Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-31, 20:56
Nella Nella är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard Ingen sekreterare

Hej

Vid vårt konstituerande möte så ville ingen kliva in som sekreterare, därav beslutade vi till slut att protokollen skall skrivas av alla (ledamoter samt suppleanter) roterande, min fråga är: Får suppleanter skriva protokoll?

Nya stadgar efter extra stämma säger nu att firman skall tecknas av två i förening, jag kom med förslag att 4 skulle vara firmatecknare men vår nyblivande ordförande ville att samtliga 7 skulle vara firmatecknare, fungerar det när man har sagt att firman skall tecknas av 2 i förening verkligen?
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 22:37
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nella Visa inlägg
Hej

Vid vårt konstituerande möte så ville ingen kliva in som sekreterare, därav beslutade vi till slut att protokollen skall skrivas av alla (ledamoter samt suppleanter) roterande, min fråga är: Får suppleanter skriva protokoll?

Nya stadgar efter extra stämma säger nu att firman skall tecknas av två i förening, jag kom med förslag att 4 skulle vara firmatecknare men vår nyblivande ordförande ville att samtliga 7 skulle vara firmatecknare, fungerar det när man har sagt att firman skall tecknas av 2 i förening verkligen?
Kan inte så något juridiskt hinder för att sekreteraren skriver protokollet.
Den skall justeras av ordf + ledamot. Se LEF 6 kap 8 para.

Varför ska ni ändra på det som stadgarna säger? Två i föreningen betyder att två ledamöter tillsammans kan tecka firma. Det är ett bra skydd för föreningens medlemmear. Att ha flera än det som alla skall signera blir bara jobbigt.
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 23:07
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ford P Visa inlägg
Kan inte så något juridiskt hinder för att sekreteraren skriver protokollet.
Den skall justeras av ordf + ledamot. Se LEF 6 kap 8 para.

Varför ska ni ändra på det som stadgarna säger? Två i föreningen betyder att två ledamöter tillsammans kan tecka firma. Det är ett bra skydd för föreningens medlemmear. Att ha flera än det som alla skall signera blir bara jobbigt.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det innebär när det som i vårat fall beslutats på det konstituerande mötet att samtliga i styrelsen skall teckna firman, kan någon förklara? tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 08:41
Mega medlem

Standard

Citat:
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad det innebär när det som i vårat fall beslutats på det konstituerande mötet att samtliga i styrelsen skall teckna firman, kan någon förklara? tack på förhand!
Exakt vad har ni bestämt på mötet? Har du den exakta formuleringen från protokollet?
Rätt att teckna firma markerar man på ändringsblanketten till Bolagsverket. Vilket alternativ har ni kryssat i där?

Alternativen är:
1) Styrelsen i sin helhet tecknar firma, dvs samtliga ledamöter måste signera (opraktiskt)
2) Firman tecknas av ledamöterna var för sig, dvs det är tillräckligt med att endast en (vem som helst) av ledamöterna signerar (farligt och bör undvikas)
3) Firman tecknas av ledamöterna två i föreningen, dvs två ledamöter signerar tillsammans (den bästa lösningen rent praktiskt och de flesta föreningar lär ha valt denna)
4) Annan kombination, tex att tre ledamöter skall signera (ovanligt, blir mer tungrott).
Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 22:41
Mega medlem

Standard

Varför är det opraktiskt?
Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 23:07
Mega medlem

Standard

Citat:
Varför är det opraktiskt?
Alla avtal, pantsättningsbekräftelser mm ska signeras av samtliga ledamöter. Vem orkar jaga dessa signaturer, och vad händer när någon av er åker iväg på en fyra veckors semesterresa?
Svara med citat
Gammal 2012-06-03, 23:34
Mega medlem

Standard

Jag påtalade detta men de övriga menade att alla skulle ha möjligheten, men det kommer stå i stadgarna tecknas av två...men när papper till bolagsverket skall fyllas i antar jag att det bara bör stå två namn där ialla fall....?!
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 07:45
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Jag påtalade detta men de övriga menade att alla skulle ha möjligheten, men det kommer stå i stadgarna tecknas av två...men när papper till bolagsverket skall fyllas i antar jag att det bara bör stå två namn där ialla fall....?!
Skriv "tecknas av två styrelseledamöter i förening" så behöver ni inte ange några specifika namn.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ordförande & sekreterare vid medlemsmöte Hallmat Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2010-09-15 14:01
Sekreterare i brf, problem! huebner Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-09-08 16:03
Föreningsstämma - sekreterare tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-05-04 23:44
Vad händer om ingen tar ansvar? Admin Senaste Nytt 0 2009-04-25 22:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare