????
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 11:04
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Ja medlemmarna är nästan helt rättslösa.
Även om du hittar en lagtext som ger medlem rätt att kräva svar på ekonomi/bokföring finns det knappast någon medlem som vill betala en domstolsprocess för att få svar på en fråga.
Det vet styrelsen och därför kan de göra som de vill.
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 11:16
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Men Qada, kan inte dina bekymmer bero på att din styrelse helt enkelt inte vet?

Jag ser följande scenario framför mig:

1) Du frågar styrelsen om kostnaden för projektet A.

2) Styrelsen har ingen aning, och skickar frågan vidare till förvaltaren.

3) Förvaltaren orkar inte räkna fram kostnaden, och svarar styrelsen att de egentligen inte behöver svara på denna fråga.

4) Du får ett nekande svar från styrelsen.

Ställer ni höga krav på era styrelser (vilket ni ska!), då får ni ju välja in kompetenta personer. Så enkelt är det. Börja med er själva, så stillas er egen nyfikenhet. Arvodera i samma anda, d v s rejält arvode till rätt kompetens.
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 11:28
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Så enkelt är det? - Utopi

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
rejält arvode till rätt kompetens.
Låter enkelt... men inget kan bli svårare. Det förutsätter nämligen 3 saker;
1. Kompetent valberedning.
2. Kompetenta medlemmar som (som minst) begriper sitt eget bästa.
3. Någon kompetent medlem som ställer upp som förtroendevald
.

Hur ofta inträffar ovanstående kombination? Har svårt att tro att någon i detta lands historia jobbat hårdare än jag för att uppnå ovanstående. Var nära att nå i alla fall ett rätt utgångsläge med förtroendevalda för ett par veckor sedan. Men medlemmarna på stämman saboterade detta.

Bl.a. valdes en medlem in som under varje år de senaste fem åren gjort inga/undermåliga insatser för föreningen. Av dem som bott mer än ett år i föreningen vet alla att denna person är en katastrof för föreningen och inte kan något om något. Han skor sig på föreningen och hotar olika medlemmar. Varje år avsätts han eller hoppar av själv (för att undvika att bli avsatt), men väljs lik förbannat in igen på varje stämma (av den handfull medlemmar som gör val på stämman, av nästan 300 medlemmar).

Citat:
... då får ni ju välja in kompetenta personer. Så enkelt är det.
Verkligheten är en helt annan!
Den "enkla" lösningen att välja in kompetenta personer är istället den svåraste. I många fall i det närmaste omöjligt att uppnå med dagens situation. Har det väl valts in inkompetenta förtroendevalda så är det i princip omöjligt att bryta denna trend. Det är istället andra metoder som gäller.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-31 klockan 12:01.
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 11:43
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Den "enkla" lösningen att välja in kompetenta personer är istället den svåraste. I många fall i det närmaste omöjligt att uppnå med dagens situation. Har det väl valts in inkompetenta förtroendevalda så är det i princip omöjligt att bryta denna trend. Det är istället andra metoder som gäller.
Vilka metoder?
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 11:55
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Hur får man fungerande förtroendevalda i en brf?

Jag har inget svar. Men om man kan konstatera att den "enkla" vägen" är en omöjlig väg att gå så kanske det är meningslöst att fortsätta med något man vet aldrig kommer att lyckas, eller hur?

Om - som i mitt exempel ovan - en medlem som varje år avsätts eller hoppar av ändå återväljs, finns det överhuvudtaget något man kan göra?

Vi som befinner oss i verkligheten vet ju att stämman ofta inte väljer de mest lämpade. Precis som i HSB-organisationen väljs företrädesvis dem in i brf:arna som varit tystast/haft minst åsikter och/eller tillfört minst och/eller står styrelsen närmast. Ett plus för stämman är bevisligen också om medlemmen saknar kunskaper och/eller saboterar stämmor med hatiska kommentarer.

Att döma från de "krav" som tycks gälla för att väljas av stämman kanske alla för uppdraget kompetenta medlemmar som vill bli invalda gör likadant och bryter mot stämmoordningen samt skriker hatiska kommentarer till alla som inte tydligt står på aktuell styrelses sida?

Var och en får själv hitta sina metoder. Och berätta gärna för forumet om ni hittat någon metod som fungerar för att stämman ska välja rätt personer till de olika förtroendeposterna. Jag har min egen strategi (femårsplan), och den utgår från valberedningens bibel. Om det lyckas någon gång står skrivet i stjärnorna, men om så är fallet kommer jag att berätta om detta här.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-31 klockan 12:05.
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 12:17
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Många scenarier

Citat:
Men Qada, kan inte dina bekymmer bero på att din styrelse helt enkelt inte vet?

Jag ser följande scenario framför mig:
Det kan var en orsak. Jag ser en mängd andra scenarier framför mig. Inget av dem är berättigade i mina ögon.

Ja, Admin, det finns andra metoder. Jag har använt några utan resultat. Bl a har jag försökt att få stöd av grannar. Inte det lättaste precis. Man vet inte vem som är vän eller fiende, när det verkligen gäller. Men bristen på engagemang är nog det som smärtar mest.

Vi får se vad som händer när årsavgifterna höjs?! Vid årets stämma betonades att om räntan på föreningens lån höjs med 1% måste avgiften höjas med 10%. Hur beräkningen gjorts är höljt i dunkel. Samtliga lån har fast ränta enligt följande:

Oms 2014 3,35% 27 MKR
Oms 2015 4,27% 29 MKR
Oms 2016 2,85% 18 MKR
Oms 2019 3,19% 19 MKR

Jag skall försöka göra en egen beräkning trots rostiga Excel-kunskaper, då jag och flera med mig blev oroliga.
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 13:31
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
Det kan var en orsak. Jag ser en mängd andra scenarier framför mig. Inget av dem är berättigade i mina ögon.

Ja, Admin, det finns andra metoder. Jag har använt några utan resultat. Bl a har jag försökt att få stöd av grannar. Inte det lättaste precis. Man vet inte vem som är vän eller fiende, när det verkligen gäller. Men bristen på engagemang är nog det som smärtar mest.

Vi får se vad som händer när årsavgifterna höjs?! Vid årets stämma betonades att om räntan på föreningens lån höjs med 1% måste avgiften höjas med 10%. Hur beräkningen gjorts är höljt i dunkel. Samtliga lån har fast ränta enligt följande:

Oms 2014 3,35% 27 MKR
Oms 2015 4,27% 29 MKR
Oms 2016 2,85% 18 MKR
Oms 2019 3,19% 19 MKR

Jag skall försöka göra en egen beräkning trots rostiga Excel-kunskaper, då jag och flera med mig blev oroliga.
Har ni sammanlagda årsavgifter på 9,3 mkr?
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 14:01
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Vid årets stämma betonades att om räntan på föreningens lån höjs med 1% måste avgiften höjas med 10%. Hur beräkningen gjorts är höljt i dunkel.
Beräkningen är enkel att göra, och är egentligen ett nyckeltal som heter räntekänslighet. Beräknas:

Lånfristiga skulder/omsättning

Om nu 10 % höjning av intäkterna krävs vid 1 % räntehöjning är kända, så får vi fram följande ekvation:

93 000 000 kr / X = 10 alltså X =9,3 miljoner

Ni har antagligen intäkter om ca 9,3 miljoner.

Läser man Borättupplysnings hemsida, så rekommenderar han att man har under 5. För egen del, så anser jag att målet är 0, alltså inga skulder kvar.
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 14:04
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Beräkningen är enkel att göra, och är egentligen ett nyckeltal som heter räntekänslighet. Beräknas:

Lånfristiga skulder/omsättning

Om nu 10 % höjning av intäkterna krävs vid 1 % räntehöjning är kända, så får vi fram följande ekvation:

93 000 000 kr / X = 10 alltså X =9,3 miljoner

Ni har antagligen intäkter om ca 9,3 miljoner.

Läser man Borättupplysnings hemsida, så rekommenderar han att man har under 5. För egen del, så anser jag att målet är 0, alltså inga skulder kvar.
Jag håller med om beräkningen (naturligtvis:-) men undrar vad siffran 5 är en produkt av? 5ggr årsomsättningen? Och varför just 5?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Klander av stämmobeslut Minkowski Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2014-03-18 14:56
Stämmobeslut och hyresnämnden mariamagdalena Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2011-12-04 11:38
Stämmobeslut Mr Magoo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 15 2011-03-31 22:16
Stämmobeslut följs ej Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2009-03-27 17:05
Internrevisorer och stämmobeslut stephan Bostadsrättsforum 2 2008-08-24 13:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare