Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-26, 18:23
Raindeer Raindeer är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard Fördelning av fastighetsskatten

Nu är det fem år sedan fastighetsskatten gjordes om, men som relativt ny medlem i en styrelse har jag funderar över det här med skillnaden i fastighetsskatt mellan bostäder och lokaler. Detta bör ha diskuterats för ca 5 år sedan, men jag hittar inget, troligen för att forumet gjorts om.

I vår lilla förening står fastighetsskatten för lokaler, för hela 1/3 av den totala avgiftsintäkten från lokalerna. De bidrar således väldigt lite till föreningens kostnader i övrigt.

Någon som har erfarenhet av detta och vet om det finns möjlighet att fördela ut fastighetsskatten på medlemmarna?
Min tanke är att lokalerna då får en avgiftshöjning, som motsvarar den skillnad som finns i fastighetsskatt.

Det är synd om den tänkta sänkningen av fastighetsskatten inte kommer boende tillhanda, då de ändå finansierar den igenom att själva minskningen finansierades med ökad reavinstskatt vid försäljning av bostäder.

Ur rättviseaspekt tycker jag det är klockrent att fördela kostnader som går att klart härleda, men det är ju inte samma sak att det är möjligt enligt gällande regelverk.

Jag förstår att stadgeändring kan krävas. Men nu är det själva grundfrågan om fastighetsskatten är en kostnad som kan fördelas?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 22:20.
Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 21:19
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Omfördelning så att lokaler får höjd årsavgift i förhållande till bostäder

Om de som har bostäder är betydligt fler än de som har lokaler bör ni genom stämmobeslut/stadgeändring kunna rösta igenom en omfördelning så att lokalerna får höjd årsavgift i förhållande bostäderna.

Fördelas årsavgifterna idag efter insatser eller andelstal enligt stadgarna ?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 22:19.
Svara med citat
Gammal 2012-07-28, 19:10
Medlem

Standard

Idag fördelas avgiften efter grundavgiften, enligt stadgarna.

Men det finns möjlighet att låta den del av årsavgiften som rör bl a värmekostnad och varmvatten etc, baseras på förbrukning eller yta. För mig är fastighetsskatten en kostnad som alla andra, och den bör således också kunna fördelas på samma sätt som varmvatten eller värmekostnad.

Men bara för att jag tycker det är logiskt så behöver det ju inte vara så. Problemet är att jag inte hittar något som säger direkt att man kan, eller inte kan göra så.
Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 00:02
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om någon nyligen köpt en lokal och betalat ett pris utifrån nuvarande avgift, och föreningen sedan höjer avgiften för just lokaler, så kanske marknadsvärdet för lokalen sjunker?

Vill man genomföra detta så kanske man kan ta in en stadgebestämmelse om att den del av årsavgiften som avser fastighetsskatt fördelas på respektive bostad/lokal i förhållande den skatt föreningen betalar för respektive bostad/lokal.

Sedan gäller det alltså att få igenom stadgeändringen med minst 75 procent på 2:a stämman. Lokalinnehavarna kan antagas rösta emot förändringen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-29, 21:49
Medlem

Standard

Det är så jag hade tänkt. Men jag hittar inte stöd för det, inte emot heller. Så det är där jag behöver hjälp om någon har erfarenhet av detta.

Jag tycker det är ett självklart resonemang, och det verkar även de flesta lokalinnehavare förstå då de flesta anser att det är ok. Problemet uppstår givetvis när enskilda medlemmar sätter sitt eget bästa före en rättvis fördelning. Så är det inte i detta fall. Men vi måste ändå klarlägga vad vi kan göra, innan vi röstar igenom detta på stämman.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fördelning av styrelsearvode (trolöshet mot huvudman?) STP Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2011-04-29 13:51
Fördelning reparationskostnader kontra lägenheternas storlek i brf Anders i Lund Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-03-12 18:05
sänkningen av fastighetsskatten stephan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 16 2009-03-17 14:38
Fördelning av källarförråd i brf Jan Eriksson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-09-13 08:07

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:48.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare