Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-13, 10:40
jooh jooh är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Låst utrymme innanför mitt förråd i brf

Jag köpte för ca tre år sedan en lägenhet där det i kontraktet stod att det följde med ett eget relativt stort förråd som är ett gammalt pannrum med betongväggar och riktig dörr. De flesta andra har vanliga "hönsnätsförråd".

Nu är det så att inuti mitt förråd finns det en dörr som leder in till ett gammalt förråd som är låst och det inte finns någon fungerande nyckel till. Jag är nuförtiden även ordförande i föreningen och har således testat alla nycklar som finns men ingen passar. Efter bl.a. samtal med förra ordföranden så har jag brutit upp det lås som satt på dörren och kollat hur det ser ut där inne. Innan föreningen ombildades användes detta som förråd för vaktmästaren och storleken på det är ungefär samma som mitt nuvarande förråd.

Min fråga är nu då helt enkelt, kan jag på något sätt säga att det "nya" utrymmet tillhör mitt förråd? Man kan inte komma in i utrymmet utan att gå via mitt förråd så jag vill inte låta andra personer ha tillgång till mitt nuvarande förråd. Att då låta utrymmet vara oanvänt bara för att ingen skall få använda sig av det känns verkligen som slöseri med plats.
Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 23:05
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Du kan väl inte säga att det är ditt förråd, men du kan ändå ställa grejer där!

Ett alternativ jag tänker på:
- ni kanske kan göra en ny dörr till förrådet, så man slipper gå via ditt förråd.
Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 23:40
Medlem

Standard

Bra tanke men det går inte att göra en ny dörr eftersom det är tjocka betongväggar på alla sidor och enda väggen som ändå hade kunnat vara aktuell är väggen in mot vårt förråd. Det är i fastighetens källare och två av väggarna är ytterväggar, tredje väggen går in mot trappuppgången från källaren och fjärde är mot vår vägg inuti vårat förråd där också den enda dörren finns.

Jag tror att vårt förråd en gång i tiden har varit cykelförråd och pannrum och innanför det var då alltså hyresvärdens/fastighetsskötarens förråd och utrymme.
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 16:24
Einar Einar är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Varför inte låta föreningen hyra ut det inre förrådet till dig till en normalhyra som motsvarar ytan av det? Jag förmodar att det inte kan handla mer än om 25-50 kronor per månad. Då blir det oantastbart från alla håll.
Gammal 2010-01-14, 16:54
Medlem

Standard

Einar, det var ett rimligt förslag som jag ska kolla vidare på. Egentligen har jag inte behovet av det extra utrymmet dock. Mitt nuvarande förråd är redan på ca 18kvm och det inre förrådet är nog aningen större. Men ett gigantiskt förrådsutrymme som detta totalt skulle bli har väl alltid något värde om man skulle sälja någon gång

Hur bestämmer man en rimlig avgift på detta utrymme? Är ju ordförande i styrelsen och vill inte behöva hamna i den situation att jag blir anklagad för jäv.
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 17:13
Essa Essa är inte inloggad
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av jooh Visa inlägg
Hur bestämmer man en rimlig avgift på detta utrymme? .....
Hör med föreningar eller hyresfastigheter i grannskapet vad de tar. Själv hyr jag ett tidigare sopnedkastrum i ett komunalt hyreshus och betalar 70 kr i månaden. cirka 2*5 meter.
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 00:17
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Annat förslag: ta bort ditt förråd, och låt det inre förrådet vara tillgängligt till alal (för cykel eller annat). Skaffa dig ett annat förråd, om det finns.
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 01:23
Medlem

Standard

Det är inte aktuellt att ta bort mitt förråd tyvärr eftersom det dels inte finns några andra förråd och alla andra förråd är mindre. En av anledningarna till att vi köpte denna lägenheten var faktiskt att det var ett stort förråd med riktiga väggar och dörr utan insyn som tillhörde lägenheten. Eventuellt kommer jag lägga fram ett förslag om att vi kan förvara föreningens utemöbler och annat i förrådet innanför vårt.
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 14:26
Einar Einar är inte inloggad
Tera-medlem

Standard

... eller förvara föreningens grejor i det yttre och övertag själv det inre förrådet ... en annan tanke bara.
Gammal 2010-01-15, 15:06
Medlem

Standard

Jepp, har tänkt på det också. Ska ta upp frågan på nästa styrelsemöte om ett par veckor. Kan jag hyra det till en lagom låg summa så kommer jag nog göra det dock. Om jag dessutom åtar mig att förvara föreningens saker i förrådet så borde man kunna sätta en lägre avgift på det också eftersom då ungefär halva utrymmet kommer att försvinna. Vill dock ha en lösning som funkar även om man säljer lägenheten så att nästa ägare inte får problem.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tillträde till mitt garage i brf sunestuds Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2012-02-19 12:52
Mitt ämne bort Kratten Bostadsrättsforum 2 2011-09-12 11:30
Tvingas ta mindre förrådsutrymme i brf, kan hävda min rätt till nuvarande utrymme? JohnI Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-13 22:00
Ska jag betala pga ändringar (ventilation) som föreningen gör i min bostadsrätt? mijo El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2008-09-05 19:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare