Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-19, 11:22
Magica Magica är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2012
Fråga Extrastämma/vad får man som styrelseledamot göra?

Hej
Jag har surfat runt på forumet och har en fråga relaterad till min förening och en eventuell extrastämma. Vår ordf anser sig ha självbestämmanderätt i vår förening, jag och två till är invalda som ordinarie sen i maj (utöver oss är det 1 supp+ordf+3 ord), tidigare har jag varit suppleant. Grejen är att på förra stämman så bankades ett beslut igenom utan att boende ens hann yttra sig eller ifrågasätta och jag fick hela tiden inför stämman beskedet att jag inte fick som styrelsesuppleant skriva egna motioner till stämman då jag var en del av styrelsen. Får inte en styrelseledamot (ordinarie eller suppleant) engagera sig för andra medlemmars sak? Beslutet från stämman påverkar många boende och flertalet jag har pratat med har inte ens förstått vad styrelsens (läs ordförandens) förslag har gått ut på förrän det är försent.

Nu har frågan lyfts bland medlemmar om en extra stämma för att riva upp beslutet från stämman och ersätta det med ett nytt förslag som är mer förankrat hos medlemmarna och där man tar större hänsyn till medlemmarnas intressen än vad som tidigare gjorts.

Min fråga är egentligen; Kan JAG som styrelseledamot samla namnunderskrifter från medlemmarna för att få ihop 10% för att tvinga fram en extrastämma? Eller utesluts jag per automatik då jag är en del av styrelsen?

Eftersom jag är lite dåligt påläst på vad man får göra och inte så använder ordf det emot mig/spelar ut styrelsen mot varandra etc. Ordf bor inte i området längre, han har suttit alldeles för länge, till nästa stämma är han på omval men jag kommer att nominera annan ordförande då jag anser att ordf skall bo i området och jag anser inte att han arbetar för medlemmarnas bästa.
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 11:42
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Bostadsrättshavarens rättigheter

Citat:
Ursprungligen skrivet av Magica Visa inlägg
Kan JAG som styrelseledamot samla namnunderskrifter från medlemmarna för att få ihop 10% för att tvinga fram en extrastämma? Eller utesluts jag per automatik då jag är en del av styrelsen?
Självklart är du helt fri att samla in namnunderskrifter för att få till stånd en extrastämma, även om du är ledamot i styrelsen. Du har samma rättigheter som varje annan medlem i föreningen. Du kan alltså även skriva motioner, precis som alla andra.

Citat:
Eftersom jag är lite dåligt påläst på vad man får göra och inte så använder ordf det emot mig/spelar ut styrelsen mot varandra etc.
Det är därför detta forum finns. Ingen bostadsrättshavare behöver längre sväva i okunskap eller ha ett dåligt utgångsläge pga brister i kunskap om vad som gäller i en brf.

Citat:
Ordf bor inte i området längre, han har suttit alldeles för länge, till nästa stämma är han på omval men jag kommer att nominera annan ordförande då jag anser att ordf skall bo i området och jag anser inte att han arbetar för medlemmarnas bästa.
Man kan tänka sig en ordförande som inte bor i föreningen om det är för föreningens bästa, alltså en extern ordförande i styrelsen, men valberedningen i föreningen bör då samtidigt löpande och aktivt söka efter ordförande inom föreningen.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 12:07
Duktig medlem

Standard

Tack så mycket för svar! Jag tror att jag kommer bli en frekvent besökare på detta forum då vår ordf hela tiden hänvisar till vad han anser att man får och inte får göra
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 16:05
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Citat:
Hej
Grejen är att på förra stämman så bankades ett beslut igenom utan att boende ens hann yttra sig eller ifrågasätta och jag fick hela tiden inför stämman beskedet att jag inte fick som styrelsesuppleant skriva egna motioner till stämman då jag var en del av styrelsen. Får inte en styrelseledamot (ordinarie eller suppleant) engagera sig för andra medlemmars sak? Beslutet från stämman påverkar många boende och flertalet jag har pratat med har inte ens förstått vad styrelsens (läs ordförandens) förslag har gått ut på förrän det är försent.

Nu har frågan lyfts bland medlemmar om en extra stämma för att riva upp beslutet från stämman och ersätta det med ett nytt förslag som är mer förankrat hos medlemmarna och där man tar större hänsyn till medlemmarnas intressen än vad som tidigare gjorts.
Hej Magica,
Kan du förtydliga vilket beslut som bankades igenom?

Naturligtvis har du rätt att lämna in motioner till stämman. Det är din rätt enligt lag. Att du sitter i styrelsen spelar ingen roll.
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 17:20
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard stoppa egenmäktige ordföranden

Det du beskriver är vanligt. Ofta är det också vad de större organisationerna föredrar. En ordförande som säger ja och amen till allt vad HSB och riksbyggen tycker o tänker.

Kunskapen är inte så hög om bostadsrätt vilket gör att "besserwisser" har lätt att "köra egna race" som du beskriver att er ordförande gör.

Vissa gör ju allt för pengar. Men ofta räcker det för besserwissers att få vara i rampljuset. Släck det genast för er förenings bästa.
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 21:24
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ford P Visa inlägg
Hej Magica,
Kan du förtydliga vilket beslut som bankades igenom?
Det var ett förslag på uteplatser, staket mm. Där vår ordf har fått hybris, mina förslag dissades och han drev igenom sitt förslag stenhårt på styrelsemötena, på stämman när jag skulle föreslå ändringar i styrelsens förslag så körde de bara över mig, och flera andra också som ifrågasatte förslaget och ville att det skulle ändras. Helt plötsligt utbrister HSB´s ditplockade mötesordförande bara: Kan vi ta beslut om att godkänna styrelsens förslag? *ingen sa något*, när jag skulle utbrista nej, har han klubbat det, gåt vidare in på nästa punkt så jag hann inte ens be om handuppräckning. Sedan var mötet slut för det var sista punkten på stämman.
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 21:29
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Det du beskriver är vanligt. Ofta är det också vad de större organisationerna föredrar. En ordförande som säger ja och amen till allt vad HSB och riksbyggen tycker o tänker.

Kunskapen är inte så hög om bostadsrätt vilket gör att "besserwisser" har lätt att "köra egna race" som du beskriver att er ordförande gör.

Vissa gör ju allt för pengar. Men ofta räcker det för besserwissers att få vara i rampljuset. Släck det genast för er förenings bästa.
Ja, grejen är att vår ordf helt fått hybris sedan han nu har blivit ordf i flera hsb-föreningar runt om i länet där de har svårt att få tag på egna ordf inom föreningen. Han har alltid kört sitt race och är verkligen inte van att bli ifrågasatt. Mitt första år inom föreningen blev jag vald revisor. Jag delade ut svidande kritik till styrelsen pga att det saknades öppenhet, beslutsunderlag, protokollen var inte korrekta, man kunde inte se vilka beslut som fattats på styrelsemötena etc. Då blev jag fullkomligt utskälld av Hsb´s representant som försökte köra över mig fullständigt, skällde och gormade så andra medlemmar blev helt förskräckta. Då försvarade dock vår ordf mig, sa att de skulle ta till sig av kritiken, det är inte mycket som hänt än tyvärr.
Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 23:20
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Maktfullkomlig ordförande i brf

Citat:
Det var ett förslag på uteplatser, staket mm. Där vår ordf har fått hybris, mina förslag dissades och han drev igenom sitt förslag stenhårt på styrelsemötena, på stämman när jag skulle föreslå ändringar i styrelsens förslag så körde de bara över mig, och flera andra också som ifrågasatte förslaget och ville att det skulle ändras.
Sitter man i en styrelse så är det en egenskap som är viktigare än andra, och det är att lyssna på medlemmarna. Om man inte klarar detta eller utnyttjar sin maktposition i föreningen för att köra över medlemmar så har man inte i en styrelse att göra.

Förstår bara inte varför denna ordförande, som inte ens bor i föreningen, vill driva igenom något som inte ens går under styrelsens arbetsuppgifter?

Citat:
Helt plötsligt utbrister HSB´s ditplockade mötesordförande bara: Kan vi ta beslut om att godkänna styrelsens förslag? *ingen sa något*, när jag skulle utbrista nej, har han klubbat det
Ett förslag är att avveckla HSB-ledamoten. HSB-ledamoten ska inte lägga sig i föreningens interna angelägenheter och ska inte styra stämman i den autonoma - ej av HSB styrda - föreningen.

Citat:
Då försvarade dock vår ordf mig, sa att de skulle ta till sig av kritiken, det är inte mycket som hänt än tyvärr.
Att säga att man ska ta åt sig av kritiken och sedan fortsätter allt som tidigare är en klassiker. Det är lätt att kasta ur sig floskler, när man vet att det sedan inte finns någon kontroll av att det som utlovas hålls. Precis som politikerna inför stundande val.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-20 klockan 09:13.
Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 23:17
Duktig medlem

Standard Nu är det tjafs om extrastämmans riktighet

Vår jävla ordförande alltså! Han hävdar (via telefon så vi har inte skriftligt på det, måste skaffa en app som kan spela in) i samtal med min sambo att det inte alls kan bli någon extrastämma då det var ett 100%-beslut på stämman, då kan ingen extrastämma riva upp det. Oavsett om antalet medlemmar skrivit på för en extrastämma. Grejen är att det var eg inte 100% ja på stämman, när hsb´s inplockande ordf körde över våra motsägelser till förslaget och gick till omröstning så sa ingen varken ja, eller nej, ingen votering utan bara BANK och vidare till nästa punkt på dagordningen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till med det just nu. Känns helt jävla hopplöst. Har vi samlat alla underskrifter (mer än de tio procent som krävs) helt i onödan? Hur fan får jag tag på papper att visa att vi har rätt till en extrastämma och att riva upp det andra beslutet och ta ett nytt beslut som alla boende är nöjda med (så långt det går)?
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 05:12
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Känslan av maktlöshet är förfärlig.

Ändring av BRL lär väl vänta. Uppdrag Granskning kan kanske vara något?

Men frågan är: Ger frågan tillfäckligt feta rubriker för UG? Utan tvekan är den allmängiltig, då bostadsrätter inte enbart är en fråga för de rika längre. DN, GP, SsD, TV4 eller SR. Kvällspressen uppfattas nog som inte tillräckligt seriös. Kan vi gå samman på något sätt?

Tyvärr har jag inget konstruktivt att komma med utan enbart min sympati.

Jag hoppas, att du orkar kämpa vidare.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Max tid som styrelseledamot. dexter303 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2012-04-03 16:13
Styrelseledamot och vicevärd i brf stephan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2011-09-29 19:10
Extern styrelseledamot i brf Bobbadillan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2011-08-16 13:03
Hur mycket/lite ska en styrelseledamot göra? Feligonde Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-02-11 15:59
Ersätta styrelseledamot, krävs extrastämma? IngvarF Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-30 10:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare