Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-02, 12:28
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Överlåtelse- och pantsättningsavgift

Eftersom det i Bostadsrättslagen 7 Kap §14 är särskilt angivet vilka avgifter föreningen får ta ut, är det självklart att styrelsen inte kan hitta på nya och andra avgifter.

Överlåtelse- och pantavgifter får tas ut med "självkostnad" men högst med 2,5 respektive 1% av innevarande prisbaloppsnivå. Någon som hört talas om att inte just "max" avgift tagits ut av någon förening?

Jag har i dagarna precis reklamerat en avgift som Brf Väduren försöker ta ut av mig.
Fföreningen har skickat faktura på 2,5% av prisbasbeloppet, 1.077 kr.
Detta gäller kostnader föreningen haft för att jag gett min fru min andel av lägenheten.
Stämmer det med att kostnader enligt stadgarna endast fås ta ut "vid tidpunkten för ansökan om medlemsskap"?

Stadgarna i Väduren säger:
"Upplåtelseavgift, överlåtelseavgift kan tas ut efter beslut av styrelsen. För arbete vid övergång av bostadsrätt får av bostadsrättshavaren uttas överlåtelseavgift motsvarande högst 2,5% av prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring vid tidpunkten för ansökan om medlemsskap."
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 22:02
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av stephan Visa inlägg
Stämmer det med att kostnader enligt stadgarna endast fås ta ut "vid tidpunkten för ansökan om medlemsskap"?
Jag tror att tidpunktsangivelsen syftar på vilket års prisbasbelopp som ska användas. Men du kanske reklamerar diffen på 7:-?
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 23:08
Yotta-medlem

Standard tolkning

Ja det var ju också en tolkning.
Så om jag köpte lägenheten 1958 och ger bort min andel år 2010, så ska jag betala enligt 1958 års prisbasbelopp?
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 02:26
Peta-medlem

Standard

Ja, det var ju en bra fråga... iom att det inte fanns prisbasbelopp då. Det bör iaf vara tidpunkten för behandlingen av medlemskapsfrågan för din fru.
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 10:11
Yotta-medlem

Standard avgifter

Men nu var det ju inte riktigt det det handlade om.
En styrelse har rätt att ta ut avgifter vid överlåtelser och pantsättningar. Men de ska ta ut den kostnaden man har för det merarbete som oftast förvaltaren gör.
Vid en överlåtelse handlar det om att kanske överlämna nycklar, träffa säljare/köpare etc.

Men att ge bort sin andel kan endast handla om cirka en halvtimmes arbete?

Alltså, om föreningen med stöd av de stadgar jag angivit får ta betalt för att behandla en gåva, så kan man inte ta ut maxbeloppet?
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 13:28
Peta-medlem

Standard

Citat:
En styrelse har rätt att ta ut avgifter vid överlåtelser och pantsättningar. Men de ska ta ut den kostnaden man har för det merarbete som oftast förvaltaren gör.
Vid en överlåtelse handlar det om att kanske överlämna nycklar, träffa säljare/köpare etc.

Alltså, om föreningen med stöd av de stadgar jag angivit får ta betalt för att behandla en gåva, så kan man inte ta ut maxbeloppet?
Det är väl lika lite arbete för förening och förvaltare att administera en gåva såsom en vanlig överlåtelse. Möjligtvis 5min mindre iom att de inte behöver klubba medlemskapsfrågan eller slå en UC-kontroll. Överlåtelseavgiften har nog aldrig stått i paritet med jobbinsatsen.

Vid överlåtelse har de alltså rätt att ta ut överlåtelseavgift. Tror inte det behöver motiveras ytterligare för vad varje moment "kostar". Gåva är oxå en överlåtelse, med överlåtelsehandlingar...

Det som är intressant och som jag inte vet, är vilket prisbasbelopp som ska användas om medlemskapsfrågan redan är avgjord under tidigare år. Blev faktiskt förvånad över formuleringen "vid tidpunkten för medlemskapsansökan"... (brukar ju oftast sammanfalla med överlåtelsehandlingarna i mitt jobb)... hade varit lättare om det stått "vid tidpunkten för undertecknande av överlåtelsehandling"
Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 00:31
Essa Essa är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Citat:
Både försäljning och gåva är en överlåtelse, bara köpeskillingens storlek som varierar ner till 0 kr. Föreningen får kanske mer jobb i vissa fall och mindre i andra men var står att överlåtelseavgiften ska vara prestationsbaserad?
Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 10:54
Yotta-medlem

Standard rätt att ta ut avgift

För arbete vid övergång av bostadsrätt får av bostadsrättshavaren uttas överlåtelseavgift motsvarande högst 2,5% av prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring vid tidpunkten för ansökan om medlemsskap."

Verkar onödigt att skriva för arbete och högst 2,5% om det inte skulle vara arbetsbaserat belopp man får ta ut?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Överlåtelse-och pantsättningsavgift i brf Trollet Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 16 2011-09-05 10:48
Pantsättningsavgift i brf malarne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 42 2011-05-05 06:28
Överlåtelse- och pantsättningsavgift i brf Sandlådan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-12-15 17:42
Pantsättningsavgift i brf Grer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 35 2010-03-22 12:16
Överlåtelse- och pantsättningsavgift bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare