Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-16, 19:45
Trollet Trollet är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2011
Se här... Vad ingår i försäljning av bostadsrätt?

Jag hade ett självklart svar tyckte jag på denna fråga, men är nu lite mer tveksam när jag googlat lite. Exakt mitt problem har jag dock inte hittat nå´t svar på, så därför vänder jag mig till detta media.
När vi alla flyttade hit så ingick i priset bl a tvättmaskin och torktumlare. Någon förhandlade bort torktumlaren och själv valde jag en tvättmaskin med inbyggd torktumlare, för att spara plats. En granne valde att skänka den installerade torktumlaren till sin son, eftersom hon inte använde den. Detta hände för snart 8 år sedan. Ganska omg. fick vår ordf. veta detta och skällde ut grannen i fråga på en årsstämma. Nu har hon sålt sin lägenhet. I vår förening så synas lägenheterna av ordf., två styrelseledamöter, säljare och köpare tillsammans inför ägarbyte. Då fodrade ordföranden att torktumlaren skulle tillbaka för den hör till brf och köparen hakade på. Köparen var väl medveten vad som fanns i lägenheten vid köpet. Detta blev så olustigt så grannen bad sin son att köra tillbaka denna otympliga och nu gamla torktumlare. Så min fråga är nu om jag har rätt att göra mig av med tvättmaskin resp torktumlare om lägenheten från början varit försedd med det? Jag kanske nöjer mig med tvättstugan t. ex. Nog måste jag få bestämma över det? Eller?
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 19:49
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Vad ingår i bostadsrätten?

Vad exakt står det om tvättmaskin och torktumlare i föreningens stadgar?

Vad står det i bostadsrättens upplåtelseavtal?

Vem har underhållsansvaret för dessa vitvaror?

Hur motiverar styrelseordföranden sin åsikt om att vitvarorna tillhör föreningen?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 22:35
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

He he, detta har vi krigat om på forumet

Om maskinerna ingick i den URSPRUNGLIGA upplåtelsen, och är inkopplade på huset, så hör de till lägenheten, och skall finnas där "för alltid".

Medlemmen har underhålls´- och reparationsansvar för dessa maskiner, vilket innebär att man får laga, byta ut, ersätta med ny.

Men inte utan styrelsens godkännande AVLÄGSNA.

Är maskinen trasig vid överlåtelsen, så är det ok, om köparen accepterar det, då han övertar säljarens förpliktelser mot föreningen.
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 23:03
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Vad hör till bostadsrätten vid försäljning?

Jo, och det är inte utan anledning vi diskuterade denna fråga fram och tillbaka. Det är nämligen inte så enkelt och inte helt givet i alla lägen pga bristande regelverk. Därför är det guld värt om stadgarna klargör vad som gäller.

Som Harald också säger kan kanske upplåtelseavtalet ge lite vägledning.

Minns inte riktigt var vi hade denna diskussion (det var inte så länge sedan), men om jag skulle råka stöta på tråden där detta diskuterades så petar jag in en länk till tråden i detta inlägg.

Personligen kan jag inte se att man kan dela upp underhållsansvaret samt ansvaret för inköp av ersättningsmaskiner på en part och äganderätten på en annan part, om skriftligt regelverk för detta saknas.

Dessutom är det så att maskiner som dessa har en avskrivningstid, och det är inte många år. Har skrivit om avskrivningstiderna för olika delar i annan tråd, och avskrivningstiden ligger här på kanske 5 år. Efter detta finns det inget värde i maskinerna.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 23:42
Ford P Ford P är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

För resonemangets skull, vad händer om man byter ut tvättmaskin eller tumlare mot tex spis i köket?
Är detta ett exempel där äganderätten tillhör föreningen, medan underhållsansvar och rätt att byta ut tillhör medlemmen?

Är det säkert att det är tillräckligt med upplåtelseavtalet för att reda ut detta? Vad händer tex om föreningen bestämt att köpa in tumlare mm till samtliga lgh i samband med stambyte? Osannolikt men inte omöjligt. Ändrar man då upplåtelseavtalet?

I det aktuella fallet bör föreningen kunna peka på omständigheten som gör att maskinerna tillhör bostadsrätten.
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 00:02
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
och avskrivningstiden ligger här på kanske 5 år.
Eftersom medlemen har underhålls- och reparationsansvar så spelar avskrivningen ingen roll. (föreningen kan heller inte sluta underhålla/reparera någon del med hänvisning till att den är avskriven. Avskrivning är bokföring, underhållsansvaret är högst reellt).

Citat:
För resonemangets skull, vad händer om man byter ut tvättmaskin eller tumlare mot tex spis i köket?
Nej, går inte. Men anpassning till dagens standard är helt ok, vilket kan innebära att vissa delar ändras eller försvinner. Te x en bidé måste inte återmonteras om medlemmen renoverar badrummet idag. Är man osäker, så gäller skriftligt besked från styrelsen.

Men styrelsen kan inte tillåta vad som helst. BRL säger att om styrelsen vill avhända sig föreningens egendom, måste stämman tillfrågas.

Och nu var vi där igen, men jag anser alltså att dessa maskiner är föreningens egendom.
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 00:52
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Vad exakt står det om tvättmaskin och torktumlare i föreningens stadgar?
Jag kan inte hitta någonting om det. Följande hittar jag:"Föreningen upplåter bostadslägenheter" utan definition av vad det är. Sedan finns naturligtvis en § om att man skall hålla lägenheten i gott skick och vad som räknas till lägenheten och bostadsrättsinnehavarens skyldigheter resp föreningens. Det står dock ingenting om avyttring.

Citat:
Vad står det i bostadsrättens upplåtelseavtal?
Ingenting skrivet, dock hänvisas till en bil. 1. Lägenhetsritning(som innehåller alla lägenheter i huset). Intressant för mig är då att jag alltså redan vid inflyttningen inte hade någon tvättpelare och inte heller de antal garderober, som är inritade. Överenskommet med byggherren.
Har Harald verkligen rätt? Då blir ju allt mycket krångligare!

Citat:
Vem har underhållsansvaret för dessa vitvaror?
Jag anser jag har det. Nå´t annat skulle jag inte kunna drömma om.

Citat:
Hur motiverar styrelseordföranden sin åsikt om att vitvarorna tillhör föreningen?
Det bara är så!!! Det är mycket konstigheter i vår förening, så jag tror tyvärr i det här fallet att det är för att djäklas med den boende, som skall flytta eftersom hon tillhört en av de få som "vågat" yttra sig på stämmorna.

Senast redigerad av Admin: 2012-05-17 klockan 10:01. Anledning: Fixat citat
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 01:10
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ford P Visa inlägg
Är detta ett exempel där äganderätten tillhör föreningen, medan underhållsansvar och rätt att byta ut tillhör medlemmen?

Är det säkert att det är tillräckligt med upplåtelseavtalet för att reda ut detta? Vad händer tex om föreningen bestämt att köpa in tumlare mm till samtliga lgh i samband med stambyte? Osannolikt men inte omöjligt. Ändrar man då upplåtelseavtalet?

I det aktuella fallet bör föreningen kunna peka på omständigheten som gör att maskinerna tillhör bostadsrätten.
Se mina rader till Admin!
Vi har många intressanta historier i vår förening. Utan att de boende fick säga sitt, så beslöts det hastigt att våra handdukstorkar som tidigare var kopplade till varmvattnet skulle bytas ut till elektriska dylika. Jag utgick faktiskt då ifrån att handdukstorken från att ha tillhört föreningen så var den nya handdukstorken "min", trots att föreningen betalade för den. Och som jag kan då ta bort om jag vill(golvvärmen räcker) eller byta till en modernare.
Det finns alltså Upplåtelseavtal och stadgar, som har med inredning på detaljnivå! Har aldrig sett dylika! När det gäller gäller saknad spis i köket, så om köparen accepterar det så är det väl OK, vad har föreningen med det att göra? Jag kanske missuppfattade Din undran?
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 01:24
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
He he, detta har vi krigat om på forumet

Om maskinerna ingick i den URSPRUNGLIGA upplåtelsen, och är inkopplade på huset, så hör de till lägenheten, och skall finnas där "för alltid".

Medlemmen har underhålls´- och reparationsansvar för dessa maskiner, vilket innebär att man får laga, byta ut, ersätta med ny.

Men inte utan styrelsens godkännande AVLÄGSNA.

Är maskinen trasig vid överlåtelsen, så är det ok, om köparen accepterar det, då han övertar säljarens förpliktelser mot föreningen.
Var står allt det där Du skriver? Jag kan alltså i nuvarande stadgar eller i upplåtelseavtal inte läsa mig till detta. Har bott i två bostadsrättsföreningar tidigare och det här har aldrig varit något problem. Tvättmaskin, tumlare, torkskåp, spis, ugn, micro, kyl och frys har aldrig någon styrelse lagt sig i. Än mindre garderober. Det har bara varit en affär mellan säljare och köpare.
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 09:22
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Underhållsansvar och ägande av utrustning i bostadsrätt

Citat:
Eftersom medlemen har underhålls- och reparationsansvar så spelar avskrivningen ingen roll. (föreningen kan heller inte sluta underhålla/reparera någon del med hänvisning till att den är avskriven.).
Och det är här våra åsikter går isär.
Ditt resonemang förutsätter att medlemen har underhålls- och reparationsansvar samtidigt som föreningen har äganderätten, och det har jag inte sett något som talar för i detta konkreta fall där detta inte berörs i stadgarna eller ens upplåtelseavtal.

Citat:
Avskrivning är bokföring, underhållsansvaret är högst reellt
Värdeminskning är också högst reellt.
Vad jag menar är att även om det skulle vara så att tvättmaskin och torktumlare hör till föreningen så har maskiner som dessa ett bäst-före-datum (precis som kyl och frys, även om dessa är mer förknippade med lägenheten än tvättutrustning). Det finns inget rättsfall i denna fråga, men jag är spiksäker på att det inte finns en domstol i detta land - trots den sorgligt utbredda okunnigheten inom rättsväsendet - som i sin dom skulle ställa krav på en medlem som slängt ut avskriven tvättutrustning. Alltså inte ens om denna utrustning hade hört till föreningen.

För frågan hade det varit intressant att veta hur gammal utrustningen är!?

Citat:
Och nu var vi där igen, men jag anser alltså att dessa maskiner är föreningens egendom.
Och det anser alltså inte jag, så länge det inte finns något som talar för detta (vilket det inte gör här enligt Trollets redovisning), samt - även om så hade varit fallet - spelar det ingen roll i detta specifika sammanhang.

Tvättmaskinen och torktumlaren är en fråga mellan säljare och köpare. Föreningen har ingen dokumentation på att föreningen har några rättigheter avseende denna utrustning.

Så min rekommendation till Trollet är att du har två möjligheter att gå vidare;
1. Strunta helt i vad ordföranden (och köparen) säger och låtsas som det regnar.
2. Kräv skriftliga bevis av styrelsen i föreningen för att föreningen har rätt i att kräva torktumlaren tillbaka.

Det enligt mig bästa alternativet av de två ovanstående nämnda är alternativ 2, eftersom föreningen inte kommer att kunna plocka fram bevis för att de har rätt i sitt krav.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trollet Visa inlägg
Utan att de boende fick säga sitt, så beslöts det hastigt att våra handdukstorkar som tidigare var kopplade till varmvattnet skulle bytas ut till elektriska dylika. Jag utgick faktiskt då ifrån att handdukstorken från att ha tillhört föreningen så var den nya handdukstorken "min", trots att föreningen betalade för den. Och som jag kan då ta bort om jag vill(golvvärmen räcker) eller byta till en modernare.
Detta är ett specialfall. Värmekällan, som hör till föreningen, i badrum ersätts då med en annan värmekälla, och föreningen behåller sin äganderätt plus sitt underhållsansvar. Alltså inte en motsvarande situation som frågan om tvättutrustningen. Men naturligtvis skulle stadgarna anpassats efter de nya förhållandena, och det är oansvarigt av en styrelse att inte se till att detta görs.
Just att styrelsen tog detta beslut att - utan stämmobeslut - ändra från vattenvärme till elvärme är säkert i strid med lagen, men det är ett annat problem.

Citat:
Vad händer tex om föreningen bestämt att köpa in tumlare mm till samtliga lgh i samband med stambyte? Osannolikt men inte omöjligt. Ändrar man då upplåtelseavtalet?
Nej, upplåtelseavtalet kan inte ändras.
Som sagt, osannolikt. Milt uttryckt. Vet inte om detta någonsin hänt, men man får då förutsätta att föreningen samtidigt justerar stadgarna - föreningens regelverk - så att det framgår vad som gäller.

Kan inom parantes nämna att denna fråga förekommer i fler fall. T.ex. som i min brf där föreningen dragit utanpåliggande vattenledningsrör i samband med stambyte. Stadgarna - som inte ändrats från tiden innan utanpåliggande rör säger att dessa rör är medlemmens ansvar. Gissa vilka tolkningsproblem som kommer att uppstå om skador på ett av dessa utanpåligande rör uppstår, där då olika regelverk står i konflikt med varandra.

Citat:
Japp, det är definitivt en grundläggande förutsättning för att föreningen ska kunna ställa några krav. Och från vad vi informerats om här så kan föreningen inte göra detta.

Se;
Vem äger vad i bostadsrätten?

Senast redigerad av Admin: 2012-05-17 klockan 10:06.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvar efter försäljning av bostadsrätt Nils Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2013-11-12 07:38
Ingår garage och förråd till bostadsrätt? M-H Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2010-11-20 20:58
Mäklare vs privat försäljning av bostadsrätt primary Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2009-08-29 10:29
Försäljning av bostadsrätt - ska mäklaren ha provision? kanki Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-01-13 19:18
Försäljning av bostadsrätt, nyhet i deklarationen Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2008-03-25 22:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare